Alūksnes bānīša stacijas bagāžas šķūnī 2018. gadā tika pabeigta laikmetīga multimediāla muzeja ekspozīcija. Ēkā gar sienu pa perimetru ir izvietoti desmit improvizēti pasažieru soli, kas nosaukti atbilstoši bānīša maršruta desmit pieturvietām. Logos integrētajos videomonitoros vērojama lēni slīdoša apkārtnes ainava, kas rada braucoša vilciena vagona kustības ilūziju, ko pastiprina skaņas un apgaismojuma kompozīcija.
Alūksnes bānīša stacijas bagāžas šķūnī 2018. gadā tika pabeigta laikmetīga multimediāla muzeja ekspozīcija. Ēkā gar sienu pa perimetru ir izvietoti desmit improvizēti pasažieru soli, kas nosaukti atbilstoši bānīša maršruta desmit pieturvietām. Logos integrētajos videomonitoros vērojama lēni slīdoša apkārtnes ainava, kas rada braucoša vilciena vagona kustības ilūziju, ko pastiprina skaņas un apgaismojuma kompozīcija.
Foto: Ansis Starks

Pasaulē novērtē Alūksnes dizainu 0

Latvijas dizaina birojs “H2E” 9. jūnijā ieguva ASV prestižo SEGD* (Society for Experiential Grapfics Design) “Global Design Award” balvu par Alūksnes mazbānīša stacijas ekspozīciju un makšķernieku soliem pie Alūksnes ezera.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Tostarp Alūksnes bānīša stacijas ekspozīcija ieguva – “2019 Global Design Awards/Honor” un konkursa galveno balvu “Best of Show”, bet kategorijā “Placemaking and Identity” SEGD Atzinību ieguva arī “H2E” radītais vides objekts – makšķernieku soli Alūksnē.

Balvu saņemšana apliecina Latvijas dizaina augsto līmeni un atbilstību mūsdienu attīstītajā pasaule valdošajam ilgtspējīga dizaina konceptam.

CITI ŠOBRĪD LASA
Viens no dizaineru darba objektīvākajiem novērtējumiem, nenoliedzami, ir atzinība nopietnos starptautiskos konkursos.

Tas apliecina Latvijas dizaina augsto līmeni un atbilstību mūsdienu attīstītajā pasaulē valdošajam ilgtspējīga dizaina konceptam.

“H2E” vadītāja Dagnija Balode: “Reizēm spožu efektu dod objekti, kuros nav izmantoti digitāli risinājumi, savukārt citā reizē digitālie risinājumi ir tie, kas palīdz parādīt vietas īpašo garu un stāstīt stāstus.”
Foto: Iveta Mazīte


Dizaina biroja “H2E” darbības lauks ir ekspozīciju dizains, publisko telpu interjeru dizains un grafikas dizains.
Biroja kodolu veido pieredzējuši dizaineri Ingūna un Holgers Eleri, kā arī uzņēmuma vadītāja Dagnija Balode. Biroja radošie sasniegumi ir spoži, un daudzi to uzskata par vadošo Latvijā.

“Lai mūsdienās veidotu veiksmīgu dizaina biznesu, ir jāsabalansē dizaineru radošās idejas ar pasūtītāja iespējām un nozares attīstības virzieniem, jādomā plašāk un jāspēj uzņemties risku,” stāsta Dagnija Balode.

“Digitalizācija nedrīkst būt pašmērķis, ne mazāk svarīgi ir tas, ka doties digitālā ceļojumā ir redzēt un aptaustīt īstu galdu, sajust lietu vēsturisko esenci vai unikalitāti.”

“Reizēm spožu efektu dod objekti, kuros nav izmantoti digitāli risinājumi, savukārt citā reizē digitālie risinājumi ir tie, kas palīdz parādīt vietas īpašo garu un stāstīt stāstus.”

“Mūsu panākumu pamatā ir pārdomāts, radošs un sistemātisks darbs. Kad sākam darbu pie kāda projekta, veicam pamatīgu tēmas izpēti, analizējam kontekstu un domājam stratēģiski.”

