Pēc 80 gadu pauzes Parīzē notiks vērienīga Baltijas mākslas kopizstāde 1
Nejaušību nav!
Tikai nepilns gads palicis līdz brīdim, kad vienā no prestižākajiem Parīzes muzejiem – Orsē muzejā – triju Baltijas valstu simtgades ietvaros atklās kopīgu mākslas izstādi “Simbolisms Baltijas valstu mākslā”.
Orsē muzejs ir trešais visvairāk apmeklētais Francijā un desmitais pasaulē, tādējādi var prognozēt, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas mākslas kopējo ekspozīciju triju mēnešu laikā apskatīs ievērojams mākslas mīļotāju skaits. Īpaši liels tas varētu būt tādēļ, ka Orsē muzeja lielā zāle, kurā izstāde tiks izvietota, tiek slēgta uz rekonstrukciju, un apmeklētājiem to atklās tieši ar Baltijas simbolisma izstādi, pastāstīja Ginta Gerharde-Upeniece, projekta koordinatore, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) Latvijas Vizuālās mākslas departamenta vadītāja.
Izstāde “Simbolisms Baltijas valstu mākslā” (“Le symbolisme dans l’art des pays Baltes”) ir viens no vērienīgākajiem Baltijas valstu simtgades kopprojektiem un arī viens no lielākajiem Latvijas valsts simtgades notikumiem ārvalstīs. Pēc LNMM iniciatīvas projekts tiek īstenots sadarbībā ar kolēģiem Baltijā – nacionālajiem mākslas muzejiem Tallinā, Viļņā un Kauņā; iecerēts, ka izstāde pēc Parīzes dosies uz Tallinu, iespējams, tā apceļos arī visu trīs Baltijas valstu galvaspilsētu muzejus.
Izstāde Orsē muzejā nav dāvināta gluži vienkārši tādēļ, ka Baltijas valstīm ir apaļa jubileja. Lai tā īstenotos, bija jāsakrīt vairākām šķietamām nejaušībām, kuras, tikai pēc laika aplūkojot, atklāj noteiktu musturu. Kā pašu pirmo punktu ceļā uz vērienīgo izstādi Ginta Gerharde-Upeniece min LNMM simtgades zinātnisko konferenci, kas notika 2005. gadā. To apmeklējusi arī Lorensa de Kāra, kura tobrīd bija Orsē muzeja izstāžu kuratore, bet šobrīd ir Orsē un Oranžērijas muzeju prezidente. Tāpat nozīmīga bijusi LNMM speciālistu sastapšanās ar topošās izstādes kuratoru Rodolfu Rapeti, kurš ir vadošais simbolisma mākslas pētnieks Eiropā, šobrīd – Francijas Muzeju dienesta ierēdnis un Nacionālā mantojuma glabātājs Francijas Kultūras un komunikācijas ministrijā. 2015. gadā trīs mēnešus uzturoties Francijā – tā bija “Kilograms kultūras” balva par Pirmā pasaules kara simtgadei veltīto izstādi “1914” –, Ginta Gerharde-Upeniece uzrunāja Rapeti, domājot par Latvijas simtgades izstādi. Uz Franciju paņemtais izstādes katalogs apliecināja, ka LNMM speciālisti ne tikai spēj izveidot dziļu un akadēmiski pamatotu izstādes koncepciju, bet ir pieredzējuši arī izstādes praktiskajā veidošanā – mākslas darbu starptautiskās deponēšanas jomā. Tāpat projekta sākotnējā stadijā atbalstu sniegusi Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Latvijas valsts simtgades birojs, gan Latvijas Republikas vēstniecība Francijā, gan arī Francijas Institūta Latvijā pārstāvji, un kopumā Ginta Gerharde-Upeniece to dēvē par Baltijas mākslas muzeju vienotības demonstrāciju šī vārda vislabākajā nozīmē.
Sākotnēji gan izstāde bijusi plānota gadu vēlāk, proti, 2019. gadā, taču paši muzeja darbinieki izlēmuši ar to atklāt muzeja ekspozīciju telpas pēc renovēšanas, tādējādi darbs pie projekta kļuvis ievērojami saspringtāks. No otras puses, Ginta Gerharde-Upeniece uzsver, ka četriem projektā iesaistīto Baltijas valstu muzeju pārstāvjiem ir piedāvāta liela izdevība – koncepciju veido nevis paši, bet gan pieredzējušais Francijas kurators, kurš veicis darbu atlasi un izplānojis to izkārtojumu. Tāpat Francijas puse uzņēmusies pavadošās programmas nodrošināšanu – tajā ieplānoti gan vērienīgi koncerti, gan lekcijas, izglītības programmas un tamlīdzīgi. Arī izstādes mārketingu uzņēmies pats Orsē muzejs – kampaņa sākšoties šā gada septembrī, kas tradicionāli ir jauno izstāžu izziņošanas mēnesis. Tāpat iecerēta zinātniska konference par Baltijas valstu simbolismu un izstādes katalogs, kuram Rodolfs Rapeti sadarbībā ar visu četru Baltijas muzeju speciālistiem jau šobrīd raksta tekstu.
“Šī izstāde sniegs jaunu skatījumu uz 19. gadsimta beigu un 20. gadsimta sākuma mākslu un iepazīstinās ar latviešu, igauņu un lietuviešu simbolistiem, kuri plašākai publikai bijuši mazpazīstami, bet pārstāv šo mākslas stilu ļoti spēcīgi un oriģināli. Esmu pagodināts un izjūtu lielu atbildību darbā pie šī projekta. Tā būs ne vien izstāde, bet gan Baltijas kultūras sezona Francijā ar daudzveidīgu pavadošo pasākumu programmu Orsē muzejā,” izstādes preses konferencē atklāja Rodolfs Rapeti.