Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Timurs Subhankulovs

Pasažieru skaits reģionos vērā ņemami pieaug. Vai pieaugs arī biļešu cenas? 10

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Lai nodrošinātu reģionālo sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību, valdība vakar atbalstījusi 29,9 milj. eiro piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumu kompensēšanai 2022. gadā. Reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai iedzīvotājiem biļešu cenu pārskatīšana nav plānota.

No pārvadātāju dotācijām piešķirtās summas 18,5 milj. eiro paredzēti pārvadājumiem ar autobusiem un 11,4 milj. eiro pārvadājumiem ar vilcienu. Valsts budžeta finansējums 10 milj. eiro apmērā piešķirts no “Līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem”, kur 9,1 milj. eiro paredzēts reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem un 892 109 eiro pārvadājumiem ar vilcienu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt 19,9 milj. eiro finansējums rasts, pārdalot budžeta līdzekļus no budžeta programmas “Dotācijas jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei”. No šīs summas 9,4 milj. eiro paredzēti zaudējumu segšanai pārvadājumiem ar autobusiem, un 10,5 milj. eiro pārvadājumiem ar vilcienu.

Satiksmes ministrija informē, ka šāda naudas pārdale bijusi iespējama, jo Covid-19 pandēmijas u. c. ap­stākļu dēļ iekavējusies jauno elektrovilcienu piegāde, kādēļ šim mērķim paredzētais finansējums šogad pilnībā nebūs izlietots.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai plānotais zaudējumu apmērs šogad izrādījies lielāks nekā piešķirtais finansējums. Zaudējumu pieaugumu ietekmējis pasažieru skaits reģionālās nozīmes pārvadājumos – lai arī tas pieaug, tomēr sabiedriskā transporta pakalpojumu nozare no pandēmijas izraisītajām sekām atkopjoties lēnāk, nekā plānots.

Tāpat nozares darbību būtiski ietekmējot Krievijas karadarbība Ukrainā un noteiktās sankcijas, tādējādi ievērojami pieaugušas energoresursu, tostarp degvielas, u. c. preču un pakalpojumu cenas.  Lai nodrošinātu reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, nav plānots pārskatīt biļešu cenas un braukšanas maksas atvieglojumus atbilstoši faktiskajām izmaksām. Vienlaikus izmaksu kāpums ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas rada papildu zaudējumus pārvadātājiem.

Joprojām pārvadā mazāk

Autotransporta direkcijas (ATD) apkopotajos statistikas datos par reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem saskaitīts, ka šā gada deviņos mēnešos ar autobusiem pārvadāti 15,89 miljoni un vilcienos – 11,71 miljons pasažieru. Abos gadījumos braucēju skaits, salīdzinot ar iepriekšējiem diviem Covid-19 pandēmijas zīmē pavadītajiem gadiem, pieaudzis vērā ņemami.

Reklāma
Reklāma

Šogad no janvāra līdz septembrim reģionu autobusos pārvietojušies par 6,72 pasažieru vairāk un vilcienos – par 3,43 miljoniem vairāk nekā attiecīgajā laika periodā 2021. gadā. Izvērtējot šīs pasažieru pārvadājumu izmaiņas, ATD secina, ka gan reģionālo maršrutu autobusos, gan vilcienos pārvadāto pasažieru skaits pārsniedz pēdējo divu gadu rādītājus un lēnām sāk tuvoties 2019. gada rādītājiem.

Vilcienu pārvadājumos tas notiekot straujāk. Šogad deviņos mēnešos vilcienu maršrutos pārvadāto pasažieru skaits veido 83% no 2019. gada deviņu mēnešu apjoma, bet autobusos – pagaidām vēl tikai 72%.

Galvenais pasažieru pieaugums esot skaidrojams ar pandēmijas ietekmes mazināšanos uz reģionālajiem pārvadājumiem.

Vienlaikus 2019. gada deviņos mēnešos reģionālas nozīmes vilcienu un autobusu maršrutos kopumā pārvadāti 36,09 miljoni pasažieru, kas bijis par 8,49 miljoniem pasažieru vairāk nekā attiecīgajā 2022. gada periodā.

Maršrutus un reisu skaitu regulāri pārskata

Viens no ATD pamat­uzdevumiem ir sabiedriskā transporta plānošana. Direkcija regulāri veicot pasažieru plūsmu analīzi, sabiedriskā transporta finanšu radītāju analīzi un auditu, lai nodrošinātu nepārtrauktu sabiedriskā transporta sistēmu valstī.

ATD sagatavotos priekšlikumus šo uzdevumu nodrošināšanā regulāri izskata un apstiprina sabiedriskā transporta padome. Pēdējā padomes sēdē, kas notikusi septembrī, panāktas vienošanās par grozījumiem reģionālās nozīmes maršrutos Gulbenes, Alūksnes, Rēzeknes, Liepājas, Mārupes novados un nepieciešamajām izmaiņām komercreisu apjomā Pierīgā.

Izvērtējot šī gada sešu mēnešu periodā veikto pārvadājumu rezultātus autobusu maršrutos, padome lēmusi, piemēram, samazināt reisu skaitu no Rīgas uz Jaunķemeriem un uz Sloku, jo tur  paralēli nodrošināta arī vilcienu satiksme. Turklāt šo maršrutu turpmāk paredzēts veikt uz komerciāliem principiem.

Vienlaikus atbalstīta jaunu reisu atklāšana maršrutā nr. 5034 uz Olaini, savukārt maršrutu nr. 5342 Olaine–Jaunolaine nolemts slēgt tāpat kā eksperimentālo maršrutu nr. 5381 Rīga–Mārupe (Malduguņu iela) – nelielā pieprasījuma dēļ, kā arī lai atbrīvotu cilvēkresursus pārvadātājam citu maršrutu izpildei. Eksperimentālajā Mārupes maršrutā šogad kopumā izpildīti 575 reisi (katru darba dienu – septiņi katrā virzienā), kopējais pārvadāto pasažieru skaits bijis tikai 170 cilvēki. Attiecīgi statistiski vidējais pasažieru skaits reisā bijis 0,3 cilvēki.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.