Kurš ir ekonomiskākais transporta līdzeklis pasaulē? 8
Dace Bumbiere, “Planētas Noslēpumi”, AS “Latvijas Mediji”
Nesen par savdabīgu jaunāko pasaules čempionu pārvietošanās efektivitātes jeb tātad ekonomiskuma ziņā īpašajā konkursā Delsbo Electric atzīts transporta līdzeklis Eximus IV. Var piebilst, ka šis konkurss jau labu laiku katru gadu notiek Zviedrijā un tajā piedalās īpaši efektīvi transporta līdzekļi, kas barojas no akumulatoru baterijām un var pārvietot sešus pasažierus.
Vēstīts, ka nolūkā līdz minimumam mazināt pretspēku automobili novieto uz īpašām sliedēm, katrs braucamais tad veic 3,36 kilometru distanci, patērējot noteiktu daudzumu enerģijas, ko vēlāk izdala ar pārvadāto pasažieru skaitu.
Eximus komanda svinējusi neapšaubāmu uzvaru katrā konkursā kopš 2016. gada, katru gadu aizvien palielinot savus efektivitātes rādītājus. Gluži konkrēti: sākot ar rādītāju 0,84 vatstundas uz vienu cilvēku un pēdējā konkursā jau uzrādot lielumu 0,603 vatstundas.
Tiesa, pēdējā reizē Eximus komandai klājās mēreni grūti. Vēl vairāk – visi transporta līdzekļi, kas bija šajā reizē pieteikti konkursam, arī jau spēja uzrādīt ļoti augstu efektivitāti, savukārt pašiem līderiem pat radās nopietni sarežģījumi saistībā ar paaugstinātu enerģijas daudzumu.
Vēlāk noskaidrojās, ka tam par iemeslu bijuši traucējumi ritošās bāzes regulējumā, proti, viens no riteņiem nezin kāpēc bija uzstādīts par astoņiem milimetriem augstāk, tādējādi sanāca, ka transporta līdzeklis praktiski pārvietojas nevis uz četriem, bet tikai trim riteņiem. Bet pēc papildu noregulēšanas Eximus IV distancē uzrādīja kārtējo rekordu – 0,517 vatstundas uz vienu cilvēku.
Viens no konkursa rīkotājiem Henrihs Rodjegārds paudis, ka gluži teorētiski Eximus IV, izmantojot enerģiju, kas ekvivalenta tai enerģijai, kāda ietverta vienā litrā benzīna (!), spēj pārvadāt vienu cilvēku attālumā, kas pielīdzināms pusei no ceļojuma apkārt zemeslodei!
Vēl var piebilst, ka trase Delsbo Electric visā tās garumā aprīkota ar vismodernāko mūsdienu mēraparatūru, kas nodrošina datu nolasīšanu ik pēc divām sekundēm, savukārt gar trasi izvietotā kamera visu notiekošo cītīgi fiksē videolentē.
Vēstīts, ka nākamajā konkursā šo aparatūru papildinās vēl arī vēja, temperatūras un spiediena sensori, jo transporta līdzekļi jau esot pārliecinoši pietuvojušies tai robežai, kad to efektivitāti jau sāk būtiski ietekmēt šie apkārtējās vides faktori.