Pārsteigt, iepriecināt, palīdzēt… Mazie sportisti dara labus darbus 0
Lai mācītu empātiju un rūpes par apkārtējiem, Latvijas Olimpiskās komitejas (LOK) rīkotā projekta “Sporto visa klase” dalībnieki gadu no gada rada jaunus labos darbus. Kā allaž, arī šogad mazie censoņi visvairāk vēlas parūpēties un iepriecināt vecos ļaudis un tos, kas nonākuši nelaimē vai ir mazturīgo statusā. Domā, kā sakopt vidi, vēlas palutināt patversmes dzīvniekus, bet cilvēkus aicina dzīvot sportiskāk un veselīgāk.
Jāstrādā komandā
“Projekta “Sporto visa klase” dalībniekiem ir jābūt draudzīgiem, uzcītīgiem un apņēmīgiem, ne tikai mācoties un aizvadot piecas sporta stundas nedēļā, bet arī visai klasei kopā kā komandai, veicot labos darbus. Tas noteikti palīdz viņiem personības izaugsmē,” labo darbu konkursa ideju pamato LOK ģenerālsekretārs Žoržs Tikmers.
Lai aktualizētu veselīga uztura un dzīvesveida tēmu, Valmieras 5. vidusskolas 4.b klases skolēni izveidojuši savu uztura piramīdu. “Ņemot vērā to, ka mācāmies jau ceturtajā klasē, mainās mūsu ikdienas paradumi, tostarp uzturs. Svarīgi ir izprast, kā veidot sabalansētu ēdienkarti un kādēļ tas ir nepieciešams. Tāpat mēģinām rast atbildi uz jautājumu – vai saldumi patiesi ir tik ļoti kaitīgi manai veselībai?” skaidro ceturtās klases skolēni no Valmieras. Par vidi un putniem parūpējusies Salacgrīvas vidusskolas 3.a klase. Skolēni no izlietotām piena, sulas un citām pakām pagatavoja putnu barotavas. Lai pabarotu mazos draugus, barotavas bērni iekāra kokos pie savām mājām.
Lai kļūtu zinošāki un gudrāki, iemācītos ko jaunu, Rēzeknes Valsts poļu ģimnāzijas 5.b klases skolēni nolēma paciemoties metālapstrādes uzņēmumā SIA “LEAX Rēzekne”. “Vēlējāmies pozitīvi pārsteigt, likt pasmaidīt un iepriecināt uzņēmuma darbiniekus. Metālapstrādes kompānijā ciemojāmies ap Valentīndienu, tādēļ pašu rokām pagatavojām sirsniņas, kurām pievienojām gan kādu gardumu, gan uzmundrinošus vārdus,” pastāsta piektās klases skolēni un klases audzinātāja Agrita Šķestere-Kambala. Lai darbu paveiktu, iesaistījās visi klases skolēni. “Daži grieza, citi līmēja, pārējie visu sastiprināja kopā. Skolotāja sēja lentītes. Kopīgi darbojoties, uzklausot savstarpējos padomus un iedrošinājumus, tapa sirsniņas.” Kad tas tika izdarīts, kopā ar skolotāju bērni devās ekskursijā uz metālapstrādes uzņēmumu. Saņemot bērnu gatavotās dāvaniņas, darbinieku reakcija bijusi dažāda: “Ekskursijas laikā ciemojāmies pie vairākiem darbgaldiem un iekārtām, katram strādājošajam pie iekārtas uzdāvinājām savu izgatavoto sirsniņu. Kāds pasmaidīja, kāds bija pārsteigts un apmulsis, cits deva sveicienam roku un jautāja, no kuras skolas mēs esam. Saņēmām sirsnīgu “paldies” no katra darbinieka, un tas nozīmē, ka mums izdevās sasniegt savu mērķi – pārsteigt, iepriecināt un likt pasmaidīt garās maiņas beigās,” neviltotu prieku pauž rēzeknieši.
Lai nebūtu “jāsēž telefonos”
“Garlaicīgi starpbrīžos? Tikai ne mums!” ambiciozi savu labo darbu piesaka Zvejniekciema vidusskolas 3.a klases skolēni. Viņi radījuši spēli ar amizantu nosaukumu “Desas”, kuru spēlē skolas gaiteņos. “Salīmējām līnijas, sašuvām maisiņus un atradām lielisku veidu, kā pavadīt brīvo laiku starpbrīžos vai pagarinātajā grupā. Spēli var spēlēt divatā, grupā vai komandās. Iesaistām visus, kuri to vēlas. Un ziniet ko? Bērni pat rindā stāv, lai tikai uzspēlētu,” lepojas trešklasnieki. “Ideja radās tādēļ, ka starpbrīžos bērniem īsti nav ko darīt. Lai skolēni “nesēdētu” telefonos, gan mēs, pedagogi, gan vecāki pastiprināti domājam par alternatīvām. Jo, ja bērni noliek malā telefonus, sākas dauzīšanās,” problemātiku apraksta Zvejniekciema vidusskolas 3.a klases audzinātāja Everita Levina. Skolotāja neslēpj pārsteigumu par to, ka janvārī izveidotā spēle “Desas” iemantojusi lielu popularitāti arī citu klašu vidū. “Spēli nāk spēlēt pat astoto un devīto klašu skolēni. Un par to ir milzīgs prieks. Izveidotās līnijas jau nedaudz noplukušas un būs jāveido jaunas. Lai gan mūsu skolā “kendama” spēlēšana joprojām ir populārākais veids, kā pavadīt brīvos brīžus, jūtu, ka bērniem arī patīk paspēlēt “Desas”.” Ja šo spēli spēlē divatā, tad bērniem nesanākot liela fiziskā slodze, bet, ja tas tiekot darīts komandās, tad gan tā kļūstot par fiziski aktīvu nodarbi. “Taču komandu spēle ir atļauta vien pagarinātajās grupās, kad gaiteņi ir tukši un bērniem ir vieta, kur skriet. Tādējādi skolēniem nākas ne tikai izkustēties, bet arī padomāt.” Audzinātāja arī neslēpj prieku par to, ka šogad piedalās projektā “Sporto visa klase”. Viņasprāt, bērni šajā situācija iegūst ļoti daudz. “Gan kā pedagogs, gan kā mamma varu teikt tikai un vienīgi atzinīgus vārdus par projektu. Bērni piecas reizes nedēļā sporto, piedalās dažādos pasākumos un stafetēs. Ļoti priecājamies, ka esam vieni no trešklasniekiem, kuri šo iespēju izmanto.”
Arī Valmieras 5. vidusskolas 3.a klase kā labo darbu izvēlējās pagatavot spēles. “Lai nostiprinātu zināšanas reizināšanā un dalīšanā, katrs skolēns pagatavoja kādu matemātikas spēli. Mums ir “Loto ar reizināšanu”, “Reizināšanas domino”, “Dalīšanas domino”, “Tetramino” un citas intelektuālas spēles. Turpmāk tās varēs izmantot matemātikas stundās, tāpat starpbrīžos, kā arī pirms un pēc stundām,” stāsta valmierieši, kuri plāno spēļu klāstu vēl papildināt un maijā rīkot matemātikas pēcpusdienu.