Anda Rožukalne: Cik ilgi amatpersonas ar savu sabiedrisko attiecību speciālistu atbalstu noteiks ziņu mediju satura nopietno daļu? 5
Anda Rožukalne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Jauni jautājumi. Citi raidījuma vadītāji. Jauns multimediāls formāts. Tas ir pusstundu garais ikdienas aktuālo diskusiju raidījums “Spried ar Delfi”. Kāpēc to ieslēgt? Vai tas ir Latvijas Radio “Krustpunktā” konkurents? Vai tas ir labāks par neskaitāmiem “Rīga TV24” sarunu šoviem? Jā un nē.
Ikdienas ziņas reizēm izraisa dažas dzirksteles sociālajos medijos, taču jaunumu pārpilnībā aizmirstas dažu ziņu nozīme un jēga, ja svarīgākās ikdienas ziņas netiek skaidrotas, izspriestas.
Tāpēc vajadzīgs kāds, kas uzdod jautājumu un saņem atbildes. Šoreiz to dara vairāki “Delfi” žurnālisti, kopā ar jauno raidījumu ekrānā atgriezies kādreizējais LNT ziņu vadītājs Andris Auzāns. Tā ir laba ziņa.
Raidījums ne tikai stāsta, ko nozīmē aktualitātes, bet parāda, ko nozīmē profesionāla žurnālistika. Tas pieejams “Delfi+” abonentiem.
Vakar notika, šodien spriežam
Žurnālistu vadītas diskusijas pieder pie nopietnu mediju formātu klasikas. Ziņas ir svarīgas, bet tās lielākoties nav saprotamas, jo piedāvā tikai kādu nelielu kārtējā notikuma daļu, svarīgākos faktus.
“Spried ar Delfi” savā ikdienas sarunu raidījumā (tiešraide pulksten 14) piedāvā ātru reakciju uz aktualitātēm, profesionālu skatu, sarunas pēc būtības. Strādāt tādā raidījumā varētu būt jebkura ziņu portāla žurnālista sapnis, jo raidījums ļauj izrauties no ikdienas ziņu ražošanas rutīnas.
Tā formāts ir vienkāršs. Raidījuma pamatā ir faktu un viedokļu intervijas, katrā sarunā nav vairāk par diviem dalībniekiem. Tāpēc katram no viņiem ir iespēja aizstāvēt savu pozīciju. Tāpēc šajā raidījumā izdodas saturīgāka saruna, kas ietver arī ieklausīšanos, reakciju uz teikto, diskusijas raisīšanos.
“Spried ar Delfi” vada vairāki pieredzējuši portāla žurnālisti: Aigars Lazdiņš, Madara Fridrihsone, Uldis Strautmanis. Reizēm studijā iztaujāt viesus dodas vēl citi portāla kolēģi, jo tēmu loks plašs – no kriminālām tēmām un Rīgas attīstības dilemmām līdz teātru dzīvei un kino nākotnei pandēmijas laikā.
Ziņu portāla “Delfi” žurnālistiem, strādājot maskās un vadot sarunas ar viesiem, kas pieslēgušies ar tiešsaistes lietotņu palīdzību, ir diezgan grūti radīt katram savu neatkārtojamo sarunas vadīšanas stilu.
Pēc daudzu raidījumu noskatīšanās par vienu esmu droša – raidījumi ir ļoti labi sagatavoti, tā vadītāji ilgi pētījuši savu raidījumu tēmas un tiešām zina, ko jautā un kāpēc uzdod tieši tādus jautājumus.
Jauni jautājumi, tās pašas amatpersonas
Kāpēc mums kaut kas jāzina par lielveikalu nomnieku neapmierinātību ierobežojumu laikā? Kas notiek ar korupciju muitā? Vai vērts atsākt klātienes mācības un turpināt braukt ar riteni par Čaka ielu? Kādas teātra izrādes atgriezīsies uz skatuves pēc pandēmijas?
Šīs ir tikai dažas no iepriekšējo un šīs nedēļas tēmām.
Tas ievieš korekcijas pierastajā dienas kārtībā, kurā aktuālie lēmumi, viedokļi, problēmas ar ziņu aģentūras LETA žurnālistu palīdzību apriņķo visus ziņu portālus un rada pamatotu iespaidu, ka gandrīz visi mediji stāsta par vienu un to pašu
“Spried ar Delfi” zināmo notikumu plūsmā piedāvā ko citu. “Delfi” žurnālisti jau zināmās tēmās atrod savus jautājumus, tādus, kas nav ienākuši prātā citu mediju kolēģiem.
