Pandēmija ir ietekmējusi veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu 5
Pandēmijas laikā drošības apsvērumu dēļ nav devušies pie ārsta, atcēluši iepriekš plānotu vizīti un nav pat saukuši neatliekamo medicīnisko palīdzību – atzīst 39 % aptaujāto iedzīvotāju atzīst. To liecina „Mēness aptieka” un pētījumu aģentūras „Norstat” veiktajā aptaujā iegūtie dati.
Pandēmijas laikā 78 % aptaujāto iedzīvotāju bijuši nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumi, un apmēram puse no viņiem atzīst apgrūtinātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Covid -19 dēļ, liecina iedzīvotāju sniegtās atbildes.
Savukārt 22 % iedzīvotāju nav bijusi nepieciešamība pandēmijas laikā doties pie ārsta.
Kad lemts vizīti pie ārsta atlikt
Kopumā 27 % iedzīvotāju atzinuši, ka pandēmijas laikā ir pāris reizes atlikuši ārstu apmeklējumus, 7 % izvēlējās pandēmijas laikā vispār neapmeklēt medicīnas iestādes un vēl 5 % aptaujāto iedzīvotāju atzīst, ka drošības apsvērumu dēļ nesauca pat neatliekamo medicīnisko palīdzību.
36 % aptaujāto iedzīvotāju atzīst, ka visus vajadzīgos veselības aprūpes pakalpojumus ir saņēmuši un pandēmija to nav ietekmējusi, kā arī 4 % norāda, ka izmantojuši attālinātās ārstu konsultācijas.
Veselības pārbaudes vīruss nav atcēlis
Kardiologu biedrības prezidents profesors Andrejs Ērglis: „Rūpes par sirds un asinsvadu veselību vīrusa esamība nav atcēlusi!
Tāpēc es ļoti aicinu visus Latvijas iedzīvotājus situācijās, kad ir aizdomas par infarktu vai insultu, nekavējoties zvanīt neatliekamās palīdzības dienestam, gari nedomāt, nenogaidīt, nebaidīties, nekautrēties, jo infarkta vai insulta gadījumā katra minūte var būt izšķiroša dzīvībai vai dzīves kvalitātes saglabāšanai!
Otra lieta – vīruss nav atcēlis arī veselības pārbaudes! Jā, rindas uz izmeklējumiem var būt garas, bet aicinu pieteikties un pārbaudīt savu veselību kaut vai pēc mēneša, trim vai pieciem.
Un trešā lieta – lūdzu, rūpējieties par savu fizisko un garīgo veselību katru dienu – ejiet svaigā gaisā, kustieties, nūjojiet, peldieties, – visu, kas patīk, izmantojiet vasaru, ēdiet svaigus vietējos produktus un galvenais – nepārēdieties! Un nesmēķējiet!
Ja mēs katrs ievērosim šīs vienkāršās lietas, mūsu ģimenes, sabiedrība un valsts būs daudz spēcīgāka!”
Problēmas apjomus vēl neapzināmies
„Veselības centru apvienības” internās medicīnas ārste, elektrokardioloģijas metodes speciāliste Inga Orleāne:„Iedzīvotāju aptaujā noskaidrotās tendences ir ļoti satraucošas, jo norāda, ka šobrīd vēl nevaram apjaust visas problēmas, ar kurām saskarsimies dažādu iemeslu ietekmē atliktu ārsta konsultāciju vai diagnostisko izmeklējumu dēļ.
Mēs mediķi arī pandēmijas laikā esam ikdienā nodrošinājuši veselības aprūpes pakalpojumus, taču līdz šim nekad nepieredzētā situācija ir radījusi papildu stresu iedzīvotājiem un arī likusi pieņemt lēmumus, kas, iespējams, var radīt kādas nelabvēlīgas sekas veselībai.
Ikvienam vajadzētu apzināties, cik svarīga ir laikus saņemta ārsta konsultācija, izmeklējumi un tiem sekojoša terapija, ja tas ir nepieciešams. Saskatām, ka, neraugoties uz atvaļinājumu laiku, tieši tagad ir īstais brīdis saplānot un doties uz konsultāciju, ja ārsta apmeklējums pandēmijas ietekmē bijis novilcināts, atlikts.”
“Mēness aptieka” farmaceits Vadims Brižaņs, aptiekas vadītājs: “Farmaceitiskās aprūpes pieejamība iedzīvotājiem pandēmijas laikā nesaruka, taču zinām, ka arī aptiekas apmeklējumi tikuši atlikti.
Mēs apzināmies, cik savlaicīga veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība ir būtiska, tāpēc satraucoši, ka puse no aptaujātajiem, kuriem tā bijusi nepieciešama, atzīst vilcināšanos pandēmijas dēļ.
Lai veicinātu pakalpojumu pieejamību, veselības aprūpē ienākuši arī digitālie risinājumi, turklāt ir pozitīvs pārsteigums – attālinātās mediķu konsultācijas un iepirkšanos interneta aptiekā tagad aktīvāk izmanto vecāka gadagājuma cilvēki.
Piemēram, 6 % senioru vecumā virs 60 gadiem izmantojuši attālinātās konsultācijas, kā arī 12 % produktus sirds un asinsvadu veselībai iegādājušies aptiekā internetā.”
Aptauja veikta, aizsākot mēnesi sirds veselībai ar iedvesmojošu saukli „Lai tava sirds skan veselīgi!” Kopā ar ārstiem „Mēness aptieka” informē sabiedrību par riskiem sirds veselībai, profilakses un ārstēšanas iespējām.
„Mēness aptiekās” ir plašs un daudzpusīgs kardioloģisko preparātu, kā arī citu aptiekas produktu klāsts sirds veselībai. Sirds mēneša ietvaros jūnijā un jūlijā būs arī izdevīgi nosacījumi būtisku sirds veselības izmeklējumu veikšanai.
“Mēness aptieka” un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktajā iedzīvotāju aptaujā šī gada maijā piedalījās 1011 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 -75 gadiem.