Kas ir reformas klupšanas akmeņi? 31
Klupšanas akmens ir viens – tas, ka šīs izmaiņas skars jebkuru, līdz ar to, ja cilvēki līdz galam visu neizlasa, tad var, protams, apgalvot, ka izmaiņas ir sliktas. Taču reforma ir kompleksa, skar pilnīgi visus nodokļus, tāpēc tā jāskatās kopumā. Tātad grūtākais ir izskaidrot sabiedrībai, ka, nodokļiem mainoties, veidosies saprātīgs līdzsvars. Ja runā konkrēti par nodokļu pozīcijām, domāju, ka jaunā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) modelis, iespējams, ir nedaudz dārgāks vidēji lielajiem un lielajiem ražotājiem, kuriem bija iespēja iegūt atvieglojumus esošajā sistēmā un prasme tos izmantot. Tomēr jaunajā sistēmā, veicinot bilances sakārtošanu vidējiem un mazajiem uzņēmumiem, iegūs visi, jo būs straujāka izaugsme.
Potenciālā domāšanas maiņa no “slēpt peļņu” uz “slēpt dividendes” ir mazāk kaitīga uzņēmuma attīstībai, īpaši, lai piesaistītu papildu finanšu resursus no finanšu partneriem. Ja algu fonds pašizmaksā ir liels, iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazinājums kompensē UIN palielinājumu. Neapliekamais minimums plus samazinātais IIN būtiski samazinās efektīvo likmi algu saņēmējiem līdz apmēram 600 eiro. Tas varētu veicināt mazo algu saņēmējus, kam to maksā aploksnē, pieprasīt legalizāciju un dalību sociālajās iemaksās.
Diemžēl liela daļa sabiedrības ir bez šā sociālā nodrošinājuma un šī ir tā kritiskākā lieta valsts attīstībai. Valsts ierēdniecība acīmredzot bijusi par vāju, lai apturētu vēlmi mainīt sociālo garantiju pret vēlmi saņemt tūlītēju labumu. Būtībā šī reforma nozīmē iedzīvotāju izpratnes un nodokļu maksāšanas kultūras maiņu – panākt, ka mēs tomēr varam patiesi uzrādīt ienākumus, patiesi piedalīties nodokļu nomaksā, kā tam arī būtu jābūt.