Pa vidu jau pierastai amatpersonu iztaujāšanai var paveikties, ja izdodas tādas sarunas, kādas par Rīgas transporta plūsmu notika starp autožurnālistu Paulu Timrotu un “Pilsēta cilvēkiem” aktīvistu Māri Jonovu.
Šajā “Spried ar Delfi” raidījumā bija īsta uzskatu sadursme, pārliecinošu domu duelis.
Tomēr raidījuma veidotāji lielā mērā atkārto Latvijas žurnālistikā pierasto praksi, ka amatpersonas un atbildīgie ir galvenie aktuālo interviju raidījumu dalībnieki: paši pieņem lēmumus un paši tos izskaidro.
Protams, žurnālistiem jāprasa atbildes no amatpersonām, deputātiem, uzņēmu vadītājiem, jāprasa atbildība. Tomēr viņus izjautā visi, viņu viedokļi pārplūdina ziņas.
Tā daudzi nozīmīgi informācijas sniedzēji, viņu domas, skatījums, definētās tēmas paliek neuzzinātas. Tā rodas iespaids, ka virkne no kādai sabiedrības daļai svarīgiem jautājumiem tiek ignorēti. Tas samazina uzticēšanos medijiem.
Vienveidīgi amatpersonu runu plūdi rada nogurumu un liek novērsties no ikdienas ziņu patēriņa, jo auditorijas pārstāvjiem grūti sev pamatot, kāpēc tērēt laiku šim saturam.
Domā uzreiz, skaties pēc pieprasījuma
Lai gan katru darba dienu pieejama raidījuma tiešraide, “Spried ar Delfi” pieejams arī kā teksta kopsavilkums, katra raidījuma svarīgākos momentus iespējams noskatīties arī video un “Delfi” raidierakstu sadaļā.
“Delfi” izmanto multimediālu stāstu stāstīšanas pieejas, kurās katrs lietotājs var kārtot un vērtēt raidījuma saturu sev piemērotā secībā. Katrs raidījums sākas ļoti mērķtiecīgi, nav šaubu par tā tēmu, galvenajiem jautājumiem.
Raidījums ir nopietns. Ja vēlies kaut ko noskaidrot, uz to var paļauties. Tas parāda, kāpēc dažādu sarunu un uzstāšanos plūsmā noder skaidri jautājumu formulējumi un pacietība uzklausīt atbildes.
Tas piemērots cilvēkiem, kuri, iespējams, ir pārāk aizņemti vai ikdienas svarīgo un galīgi nesvarīgo ziņu ļoti nogurdināti. Tāpēc neseko jebkurām ziņām, bet cenšas izlobīt svarīgāko no dažādo jaunumu klāsta.
“Spried ar Delfi” sarunas patiks, ja vēlaties mierīgi uzklausīt, iepazīt diskusiju dalībniekus, paši analizēt problēmas.
Tās pavisam noteikti vērts klausīties tiem, kas augstu vērtē žurnālistu vēlmi noskaidrot, saprast, būt neitrālam starpniekam, kas saviem skatītājiem piedāvā iespēju pašiem vērtēt sarunas saturu. Raidījuma galvenais mērķis ir izglītot, skaidrot.
Vieglāk pateikt, ko negaidīt no šī raidījuma. Te neatradīsiet grēksūdzes, uzbrukumus, nesvarīgas privātas pieredzes. Tajā nebūs publisku atmaskojumu un cilvēku konfrontācijas.
Tomēr atbildīgie skaidrosies un taisnosies. Tajā nebūs centienu izlikties, ka šī ir draugu saruna, tāpēc visiem jājūtas kā jaukai ģimenei, kuras draudzīgās pļāpas tiek piedāvātas citu vērošanai.
Tādu saturu meklējiet “YouTube” slavenību sarunās un “STV”.
Tajā nebūs vadītāju vēlmes dominēt un uzskatīt viesus par savas performances otrā plāna aktieriem.
Tas būs nopietns saturs, kas skatītājus uzskata par izglītotiem un domājošiem cilvēkiem. “Spried ar Delfi” ir tāds kā pierādījums, kāpēc komerciālā medijā nepieciešama profesionāla žurnālistika.