Foto – Baiba Buceniece

Pasaulei patīk patiesums. Saruna ar Inesi Apsi-Apsīti 0

Zīmolu radītāja INESE APSE-APSĪTE ir viena no divpadsmit “Latvijas Avīzes” konkursa “Sieviete Latvijai – 2012” laureātēm. Katru mēnesi līdz nākamajam konkursam stāstīsim par vienu no viņām.


Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Veselam
Kā tad ir pareizi ēst hurmas – ar vai bez mizas? Uztura speciālistiem ir kategoriska atbilde
Lasīt citas ziņas

Inese Apse-Apsīte laurus guva nominācijā “Sievietei par drosmi būt uzņēmējai”. Drosmes, radošuma un košuma viņai ir pārpārēm. Bet galvenais – spēja saredzēt, sajust uzņēmēja būtību un radīt viņa produkcijai atbilstošu zīmolu ar saviļņojošu stāstu. Kaislīgi un patiesi reizē.

– Kā var būt, ka visi emocionālie un prātā paliekošie zīmoli – sajūtu kosmētikas ražotnei “Stenders”, Emīla Gustava šokolādei, māk­slas muzejam “Rīgas birža”, “Caps!” ir tevis un “MATKAS” radīti?

CITI ŠOBRĪD LASA

Inese Apse-Apsīte: – Tikai viena iemesla dēļ – tie ir patiesi stāsti, tiem apakšā ir īsti cilvēki, kuri kaut ko vēlas šai pasaulei pateikt, pasniegt. Mans pienesums ir bijis šos stāstus uzklausīt, izvilkt galveno un tad šo galveno aizraujoši izstāstīt citiem.

Jēdziens “zīmols”, kas tradicionāli bijis reklāmas industrijas sastāvdaļa, bieži vien ir ļoti uzpūsts un atsvešināts. Taču, vienkārši sakot, zīmols ir vēstījums. Tāpēc zīmols ir vairāk stratēģisks, idejisks instruments, pats pamats, kāpēc tu vispār ko dari, ne tik daudz pārdošanas un reklāmas lieta. Tas, ko tu gribi pateikt par sevi, ko labu gribi izdarīt citiem – lūk, zīmols.

 

Zīmolu lietā esam piegājušas netradicionāli – no garīgās puses. Protams, produkts pēc tam ir jāpārdod, biznesam ir “jārullē”, bet ir jāatrod atšķirīgais, īpašais. Tāpēc vispirms saviem klientiem jautājam – kas esi, kādā pasaulē dzīvo, no kurienes nāc. Lai varētu uztvert saimnieka galveno ideju un ielikt to stāstā.

 

Ilze Garanča ir konditore, viņai ļoti patīk gatavot trifeles, saldumus, cepumus. Sākām runāt, kāpēc viņa to dara. Izrādās, Ilze ar saviem saldumiem vēlas cilvēku atsaukt atpakaļ bērnībā – pirmā banāna vai kvasa garša… ar garšu saņemt pozitīvās emocijas, ķert mirkļus. Tā tapa vēstījums – “captured moments” – notvertie mirkļi. No tā nosaukums “Caps!”, stāsti un grafika. Tikai pēc “īstā stāsta” izveidošanas var ķerties klāt komunikācijai, sociālajiem tīkliem, burkām, bukletiem.

– Vai nebija grūti izgudrot savu – zīmolu radītāju – zīmolu?

– Ar kolēģi Ramonu Treilonu prātojām, kas mēs esam. Mammas – Ramonai ir divi, man drīz būs četri bērni. Bērnu menedžments ir visīstākā projektu vadība augstā līmenī. Jauns bizness, ideja jau ir ārkārtīgi līdzīga mazam bērnam – gan no brīnuma, gan rūpju viedokļa. Sapratām, ka varam dzemdēt arī zīmolus, palīdzēt tiem, pieturēt pie rokas un tad palaist pasaulē. Tā radās zīmols “MATKA”, kas daudzās slāvu valodās nozīmē mamma, arī dzemde, bet somu valodā – ceļš. Ir reizes, kad kāds mēģina teikt, ka “matka” ir kas rupjš – tad gan man ir ko iebilst. Kā gan vieta, kur rodas dzīvība, var būt kas slikts? Drīzāk esam domājušas, vai vispār spēsim “iznest” pienākumu, ko uzliek šis vārds. Zīmolos cenšos atsijāt samākslotību, visu lieko. Man daudzreiz ir bijis jāskaidro, kāpēc matus rotāju ar puķēm, vai tas ir veids, kā sev pievērst uzmanību. Bet es tā jūtos! Tas ir svarīgi. Notīrīt visu lieko nenozīmē atmest savu būtību.

