Lai par elektrību maksātu mazāk, jātērē vairāk 22
Vai obligātās iepirkuma komponentes (OIK) sloga ierobežošana nākamgad samazinās iedzīvotāju rēķinus par elektrību? “Aprēķini liecina, ka pēc izmaiņu stāšanās spēkā rēķins par elektroenerģiju nemainīsies vai samazināsies aptuveni 2/3 mājsaimniecību. Savukārt aizsargātajiem lietotājiem paredzēts kompensēt iespējamo elektroenerģijas izmaksu pieaugumu. Aizsargātie lietotāji ir trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas), daudzbērnu ģimenes vai ģimenes (personas), kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti, personas ar I invaliditātes grupu, kuras lieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā pašas vajadzībām,” “LA” atklāj Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāve Evita Urpena.
Lai ietaupītu vismaz 2 centus, jātērē vairāk
Izmantojot AS “Enerģijas publiskais tirgotājs” izveidoto kalkulatoru, lai aprēķinātu OIK reformas ietekmi uz elektrības rēķinu, redzams, ka mēnesī mājsaimniecībai jāpatērē vismaz 83 kWh elektrības, lai būtu vismaz 2 centu ietaupījums. Gadā tātad jāpatērē vismaz 996 kWh. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, Latvijā 2015. gadā līdz 999 kWh elektrības gadā vidēji patērēja 27,4% cilvēku. Absolūti lielākais skaits mājsaimniecību (36,7%) 2015. gadā vidēji patērēja 2000 kWh vai vairāk (vidēji mēnesī 166 kWh).
Izmaiņas stāsies spēkā jau pavisam drīz – no nākamā gada 1. janvāra – un tās būs saistītas ar OIK sloga ierobežošanu, elektrostacijām ar jaudu virs 100 MW (TEC-1 un TEC-2) atsakoties no 75% atbalsta elektroenerģijas OIK ietvaros, pretī saņemot vienreizēju kompensāciju 454,28 miljonu eiro apmērā, kurus izmaksās no “Latvenergo” uzkrātajiem līdzekļiem. EM norāda, ka, īstenojot šo plānu, izdosies ietaupīt 262,01 miljonu un lielākajai daļai mājsaimniecību un uzņēmumu gaidāmi zemāki rēķini. Ja to nedarītu, rēķini nākamajos gados krietni pieaugtu.
Lielākie ieguvēji – pastāvīgi tērējošie
No nākamā gada stāsies spēkā grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā, tie mainīs OIK finansēšanas modeli, kas ne tikai ļaus mazināt ražošanas uzņēmumu OIK maksājumus, bet arī mazinās izmaksas par patērēto elektroenerģiju arī vairākumam mājsaimniecību, norāda E. Urpena. “Reforma paredz ieviest OIK maksājumu dalījumu divās daļās – pēc elektroenerģijas patēriņa un pēc pieprasītās pieslēguma jaudas. Tas dos iespēju pārskatīt savu elektroenerģijas patēriņu, pieslēguma veidu un ikdienas paradumus. Iedzīvotāji varēs izvērtēt pieslēgto jaudu nepieciešamību un atteikties no liekajām jaudām, tādējādi sakārtojot kopējo elektroenerģijas apgādes sistēmu,” skaidro ministrijā.
Savukārt “Latvenergo” pārstāve Ivita Bidere norāda, ka katra patērētāja gala rēķinu veido ne tikai cenu nosakošā situācija elektroenerģijas tirgū un regulētās izmaksas, bet arī individuālie patēriņa paradumi. “Šobrīd katra lietotāja situācija ir tik personalizēta, ka nevar runāt par vienotu tendenci, kas attiektos uz visiem patērētājiem un visus vienādi ietekmētu. Tomēr ir vairāki faktori, kas noteikti nākamgad ietekmēs elektroenerģijas rēķinu, un kopumā lielākajai daļai mājsaimniecību rēķins par elektrību saruks,” sola I. Bidere, uzsverot, ka lielākie ieguvēji būs tie, kuri mājsaimniecībā dzīvo pastāvīgi un regulāri patērē elektrību. Zaudētāji – maz noslogotie pieslēgumi, piemēram, garāžas, kam rēķini, visticamāk, pieaugs.
“Pirmkārt, ja runā par elektroenerģijas cenu, tad jāuzsver, ka Latvijas elektroenerģijas cena ir atkarīga no ārējo tirgu faktoriem Eiropā un pasaulē. Jau šobrīd ir zināms, ka nākamgad vismaz uz desmit nedēļām remontdarbiem slēgs “NordBalt” starpsavienojumu. Mirklī, kad starpsavienojumi iziet no ierindas, novērojamas biržas apgabalu cenu atšķirības. Tās mazināt palīdz Rīgas TEC kā nozīmīgs reģiona cenu stabilizētājs situācijās, kad novērojami traucējumi starpsavienojumu darbībā, svārstības pieprasījumā un kaimiņvalstu ražošanas piegādēs. Tirgu ietekmējošie faktori ir ļoti mainīgi un grūti prognozējami, tāpēc arī vēsturiska faktoru mijiedarbība un cenu izmaiņas var nesniegt patiesu ieskatu par cenu virzību nākamgad,” saka “Latvenergo” pārstāve.
Arī viņa norāda OIK aprēķināšanas principa izmaiņu nozīmi, jo līdz šim atsevišķi patērētāji par OIK maksājuši ļoti maz vai nemaz, bet citiem OIK bijis neproporcionāli augsts, kas nākamgad mainīšoties.