Pasažieri nespēj mainīt maršrutu 0
Jau rakstījām, ka no 1. novembra Rīgā ir izmainīti atsevišķi trolejbusu un autobusu maršrutu kustības saraksti. No 1. oktobra stājās spēkā izmaiņas dažos tramvaju kursēšanas sarakstos. Plānots arī pagarināt atsevišķu tramvaju maršrutus.
Pašvaldības SIA ”Rīgas satiksme” (“RS”), komentējot izmaiņas, arvien uzsver, ka tās veiktas, atsaucoties uz iedzīvotāju vai iestāžu, piemēram, skolu, kā arī uzņēmumu, piemēram, AS “Aldaris” un Rīgas elektromašīnu rūpnīcas – priekšlikumiem.
Tomēr mūsu lasītājs pensionārs Voldemārs Pudāns ir neizpratnē, kāpēc tad, kad viņš ir rosinājis kādas izmaiņas, turklāt uzrādot savāktos kaimiņu parakstus, saņemts atteikums. “Rīgas satiksme” apgalvo, ka tiek vērtēta iespējamā pasažieru plūsma, aprēķinātas izmaksas un ieņēmumi.
Pat jaunu pieturu uzbūvēja
Pērn augustā vairāk nekā 800 ģimenes Rīgā tika pie īres dzīvokļiem piecās jaunceltnēs – sociālajās mājās Pļavniekos, Ulbrokas ielā 13. Ēku atklāšanas brīdī pilsētas mērs Nils Ušakovs iedzīvotājiem cita starpā solījis, ka ar sabiedriskā transporta pieejamību nebūšot nekādas problēmas, atminas viens no iemītniekiem V. Pudāns.
Novērojis kaimiņu vidū lielu pieprasījumu pēc garāmejošā 31. autobusa, kas ved līdz Gaiļezeram, viņš sāka saraksti ar Rīgas domi (RD). Autobuss no rītiem esot pārpildīts, tajā netiek iekšā vai tas pat aizbrauc pieturai garām, un nākamais jāgaida pēc stundas. Rīgas dome ierosinājumu noraidīja. Atbildē ar N. Ušakova parakstu bija teikts: “Palielinot reisu skaitu autobusu maršrutā nr. 31, rastos papildu izdevumi, kas netiktu kompensēti no papildu ieņēmumiem (pārdotajām biļetēm).”
Pēc šīs sarakstes viens labums gan ticis šā ēku kompleksa iedzīvotājiem – izbūvēta jauna pieturvieta “Ulbrokas iela 13” speciāli pensionāru un invalīdu ērtībām. Tomēr neviens autobuss nekursē uz Juglas pusi.
V. Pudāns uzskata, ka labāk rīta pusē būtu dažus 15. autobusa reisus novirzījuši gar jaunuzcelto pieturu. Par “uzlaboto” V. Pudāna priekšlikumu parakstījušies 134 iedzīvotāji. Taču RD atkal atteikusi.
Pudāna kaimiņiene Jevgeņija secina: šobrīd no jaunās pieturas nekādas jēgas – tiem, kam atlaides, braukt ar pārsēšanos ir apgrūtinoši, bet maksātspējīgie labāk paiet ar kājām līdz 15. autobusam nekā pērk divas biļetes vai stundu gaida 31. autobusu.
“RS” maršrutu tīkla vadības daļas vadītājs Reinis Auziņš atteic: “134 cilvēki parakstījušies, lai 400 cilvēkiem, kas dienas laikā gaida blakus pieturvietā, atņemtu autobusu un pārvirzītu to sev vēlamā virzienā. Tajā pieturā Ulbrokas ielā 13 nesavācas pat 50 cilvēku dienā.”
Dažiem izdodas sarunāt
Pateicoties modernajām iespējām pēc e-talonu datiem analizēt pasažieru plūsmu, vairs netiek organizēti ne eksperimentāli braucieni, ne rīkotas iedzīvotāju aptaujas par konkrētiem priekšlikumiem vai ņemts vērā iedzīvotāju parakstu skaits, lai apsvērtu kādas izmaiņas. Visu izskaitļo dators.
Kad vaicāju “RS” pārstāvim, kādus iedzīvotāju ierosinātos maršrutus datorprogrammas ir apstiprinājušas kā uzņēmumam izdevīgas, viņš nevarēja nosaukt nevienu piemēru.
Turpretim izdevīgums pierādījās atsevišķos citos gadījumos. Piemēram, kopš 1. augusta 24. trolejbusa kustības saraksts ir pielāgots AS ”Dzintars” darbalaika sākumam un beigām. Arī Rīgas Austrumu slimnīcas stacionāram “Latvijas Infektoloģijas centrs” un Linezera slimnīcai izdevies panākt, ka RS pielāgo garām ejošo maršrutu kustības sarakstus darbalaikam.
Pasažieru gribēts, bet nelegāls
“Uz “RS” plūsmu mērījumiem nepaļaujos. Man ir paziņas, kas strādā “Rīgas satiksmē”. Kad viņiem vaicāju, kā novērojat plūsmas, tie atbildēja: nekā nenovērojam!” zina teikt ”Rīgas taksometru parka” valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks. Par neracionālajiem lēmumiem liecinot, piemēram, nespēja nevienu pārliecināt, ka 236. mikroautobusa maršruts jānovirza gar tirdzniecības centru “Spice”, kur, kā dzīvē novērots, ir lielāks pieprasījums. Šoferi tur sākuši braukt uz savu roku.
RD Satiksmes departamenta Kontroles dienests uzņēmumam vairākas reizes piemērojis līgumsodu. (Par pirmo pārkāpumu tiek piemērots 40 latu sods, par nākamajiem 100 latu sods.) Taču pārkāpumi turpinās.
Tirdzniecības centra “Spice” biroja administratore Natālija Jurškova bija pārsteigta, uzzinot, ka mikroautobusa loks gar lielveikalu ir nelegāls. “Daudzi darbinieki to izmanto, un mēs šo maršrutu arī reklamējam savā mājaslapā,” piebilst N. Jurškova.
Apšaubu, vai maz ir iespējams ar e-talonu analīzi noteikt potenciālo pasažieru plūsmu virzienā, kāds dzīvē neeksistē. Cilvēkus, kas līdz “Spicei” dodas kājām, un mikroautobusus neviens neskaita. R. Auziņš piekrita, ka šādos gadījumos plūsmas mērīšana ir apgrūtinoša.
Tomēr, “ja plānošana notiktu pēc parakstiem un iesniegumiem, tad mums būtu tāds haoss”, vaļsirdīgi atzinās R. Auziņš. “RS” preses sekretārs Viktors Zaķis tūlīt paskaidroja: ”Mums ir vēsturiski izveidojušies maršruti. Cilvēki ir pieraduši, viņi pārvietojas, un mēs neredzam, ka mums būtu mega sūdzību skaits.” “RS” sabiedrisko attiecību vadītāja Baiba Bartaševiča vēl piebilda, ka parakstus arī nevarot ņemt daudz galvā, jo “ja pie manis atnāktu kaimiņš, kurš ir labs cilvēks, es taču parakstītos!”.
Tādējādi iedzīvotāju iesniegumiem, kas adresēti pašvaldības SIA ”Rīgas satiksme” maršrutu tīkla un pasažieru ieņēmumu attīstības daļai, ir vien čatošanas nozīme.