Reklāma
Reklāma

– Kur apguvi zīmolu radīšanas māku, vai arī tā ir tevī?

– Tas ir mans redzējums, dedzība un dziļa, dziļa sajūta. Bet zināšanas vācu visapkārt.

 

Man ir ļoti liela ticība Latvijai, tās nozīmīgumam, tas nav tāpat vien, ka mēs šeit esam. Esam neatņemams pienesums pasaules vērtībai, kopējā puzlē esam ļoti vajadzīgi.

 

Šo integrālo skatu uz lietām apguvu kristīgajā skolā, kurā vecāki mani ielika pēc 3. klases. Garīgā dimensija bērnam ir ļoti svarīga. Tā māca iedziļināties sevī un līdzcilvēkos. Vēlāk pati aizgāju uz japāņu kultūras vidusskolu. Tur sapratu, ka mans pasaules redzējums ir tikai viena versija no bezgala daudzām. Un apjautu, ka manī ir potenciāls darīt kaut ko, kas cilvēkiem palīdzētu.

– Cik svarīgs ir zīmols mūsdienās?

– Arvien svarīgāks. Taču ne zīmols, bet gan stāsts. Mūsdienās preču un pakalpojumu piedāvājums ir milzīgs, daudzi lieli biznesi cieš, jo aiz tā ir pazudis cilvēks. Tagad pircējiem svarīga ir īstās dzīves pieredze.

Pie mums atnāca brašs saimnieks, vārdā Aleksandrs, un daudzkārt atkārtoja, ka ir lepns par saviem pelmeņiem. Sinonīmu vārdnīcā atradām vārdu “bujums”, tā piebaldzēni dēvē labu, lepnu mantu. Tas ir viens no mūsu uzstādījumiem, ka zīmola nosaukums nāk no būtības – gan cilvēka, gan viņa produkta. Un “Bujums” ir gan lepns saimnieks, gan lepni pelmeņi, gardu gaļu iekšā. Pelmeņu iepakojuma grafikā – ūsas, tās taču ir vīra lepnums, un sauklis – “Lepns,­ jo ēdis!”. Un tas cilvēkus emocionāli uzrunā.

Vēl viens piemērs – Jelgavas ražotne “Latvijas piens”, kurā apvienojušies 600 zemnieki – īsti, tādi, kādi viņi ir.

 

Domāšanas sesijās vīri vispirms runāja par rūpniecību, politiku, problēmām… Pajautāju tā sirsnīgi, vienkārši – kāpēc govs dod pienu? Vīri atslāba un sāka stāstīt, ka viņi ir saimnieki savās mājās, paši, patiesi cilvēki, patiess piens. Tā radās zīmola esence – patiesi cilvēki.

 

Elementāri un šķietami ļoti parasti – bet no šī uzstādījuma aug viss. Patiess, pats, īsts, dabisks – tā ir viņu, šo 600 cilvēku, kopējā stīga, uz kuras būvēt.

– Liels projekts ir Austrumlatvijas koncertzāle Rēzeknē. Gatavā mājā jāmēģina iepūst dvašu…

– Ēka ir uzcelta, ir daudz domu, sapņu, vēlmju, jā, arī baiļu un bažu – kā tad īsti to piepildīt. Satura ģenerēšana ir galvenais tās uzdevums – lai cilvēki te nāktu, brauktu, lepotos. Taču ir jāspēj paskatīties arī no malas, uz pašu galveno – mūsu skaistajai, raupjajai, mazliet svešādajai un tāpēc tik ļoti interesantajai Latgalei ir vajadzīga vieta, kur mērķtiecīgi izstāsta tās stāstu. Kur sastopas mantojums un pasaule, kur grib atbraukt no tuvuma un tāluma. Tātad ēkas funkcija varētu būt Latgales vēstniecība. Tās nosaukums ir “Gors”, zīmola esence – dzi! vieta. Paskaidrojumam – senajā indoeiropiešu valodā, kurai latviešu valoda ir ļoti tuva, sakne dzi sastopama ārkārtīgi daudziem ar dzīvību, enerģiju saistītiem vārdiem. Ieklausieties – dzīvot, dzimt, dziedāt, dzigot (dejot)! “Gors” būs vieta, kur raisīsies enerģija, dzims jaunais, saglabāsies vecais, vērtīgais. Vieta, kur notiks dzīve, tāds dzemdību nams.

