Cik lielā mērā šīs valdības pieņemtais skolotāju algu modelis atbilst tam, ko jūs bijāt izplānojusi? 13
Šo nevar īsti nosaukt par atalgojuma modeli. Tās ir naudas pārdales formulas. Veids, kā nauda tagad tiek pārdalīta, ir labāks un līdzsvarotāks, nekā tas bija iepriekš. Tomēr būtu jāturpina strādāt, lai nonāktu līdz katram skolotājam saprotamiem atalgojuma aprēķināšanas principiem.
Izglītības jomā ir tik daudz runu un tik maz darbu! Vai darbus kavē kādas politiskās nesaskaņas, ierēdnieciskā birokrātija vai vēl kas cits?
Milzīga problēma ir tā, ka īstenībā mums nav skaidra redzējuma, kādā virzienā vēlamies attīstīt izglītības sistēmu. Ir skaisti saukļi par konkurētspēju, par pieejamību, taču politiskas apņemšanās līmenī nav nosaukti galvenie soļi, ko gribam izdarīt, piemēram, tuvāko piecu gadu laikā. Līdz ar to katrs ministrs nāk ar savu izpratni par to, kas jādara. Protams, viņš apzinās, ka jāturpina lietas, kas nostiprinātas kādos dokumentos. Īpaša uzmanība parasti tiek pievērsta lietām, kas saistītas ar ES finansējumu. Tas ir pirmajā vietā: ja saņemts Eiropas finansējums, tad nu gan solījumi jāpilda, lai to nepazaudētu vai spētu iegūt. Taču nav skaidra nacionāla uzstādījuma, kādu izglītības sistēmu gribam veidot un ko tieši gribam sasniegt. Ir, protams, izglītības attīstības pamatnostādnes, bet tas ir ļoti plašs, konceptuāls dokuments. Man nav bijusi sajūta, ka tas tiek uztverts kā pašsaprotams darba dokuments.
Stājoties šajā amatā, man nebija ilūziju; es nebūt nedomāju, ka ministrs ir cars un ķēniņš un ka viss notiek tieši tā, kā viņš grib. Skaidrs, ka ministrs ir starpposms starp ierēdniecību, kas glabā visu vēsturisko atmiņu un ļoti labi pārzina sistēmu, ļoti daudziem sociālajiem partneriem un partiju, kuru viņš pārstāv.