Kāds pasažieris Rīgas lidostā neveiksmīgi pajokoja un netika ielaists lidmašīnā. Par ko nedrīkst jokot lidostā? 62
Pamatīgs naudassods, iekļūšana aviokompāniju melnajā sarakstā un pat liegums uz kādu laiku lidot – tik nopietnas sankcijas var draudēt par neveiksmīgu jokošanos lidostas drošības kontrolē. Civilās aviācijas aģentūrā raidījumam “360TV Ziņneši” atzīst, ka šādu gadījumu ir arvien vairāk. Tieši par šādu rīcību kāds pasažieris šonedēļ vienkārši netika ielaists savā reisā un palika Rīgā. Par ko nedrīkst jokot lidostā – skaidroja Dana Albrehta.
To gan apdraud agresīvi pasažieri. Un kā noskaidroja raidījums, tad Rīgas lidosta jau sauc pēc palīdzības meklēt šai problēmai risinājumu.
“Tieši šī agresīvā uzvedība – kaut kāda iemesla dēļ ir pastiprinājusies pēc Covid-19 laika, kad mums ir divreiz vairāk stipri agresīvo pasažieru nekā tas bija kovida laikā, lai gan pasažieru apjoms nav tik liels kā bija pirms kovida.
Un saprotot pastrādāto, tad viņi mēģina situāciju nogludināt, apgalvojot, ka ar bumbu viņi domāja futbolbumbu, bet ar kalašņikovu – alkoholisko dzērienu,” skaidro lidostas Aviācijas drošības nodaļas vadītājs Toms Neilands.
Tieši pie lidojuma reģistrācijas pirmo reizi izskan jautājums avio pasažierim, vai bagāžā nav aizliegtie priekšmeti vai bīstamās vielas. Tad tālāk jau, izejot drošības kontroli. Rīgas lidostas apkopotā statistika liecina, ka pērn visa gada laikā ir bijuši trīs gadījumi, kad ir izteikti draudi civilai aviācijai.
“Satraucošs ir fakts, ka 2024. gadā – ir tikai janvāris, šādi gadījumi jau ir bijuši 2! Visbiežāk tās ir sprāgstošas ierīces, dažādos apzīmējumos, un dažādi šaujamieroči.”
Par laimi, visos gadījumos pasažieris vien pajokojis. Visbiežāk esot alkohola reibumā.
“Mēs ļoti stingri reaģējam, iesaistām tiesībsargājošās iestādes, informējam aviokompāniju par konkrētā pasažiera izteiktajiem draudiem. Protams, pasažierim ceļojums beidzas tajā brīdī, kad šis joks tiek pateikts,” atklāti par notiekošo informē Toms Neilands.
Raidījumam izdevās sazināties ar vienu no šīs statistikas jokdariem. Vīrietis Latvijā bija ieradies apraudzīt ģimeni. Lieliski pavadījis brīvdienas. Un aizvadītajā svētdienā ar “airBaltic” reisu plānoja lidot atpakaļ uz Dāniju, kur strādā. Šobrīd jau viņš pats nespēj izskaidrot, kas raustīja aiz mēles pajokot par tik nopietnām lietām. Gājis cauri drošības kontrolei, draudzīgi pačalojis ar darbiniekiem par jaunajiem ķermeņa skeneriem, kas izskatoties kā laika kapsulas, un …vienā mirklī aizmirsies.
“Runājoties, jokojoties izeju cauri tam skenerim. Joks pa jokam, viens joks par tālu, ka tomēr ar tiem detonatoriem es tiku cauri.
Tad jau nebija vairāk smieklīgi. Padziļinātas pārbaudes bija pilnīgi visam, vēlreiz soma uz otru pusi, čemodāns arī tiek atsaukts. Domāja vajag vai nevajag suņus. Tajā brīdī uzreiz pateica, tu nekur nelidosi. Uz ko teicu, ka saprotu, jūs lieliski darāt savu darbu, pagriezos un gāju ārā.”
Pēc tam jau detonatora jokotājs aptvēra, ka ar šādu izrunāšanos var pats sevi pamatīgi iegāzt. Vīrietim paveicās – viņam liedza lidot ar konkrēto reisu, bet aviokompānijas melnajā sarakstā neiekļāva. Tamdēļ jau tās pašas dienas vakarā varēja aizlidot ar citu lidmašīnu. Tas gan finansiāli iesita pa kabatu, tāpat kā likumsargu uzliktais administratīvais sods – 250 eiro.
“airBaltic” jaunākā statistika liecina, ka tikai vienā mēnesi vien – pērn decembrī fiksēti 70 noteikumu pārkāpumi, kas saistīti ar pasažieru agresiju – galvenokārt tamdēļ, ka pasažieri bijuši alkohola reibumā. 7 pasažieriem decembrī lidojums tika liegts.
Civilās Aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs atzīst, ka pandēmija ir pasliktinājusi cilvēku emocionālo aizkaitinājumu, kas rada liekus konfliktus.
“Redzam, ka tā mājsēde, tā izolācija šāda veida nodarījumus ir veicinājusi, cilvēki ārkārtīgi ātri iziet uz konfliktu un tā problēma samilzt. Arī medijos ir vairāki skaļi gadījumi. Mēs tad esam šobrīd no visām aviosabiedrībām pieprasījuši jaunāko statistiku, gaidām atbildes, plāns ir februārī atkal visiem atgriezties pie pārrunu galda. Likt šos faktus galdā un skatīties, kas būtu darāms.”
Agresīvi pasažieri nav tikai Latvijas problēma. Pirms kovida ēras Eiropas gaisa telpās vidēji reizi trīs stundās notika incidents ar lidojuma drošības apdraudējumu.
VIDEO: