Pamanīts jauns kiberterorisma paveids – viltus īsziņas un attēli 0
Indijā šajās dienās uz etnisku un reliģisku nemieru fona pamanīts jauns kiberterorisma paveids – masveidīga viltus īsziņu sūtīšana ar šausminošiem attēliem, ziņo informācijas tehnoloģiju (IT) portāls “TechCrunch”.
Īsziņu un viltus informācijas izvietošanas rezultātā internetā vairākas Indijas dienvidu pilsētās sākusies panika starp migrantiem no Indijas ziemeļaustrumiem, kas iedomājušies, ka pret viņiem varētu sākties grautiņi. Tas arī dažos gadījumos noticis, jo dezinformācija un viltus attēli saniknojuši dienvidu pilsētās dzīvojošos musulmaņus. Tie uzbrukuši migrantiem, it kā reaģējot uz nostāstiem sociālajos medijos par grautiņiem pret musulmaņiem Indijas novadā, no kurienes migranti atbraukuši.
Tā rezultātā Indijas mobilo sakaru operatoriem pavēlēts pārtraukt masveida īsziņu sūtījumus, kamēr nomierinās reālie konfliktu perēkļi Indijas ziemeļaustrumos.
Ziņojot par šiem notikumiem, avīze “Los Angeles Times” citē Indijas iekšlietu sekretāru R.K.Singu, kas norādījis uz 76 interneta mājaslapām, kas uzradušās, lai īpaši sētu baumas un tracinātu dažādu kopienu un ticību piederīgos.
“Sagrozīti attēli un viltus paziņojumi tika izmantoti, lai izprovocētu cilvēkus un sētu paniku,” Sings teica. Kā ziņo avīze, Indijas amatpersona vainojusi Pakistānu interneta lapu izvietošanā. “Los Angeles Times” arī atsaucās uz politisko analītiķi, Sandžoju Hazariku, kurš teica, ka notikušais pierāda sociālo mediju spēku un ietekmi.
Savukārt “TechCrunch” reportieris Gregorijs Ferensteins aizrāda, ka līdzīgas panikas ar mazliet rafinētākiem līdzekļiem var izraisīt jebkurā sabiedrībā, ne tikai etniskas un reliģiskas spriedzes piemeklētajā Indijā. Žurnālists atceras, kā savā studiju laikā 2009.gadā piedzīvojis īsziņu un sociālo tīklu izraisītu satraukumu, kad universitātes teritorijā it kā pamanīts cilvēks ar šaujamieroci.
Kā raksta Ferensteins, tobrīd slēpušies un telpās ieslēgušies amerikāņu studenti, nevis viegli tracināmi un mazizglītoti trešās pasaules valsts iedzīvotāji, kamēr sociālie tīkli virmojuši ar trakām un pretrunīgām baumām.
“”Twitter” un “Facebook” ir ātri informācijas avoti un it kā sniedz informāciju “no pirmās rokas”, tie vilina ar ticamību, īpaši, ja bailes liek noticēt nelabākajām no baumām,” raksta Ferensteins.
Jau ziņots, ka Latvijā 2009.gada oktobrī sociālajos tīklos un “parastos” medijos izplatījās ziņa it kā par meteorīta nokrišanu Mazsalacā, kas faktiski bija mobilo sakaru operatora “Tele2” reklāmas akcija, slepus izrokot krāterim līdzīgu bedri un tur sakurot uguni, lai no tālienes būtu redzami dūmi un kvēlojošs “akmens no kosmosa”. Viltus ziņu par meteorīta nokrišanu Latvijā uztvēra un izplatīja vairāki lieli pasaules mediji, tostarp televīzijas ziņu tīkls “CNN”.