“Pasažieru vilcienam” atļauj slēgt līgumu ar “Škoda” par elektrovilcienu iegādi 0
Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) noraidījis Spānijas uzņēmuma “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”) sūdzību par AS “Pasažieru vilciens” elektrovilcienu iepirkumu un atļāvis slēgt līgumu ar Čehijas uzņēmumu “Škoda Vagonka” (“Škoda”), liecina IUB publicētais Iesnieguma izskatīšanas komitejas lēmums.
“Es vairs nevaru iedomāties, ko viņi [“Talgo”] vēl varētu izdomāt,” teica Gaile, piebilstot, ka, protams, šo lēmumu vēl var pārsūdzēt tiesā.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) aģentūrai LETA pauda gandarījumu par to, ka “esam pavirzījušies soli tuvāk jaunu elektrovilcienu iegūšanai”.
Lēmumā teikts, ka “Talgo” iesniegums par “Pasažieru vilciena” rīkotās sarunu procedūras rezultātiem ir nepamatots, tāpēc nav pamata atcelt šo lēmumu.
IUB atļāvis “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība” izraudzīto uzvarētāju “Škoda” un atstājis spēkā iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.
“Talgo” bija iesniedzis sūdzību, jo uzņēmuma ieskatā “Pasažieru vilciens” iepirkuma komisija nav detalizēti analizējusi vilcienu bremzēšanas enerģijas akumulācijas risinājumu “Škoda” piedāvājumā un izvērtējusi, vai piedāvātais risinājums ir realitātē pastāvošs un īstenojams.
Tāpat “Talgo” bija norādījis, ka “Škoda” piedāvātās elektrovilcienu uzturēšanas izmaksas atsevišķās pozīcijās ir nepamatoti zemas, uzsverot, ka iepirkuma komisija nav novērsusi “Pasažieru vilciena” komisijas lēmumā konstatētos pārkāpumus. Arī šo pārmetumu IUB noraidīja.
Turklāt “Talgo” ieskatā “Škoda” bija izslēdzama no dalības sarunu procedūrā, jo tai bija nepieciešams informēt “Pasažieru vilcienu” par tiesībsargājošo iestāžu izmeklēšanām, kas attiecas uz “Škoda Transportation Group” uzņēmumiem. Savukārt “Pasažieru vilciens” ieskatā sarunu procedūras uzvarētājs ir tikai viens no “Škoda Transportation Group” uzņēmumiem, turklāt tiesībsargājošo iestāžu izmeklēšanas attiecas uz “Škoda Transportation” darbinieku nevis visu uzņēmumu grupu. IUB ieskatā “Talgo” sūdzība arī šajā punktā bija nepamatota.
Jau ziņots, ka “Pasažieru vilciens”, ņemot vērā IUB lēmumā pausto un pārvērtējot elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus trešo reizi, šogad maija beigās par uzvarētāju vēlreiz atzina “Škoda”, bet “Talgo” par šo lēmumu atkal iesniedza sūdzību.
“Pasažieru vilciena” iepirkumā par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi sacentās četri pretendenti – “Škoda”, “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums un Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF).
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar “Talgo” par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda”, kura piedāvātā līgumcena ir 241,889 miljoni eiro, ietverot vilcienu ražošanu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, rezerves daļu fonda piegādi pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācības.
Iepirkuma konkursā uzvarētājs tika mainīts, jo “Pasažieru vilciens” ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda”. “Talgo” piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā “Škoda” bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
“Talgo” iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Izskatot sūdzību, birojs 2019.gada marta beigās aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar “Škoda” un uzdeva atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem. Tāpat IUB uzdeva “Pasažieru vilcienam” novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.
“Pasažieru vilciena” apgrozījums pagājušajā gadā bija 69,846 miljoni eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 4,8% un bija 978 058 eiro, liecina “Firmas.lv” informācija.
Gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka 2018.gadā veikti kopumā 5,74 miljoni vilcienu kilometru, kā arī pārvadāts 18,1 miljons pasažieru, kas ir par 4,3% vairāk nekā 2017.gadā.