Reklāma
Reklāma

“Kāpēc mēs to darām, kāds no tā būs ieguvums, ko mēs ar to gribam panākt vai kādu problēmu risināt, kādai auditorijai tas domāts? Tad to visu realizējam soli pa solim, domājot par jēgu un centrā liekot cilvēku. Lai turētos spicē, jābūt zinošam, gudram un atvērtam.”

SEGD pēdējie godalgotie darbi saistās ar Alūksni. Funkcionējošā šaursliežu dzelzceļa līnija no Alūksnes līdz Gulbenei ir valsts nozīmes lokālā industriālā mantojuma kultūras piemineklis, nozīmīgs arī plašā Eiropas dzelzceļa vēstures kontekstā.

Alūksnes bānīša stacijas bagāžas šķūnī 2018. gadā tika pabeigta laikmetīga multimediāla muzeja ekspozīcija.

Ēkā gar sienu pa perimetru ir izvietoti desmit improvizēti pasažieru soli, kas nosaukti atbilstoši bānīša maršruta desmit pieturvietām.

Logos integrētajos videomonitoros vērojama lēni slīdoša apkārtnes ainava, kas rada braucoša vilciena vagona kustības ilūziju, ko pastiprina skaņas un apgaismojuma kompozīcija.

Visu papildina vietējo iedzīvotāju stāsti, kas balstīti gan personīgās atmiņās par vietu, gan atspoguļo tehniskas detaļas par vilcieniem un dzelzceļa kustību.

Telpā vidus ekspozīciju veido koka bagāžas kastes, kurās savietoti monitori, grafikas plaknes un autentiski eksponāti.

Priekšmetus var aplūkot interaktīvā veidā, ielūkojoties pa nelielu caurumu un izpētot kastu saturu.

3D virtuālā realitāte ļauj pasauli ieraudzīt vilciena vadītāja acīm un iegūt zināšanas par svarīgiem tehniskajiem aspektiem vilciena kustības nodrošināšanā.

Veidojot ekspozīciju, tika respektēta vēsturiskā ēka, tika paslēpti sildelementi, elektrības slēdži un vadi pielāgoti vēsturiskajam laika periodam.

Grafikas darbos izmantotais gaiši zilais tonis tika adaptēts no vēsturiskajiem vilcienu atiešanas sarakstiem.

Vizuālajā komunikācijā izmantotas melnbaltas fotogrāfijas un grafiskie attēli, vienīgais krāsainais akcents ir ainava monitoros.

Vēl Alūksnes ezera krastā tika radītas deviņas īpašas makšķerēšanas un atpūtas vietas, kas aprīkotas ar makšķerkātu turētājiem.

Modulārie dizaina kompleksi veidoti no oranži krāsota metāla. Informācijas plāksnes – no nerūsējoša tērauda, uz kura iestrādāti zivju attēli un teksts.

Ezeru piekrastēs sastopamais ūdensaugs purva cūkausis (Calla palustris) iedvesmoja nojumes un atkritumu tvertņu dizainu. Solu sēdvirsmām izmantoti granīta laukakmeņi ar nošķeltu virsmu.

Uz plāksnēm atrodama informācija par ezerā mītošajām zivīm, ka arī mērinstruments, ar ko tās izmērīt, ja patiesi gadās noķert.

Uz citām lapām lasāmas tautas teikas par Alūksni un ezeru, kas akcentē folkloras nozīmīgumu.

Pēc objektu uzstādīšanas ir palielinājies apmeklētāju skaits ezera piekrastē un pieaugusi makšķernieku interese. Risinājums ir draudzīgs videi un veido pārdomātu pilsētas infrastruktūru pie ūdens.

Lai veicinātu Latvijas dizaina attīstību ilgtermiņā, tas jau trešo reizi organizē Latvijas Dizaina gada balvu. Ekspozīcija Alūksnes bānīša stacijā saņēmusi Latvijas Arhitektūras gada balvu (2019).

Latvijas dizaina birojs “H2E” saņēmis balvas par makšķernieku soliem pie Alūksnes ezera.
Foto: Ansis Starks

SEGD balva tika izveidota Amerikā, lai atzīmētu pasaulē izcilākos risinājumus vides grafikas dizainā.

