Sociālo uzņēmumu bizness: no drošības aprocēm līdz digitālai platformai 1
Šodien Rīgā notiek ikgadējais “Sociālās uzņēmējdarbības forums 2018”, kurā galvenokārt tiek spriests par investīciju piesaisti. “LA” uzklausīja trīs jauno uzņēmēju stāstus, kas ar savu darbu palīdz bērniem, senioriem un reemigrējušiem tautiešiem.
Drošības aproce senioriem
Sociālais uzņēmums “Dzīvības poga” paredzēts senioriem un viņu tuviniekiem, lai situācijās, kad notiek kāda nelaime, viņiem nekavējoties tiktu sniegta palīdzība. “Dzīvības poga” ir neliela ierīce rokassprādzes formā, kuru klients pastāvīgi nēsā uz rokas un ar kuru ārkārtas situācijā, nospiežot “SOS” pogu, var sazināties ar palīdzības centru. Saņemot izsaukumu, centra darbinieks sazinās ar lietotāju, lai precizētu situāciju un sniegtu viņam nepieciešamo palīdzību – izsaucot ātro palīdzību vai sazvanot klienta tuviniekus.
“Atšķirībā no tālruņa, kas vienmēr var nebūt pieejams, ja klients, piemēram, krīt vai pēkšņi zaudē orientāciju telpā, “SOS” poga ir iestrādāta rokassprādzē un ir vienmēr pa rokai,” labo nodomu raksturo uzņēmuma mārketinga speciāliste Sofija Dobrovoļska. Lai gan “Dzīvības poga” samērā ir jauns projekts, savu darbību sācis vien šā gada janvārī, regulāri tiek saņemtas pozitīvas atsauksmes no klientu puses. “Seniori, kuri lieto šo aproci, uzsver drošības sajūtu. Ja ir gadījusies nopietna nelaime, piemēram, insults, viens pogas spiediens var izglābt cilvēkam dzīvi. Ja tiek nospiests “SOS” signāls, datu bāzē parādās, kas zvana, kur cilvēks dzīvo, tuvinieku kontaktinformācija un cilvēka veselības vēsture. Operators var maksimāli ātri sniegt palīdzību,” stāsta Sofija.
Būtiski, ka “Dzīvības pogai” ir pieejami divu veidu tarifi: mājas un aktīvais. “Senioru spējas atšķiras, un ir tādi, kuri arī vecumdienās nodarbojas ar sportu. Piemēram, nūjojot var palikt slikti. Telefona nav līdzi, bet aproce ir uz rokas. Tajā esam iestrādājuši GPS navigāciju, un, ja cilvēks nokrīt bezsamaņā, varam viņu atrast un paziņot dakteriem precīzu atrašanās vietu,” paskaidro uzņēmuma “Dzīvības poga” pārstāve.
Tautiešiem palīdz atgriezties Latvijā
Janvārī darbu sāka arī digitālā platforma “YourMove.lv”. Tas ir darba un informācijas portāls, kurā tiek apkopotas ziņas par darba tirgu un iekārtošanos uz dzīvi Latvijā. “Mūsu mērķauditorija ir emigrējošie un remigrējošie tautieši, kuri pēc studiju un darba pieredzes ārzemēs vēlas vai ir atgriezušies Latvijā. Arī viņu dzīvesbiedri, kuri nav latvieši, bet cittautieši,” skaidro “Your Move” dibinātājs un vadītājs Jānis Kreilis, kurš pats pēc deviņiem pavadītiem gadiem ASV, Rietumāfrikā, Tālajos un Tuvajos Austrumos, 2016. gadā atgriezās dzimtajā Rīgā. Šajā platformā cilvēki var atrast gan darba sludinājumus, gan visu nepieciešamo informāciju par to, kas notiek mūsu valstī. Sociālā uzņēmuma peļņa tiek novirzīta dažādiem reemigrācijas pasākumiem un arī paša uzņēmuma attīstībai. Jautāts par Sociālās uzņēmējdarbības likumu, kas stājās spēkā šā gada 1. aprīlī, J. Kreilis ir pozitīvi noskaņots: “Mūsu uzņēmums ir reģistrēts Labklājības ministrijas Sociālā uzņēmuma reģistrā, un plānojam pieteikties arī ALTUM sociālās uzņēmējdarbības grantam, to varam darīt, pateicoties jaunajam likumam.”
Ļaut bērniem praktiski iepazīt ķīmiju un fiziku
Savukārt zinātnes skola un zinātniskais teātris “Laboratorium” paredzēts bērniem un pusaudžiem, kurus aizrauj zinātne. “Mūsu mērķis ir radīt un pastiprināt bērnu interesi par eksaktajām zinātnēm, ļaut zinātni iemīlēt,” komentāru sniedz sociālā uzņēmuma “Laboratorium” organizatore Lesija Bogačova. Šobrīd zinātnes skolā mācās aptuveni 250 bērni, kuri reizi nedēļā, veicot eksperimentus, apgūst ķīmiju un fiziku.
“Mācību struktūra veidota tā, lai bērniem jau no 2. klases būtu interesanti. Šāda vecuma skolēni vēl nav gatavi apgūt formulas un sarežģītus uzdevumus, tādēļ tieši ar eksperimentu palīdzību ļaujam viņiem iepazīt zinātni. Radošā veidā lietas tiek pārbaudītas praksē, piemēram, kā rodas elektrība vai skaņa.” Savukārt mazākiem bērniem, sākot no piecu gadu vecuma, iespējams doties uz izrādēm, ko rīko zinātniskais teātris, kurā izzinoši izklaidējošā formātā skatītāji tiek iepazīstināti ar uguni, ūdeni, gaisu, elektrību utt.
Sniegs zināšanas un izpratni par investīciju būtību
Lai palīdzētu jaunajiem šā gada forumā aicināti uzstāties sociālā biznesa pārstāvji no “BlindArt”. Uzņēmums, kas sniedz atbalstu neredzīgajiem un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. “Esam izdevuši četras bērnu pasaku grāmatas, kuru veidotāji ir rakstnieki ar redzes problēmām,” stāsta Andris Hermanis, sociālā biznesa idejas “Blind Art” attīstītājs. Uzņēmums pamatā strādā ar bērniem, jo viņos vēl var saskatīt entuziasmu un izteiktāku ticība savām spējām. “Kļūstot vecākam, paliek arvien grūtāk. Dzīves pieredze rada skeptisku attieksmi. Tomēr priecē, ka arī pieaugušie pamazām iesaistās mūsu projektos. Radošā gaisotnē visi kopā veidojam mākslas darbus, kuri pēcāk tiek piedāvāti plašākai sabiedrībai. Nenodarbojamies vienkārši ar labdarību, vēlamies šos cilvēkus integrēt darbā, lai gūtu pievienoto vērtību. Pierādītu, ka arī viņi var!”
“Ikdienā redzam, ka interese par investīcijām sociālo uzņēmumu vidū ir, bet ne vienmēr pietiek zināšanas un izpratnes par investīciju būtību, veidiem un to, ko patiesībā investori sagaida un kas viņiem ir svarīgi,” šā gada foruma galvenās tēmas aktualitāti pamato Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas direktore Madara Ūlande. “Dalībnieku vidū ir gan sociālie uzņēmumi, gan potenciālie investori, gan citi nozares “spēlētāji”, kuri katrs savā veidā ir gatavi piedalīties spēcīgas sociālās uzņēmējdarbības vides radīšanā Latvijā,” viņa piebilst.