Ticu gan koncertzāles vadītājai Diānai Zirniņai, gan Rēzeknes mēram, ka šo ēku piepildīs dzīvība un enerģija.

– Vai Latvijā veicas ar zīmolvedību? Kas to var noteikt – produkcijas apjoms, popularitāte masu apziņā?

 

– Kad sabiedrībā runājam, esam skeptiķi, viss ir slikti, bet zīmolos uzņēmēji intuitīvi liek dvēseli iekšā, kas ļoti atbilst mūsdienu zīmolu radīšanas tendencēm. Pasaule no ārkārtīgās patērēšanas iet atpakaļ uz maiņu, un tā nevar notikt bez cilvēcīguma. Un tāpēc man ir pārliecība, ka esam ļoti konkurētspējīgi.

 

Viens no skaistākajiem piedzīvojumiem bija konkursa “Sieviete Latvijai – 2012” laureāšu balle “Valguma pasaulē”, kur redzēju – visi cilvēki ir īsti. Man nav pieņemams, ka nav saiknes starp radošiem cilvēkiem laukos un izciliem dizaineriem galvaspilsētā. Ja būtu šis tilts, ticu, Latvijai būtu lavīna ar pasaulē konkurētspējīgām lietām. Pasaulei patīk patiesums.

 

Viedokļi

Jānis Bērziņš, “Stendera” īpašnieks: “Ar Inesi sadarbojamies sen, pirms kādiem septiņiem gadiem viņa pie manis strādāja mārketinga nodaļā. Un jau tad pielika roku pie “Stendera” zīmola izveides. Sadarbību atjaunojām pirms pāris gadiem. Tad Inese jau bija izveidojusi zīmolu ligzdu “MATKA”, kas palīdzēja sakārtot un pilnveidot “Stendera” zīmolu, jo tas bija jāpadara aktuālāks un modernāks. Ar rezultātu esmu ļoti, ļoti apmierināts, tas izdevies ļoti radošs. Inesei ir pasaules skatījums, kāds bieži Latvijā nav sastopams.”

 

Diāna Zirniņa, SIA “Austrumlatvijas koncertzāle” valdes locekle: “Pirmo priekšstatu par Inesi guvām, vērtējot viņas komandas iepriekšējos veikumus, taču, sastopoties ar viņu radošajā nedēļā “Radi!”, sapratu: mums Inesi vajag! Savās radošajās izpausmēs viņa spēj būt vismaz centimetrus piecus virs zemes, taču vienlaikus stingri stāvēt uz kājām un nezaudēt realitātes sajūtu. Inese spēj aizraut ne tikai ar savu profesionalitāti, bet arī optimismu, sievietei piemītošu īpašu dzīves gudrību. No šīs sievietes ar puķi matos ikviena var aizgūt spēju strādāt patiesi un aizrautīgi, taču neaizmirst galveno šajā dzīvē – ģimeni un cilvēciskas attiecības.”

 

Ilze Garanča “Caps!” saimniece: “Sākumā biju nobijusies ieiet šokolādes pasaulē, kas ir smalka, eleganta, karaliska. Inese Apse-Apsīte un Ramona Treilona zīmolu “Caps!” spēja radīt tik atbilstošu manai būtībai un iedrošināja, ka šokolādes valstībā varu droši iet vienkārša un sirsnīga. Vienā teikumā pateicu, ar ko man saistās mani saldumi, un Inese šo manu sajūtu ietērpa stāstā. Puse veiksmes ir mani saldumi, otra – Ineses stāsti. Daudzi par manām trifelēm ieinteresējas, izlasot Ineses stāstus, ko tad īsti piedāvāju. Zīmolā “Caps!” jūtos ļoti ērti, dabiski, vienkārši un skaisti. Ar zīmolu lepni paceltu galvu varu iet gan Latvijā, gan pasaulē. Apbrīnoju Inesi un Ramonu, ka viņas mūsos, uzņēmējos, saredz mūsu pašu pērles, izceļ tās ārā un saka: ej, priecē citus, priecājies pati par to, ko dari, ko radi. Inese ir ārkārtīgi spilgta personība gan ārēji, gan iekšēji, turklāt ar lielu cilvēcību, vienkāršību un sirsnību.”

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.