Lielākais parādnieks – Rīga 2
Neizbrīna, ka lielāko ķīlu devēji ir Rīgas pašvaldības uzņēmumi. Rīgas pilsētai pieder 13 kapitālsabiedrības, liecina informācija pašvaldības mājas lapā, no tām topā atrodamas divas, kas tieši pieder Rīgas domei, un “Rīgas acs”, kas pieder “Rīgas satiksmei” un būtībā arī uzskatāms par pilsētas uzņēmumu.
“Rīgas satiksme” viennozīmīgi ir uzņēmums ar lielām parādsaistībām. Uzņēmumā jaunie tramvaji, trolejbusi un autobusi, ar kuriem rīdzinieki ikdienā pārvietojas pa pilsētu, ir pirkti ar aizņēmuma palīdzību un paši kalpo kā ķīlas priekšmeti. “Rīgas satiksmes” lielākās komercķīlas maksimālā nodrošinājuma summa sasniedz 200 miljonus eiro, arī citas ķīlas mērāmas vairākos desmitos miljonu eiro. Ar 144,7 miljonu eiro apgrozījumu 2014. gadā uzņēmums vienlaikus strādājis ar 4,6 miljonu eiro zaudējumiem. Jāteic, ka “Rīgas satiksme” pēdējos gados konstanti strādājusi ar ievērojamiem zaudējumiem. Un šajā situācijā prasās retorisks jautājums: vai Latvijas bankas tik dāsni kreditētu šādu uzņēmumu, ja tā darbība netiktu dotēta ar nodokļu maksātāju naudu?
Lai arī sākotnēji (uzņēmuma izveidošanas laikā) tika ziņots, ka “Rīgas acs” plāno ieguldīt aptuveni 4,5 miljonus latu (6,4 miljoni eiro) sabiedriskā transporta integrētās kustības kontroles, pasažieru drošības un informēšanas sistēmas ieviešanai, 2014. gadā “Rīgas acs” valdes priekšsēdētāja Anita Gaile aģentūrai “BNS” pastāstīja, ka ir atvērta kredītlīnija bankā “Danske Bank”. Pēc viņas teiktā, kredītlīnijas kopējais limits ir 15,8 miljoni eiro, termiņš septiņi gadi, bet tās nodrošinājums – visa “Rīgas acs” manta kā lietu kopība.