UZZIŅA:

2007. gadā dizaineri Ingūna un Holgers Eleri dibina dizaina biroju “H2E”, kura strādā deviņi darbinieki.

Izstrādāts pirmais Rīgas pilsētas stends izstādēm “MIPIM” (Francija) un “Expo Real” (Vācija). Pirmo reizi Latvijā veikts dizaina audits un sniegtas dizaina konsultācijas 15 Latvijas maziem un vidējiem rūpniecības uzņēmumiem.

Latvijas Kara muzeja ekspozīcija “Latvijas iedzīvotāji Pirmajā pasaules karā” ieguvusi daudzas prestižas balvas.

Raiņa tēma: ekspozīcija Raiņa muzejam Tadenavā, Raiņa un Aspazijas muzejam Rīgā, Raiņa un Aspazijas vasarnīcai Jūrmalā, Raiņa un Aspazijas ekspozīcija Lugano (Šveice), kas saņēmušas tādus prestižus apbalvojumus kā SEGD (2017, ASV), THEA (2018, ASV), EMYA (2018), ekspozīcija Rīgas Motormuzejam, tika nominēta prestižai “Historic Motoring Awards 2018” balvai kategorijā “Gada seno spēkratu muzejs”.

Izstrādāts projekts “JC Decaux” biroja interjeram un RTU Zinātnes un inovācijas centra interjeram.

Veidota Simtgades izstāde “Latvijas gadsimts”, veidota Liepājas pilsētas, Alūksnes pilsētas un Valsts pārvaldes iestāžu vienota vizuālā identitāte.

Alūksnes mazbānīša stacijas ekspozīcija un makšķernieku soli pie Alūksnes ezera saņem SEGD balvas.

Latvijā nodrošināta iespēja veidot atzītu pasaules klases dizainu.

Sagatavota starta platforma darbam ārzemēs.

Saņemti kopskaitā 19 starptautiskie apbalvojumi – “RED Dot”, “IF Design Award”, “German Design Award”, SEGD, THEA, EMYA, “A’ Design Award”, “European Business Award”.

Saņemti kopskaitā 40 apbalvojumi Latvijā – Latvijas Muzeju biedrības gada balva “Zelta puteklis”, Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio gada balva “Kilograms kultūras”, “Latvian Art Directors Club Award”, Latvijas Arhitektūras gada balva, Dizaineru savienības balva, Grāmatu mākslas balva “Zelta ābele”, Izcilības balva kultūrā.

VĒRTĒJUMS: pieredzes un kvalifikācijas rezultāts

“Šim izcilajam sasniegumam ir sava priekšvēsture,” stāsta Dzintars Adlers, Alūksnes novada domes priekšsēdētāja vietnieks.

“Domes deputāti sarežģītajā pēckrīzes laikā meklēja risinājumu, kā pilsētai un novadam attīstīties. Daudz diskutējām par iespējām, kas varētu uzlabot ekonomisko situāciju novadā.”

“Starp tām bija lielāks atbalsts vietējiem ražotājiem, intensīva investoru piesaiste un tūrisma nozares straujāka attīstība.”

“Izvēlējamies pirmajiem diviem iespēju robežās sniegt nepieciešamo atbalstu, savukārt intensīvi strādāt pie tūrisma nozares attīstības, sakopjot pilsētu, sakārtojot vēsturiskos objektus un radot arī jaunus, kuri būs nepieciešami iedzīvotājiem un viesiem.”

“Uzreiz nolēmām izdarīt to iespējami kvalitatīvi, lai no bērniem nav jākaunas. Izsludinot iepirkumus, nevadījāmies pēc zemākās cenas principa, bet centāmies nopirkt atbildīgus kvalitatīva darba veicējus ar pieredzi, kuriem ir skaidrs, ko vēlas sasniegt pasūtītājs, un kuru pirmā prioritāte nav iegūt maksimālu peļņu no pašvaldības objekta, bet gan to īstenot augstā kvalitātē, lai tas būtu prestižs un populārs, nestu slavu gan pasūtītājam, gan darbu veicējam.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.