Interneta veikalos iepērkas jau 67% Latvijas interneta lietotāju 1
Līdz ar pieaugošo interneta lietotāju skaitu Latvijā mainās arī dažādi iedzīvotāju ikdienas paradumi – ikmēneša rēķinu apmaksa, ceļojumu plānošana un, protams, iepirkšanās. Nu jau gandrīz divas trešdaļas interneta lietotāju regulāri iepērkas tieši internetā.
Šodienas pircējs ir prasīgs un uzmanīgs, it īpaši, ja runa ir par iepirkšanos interneta veikalā, jo lielākoties pirms saņemšanas nav iespējams preci apskatīt un aptaustīt. Iedzīvotāji vispirms kārtīgi izpēta pieejamo informāciju, tad rūpīgi salīdzina cenas dažādos veikalos, iepazīstas ar citu pircēju atsauksmēm un tikai tad seko pirkums. Lai arī process izklausās garš, regulāri interneta veikalu lietotāji atzīst, ka patiesībā tas prasa daudz mazāk laika nekā tradicionālo veikalu apmeklēšana. Tieši tāpēc iepirkšanās interneta veikalos kļūst arvien aktuālāka – viens no pēdējiem izpētes uzņēmuma “Gemius” veiktajiem pētījumiem par iedzīvotāju iepirkšanās aktivitāti interneta veikalos rāda, ka to izmanto jau 67% Latvijas interneta lietotāju un šie rādītāji pakāpeniski pieaug.
Iepērcies ērti un ātri
Galvenie kritēriji, kāpēc cilvēki izvēlas iepirkties interneta veikalos, ir iespēja ērti un ātri salīdzināt preces – gan to īpašības, gan cenu atšķirības dažādos veikalos. 14% Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī.
Viens no viņiem ir arī datormākslinieks Edijs (35), kurš interneta veikalos iepērkas līdz pat četrām reizēm mēnesī. Visbiežāk viņš iegādājas tieši elektropreces, jo to piedāvājums ir ļoti plašs un izvērtēt iegūto informāciju, sēžot pie datora, prasa ievērojami mazāk laika nekā apbraukāt, piemēram, divus trīs veikalus. Tāpat pirktas rotaļlietas bērniem, kā arī auto rezerves daļas. Galvenokārt viņš priekšroku dod tieši Latvijas interneta veikaliem, jo vēlamo preci var iegūt ātrāk un nav papildu izdevumu par piegādi, taču Edijs uzsver, ka līdz šim viņam nav bijušas problēmas arī ar ārzemju interneta veikaliem.
Savukārt projektu vadītājs Krišjānis (26) interneta veikalos iepērkas retāk, taču arī sauc to par ļoti ērtu un izdevīgu alternatīvu tradicionālajiem veikaliem, jo ir stipri vieglāk salīdzināt preču specifikāciju un, protams, cenu. Krišjānis norāda, ka viņam interneta veikala izvēlē būtiskas ir arī citu klientu atsauksmes, reitingi un piegādes ātrums. Tieši atsauksmes nereti ir tās, kuras pievilina vai, gluži pretēji, atgrūž interneta veikalu pircējus, tāpēc arī jaunās paaudzes veikali lielu vērību pievērš klientu apkalpošanai un servisam – mājas lapas dizainam, ērtai lietošanai un, protams, preces pieejamībai vai piegādes ātrumam, kas nereti ir noteicošais faktors pār cenas atšķirību.
Pārdevēja konsultācijas vairs nevajag
Visus šos faktorus min arī interneta veikala “dt24.lv” vadītājs Edgars Kuņickis, kurš šajā jomā darbojas jau gadu. “Interneta tirdzniecība ir visperspektīvākā nozare, jo cilvēkiem ir jauni iepirkšanās paradumi,” uzsver Edgars. Viņaprāt, cilvēkiem vairs nav vajadzīgas salonveikalos pieejamās konsultācijas, jo daudz plašāku informāciju var atrast internetā, kas arī ir nesalīdzināmi ātrāks process.
Interneta veikali piedāvā iespēju pirms pirkuma jau izvēlēties labāko cenu un modeli, lai katrs klienta pirkums būtu iepriekš rūpīgi pārdomāts. E. Kuņickis norāda, ka visbiežāk izmantotais rīks, kas palīdz klientiem orientēties plašajā interneta veikalu piedāvājumā Latvijā, ir portāls salīdzini.lv, kurā pircējs var salīdzināt 3,8 miljonu preču cenas no 599 interneta veikaliem. Vienlaikus tas kalpo arī kā galvenais mārketinga un reklāmas rīks pašiem veikaliem, jo tā ir vieta, kurā izvietot savas preces. “Mārketings interneta veikaliem mūsdienās būtībā beidzas ar salīdzini.lv, jo tas ir atņēmis lielu daļu no pārējiem resursiem,” skaidro veikala vadītājs.
Kāpēc lētāk?
Liela daļa iedzīvotāju dod priekšroku interneta veikaliem tāpēc, ka tajos nepieciešamās preces var iegādāties lētāk. “dt24.lv” vadītājs norāda, ka tam ir vairāki iemesli: daudzi interneta veikali uz vietas netur lielus apjomus ar precēm, kas nozīmē, ka nav lieku izdevumu un tās “neiestāvas plauktos”. Preces veikals iegādājas, tikko pircējs veicis pasūtījumu. Tāpat nav lielu telpu īres un to uzturēšanas izmaksu, nav loģistikas izdevumu, kā arī nav nepieciešams tik daudz darbinieku (“dt24.lv” ikdienā klientus apkalpo divi darbinieki).
“Ideālā variantā klientu apkalpošanu veic tikai mājas lapa – pircējs pats izvēlas interesējošo preci un to pasūta. Mums atliek tikai to nogādāt,” tā Edgars Kuņickis. Lai arī šis ir moderns iepirkšanās veids, taču uzdevumi saglabājas tie paši, kas tradicionālajiem veikaliem, jo klientam vienmēr ir taisnība, tāpēc ir svarīgi nodrošināt ērti funkcionējošu un saprotamu servisu.
Valsts ieņēmumu dienests konstatējis, ka trešdaļa čeku tiek anulēti un šajā ziņā visvairāk grēko tieši internetveikali. Tas vedina domāt uz “beznodokļu zonu”, bet par to interneta veikalnieks neizteicās.