Latvijā izauklētā ideja par taktilo grāmatu guvusi pasaules atzinību iesācējuzņēmumu konkursā 0
Taktilās grāmatas, mobilais telefons senioriem – šīs idejas atzītas par labākajām sociālajām inovācijām Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platformas “KSA Latvija” rīkotajā konkursā. “KSA Latvija” valdes priekšsēdētāja Agnese Alksne neslēpj, ka uzņēmēji pasaulē un Latvijā ir ļoti jutīgi pret sabiedrības vajadzībām, teritoriju, kurā tie strādā, vai vidi, ko tie ietekmē. Meklējot atbildes uz sociālajiem, vides un resursu izaicinājumiem, uzņēmēji tradicionālos pakalpojumus un ražošanas metodes pārveido, radot aizvien jaunas sociālās inovācijas. Gan sociālo inovāciju ideju konkursā iesniegtie piedāvājumi, gan citi konferencē “Sociālās inovācijas biznesa attīstībai” apskatītie piemēri rāda, ka uzņēmumiem ir izdevīgi atpazīt šīs vajadzības, meklēt sabiedrotos dažādās sabiedrības grupās un pielāgot tām un to videi savus pakalpojumus.
Viens no sociālo ideju konkursa uzvarētājiem ir “Tactile Eyesight” izgudrojums – taktilās un Braila raksta grāmatas 3D drukā. “Tactile Eyesight” patlaban darbojas pie pirmo grāmatu paraugu izveides projekta. Nākotnē iecerēts piedāvāt neredzīgo kopienām visā pasaulē digitālo maketu bāzi, kas sastāvētu no 3D Braila (neredzīgo) raksta un taktilo (ar tausti uztveramo) ilustrāciju izdevumiem. Uzņēmuma iecere veidot digitālos maketus paredz to, ka ikviens cilvēks jebkurā valstī varēs izgatavot 3D drukātu taktilo grāmatu. Iecere ir darīt pieejamus nedārgus, neredzīgajiem cilvēkiem izglītības procesā svarīgus materiālus un izmantot Baltijas valstu neredzīgo bibliotēkas kā testu vidi. Zīmīgi, ka tieši “Tactile Eyesight” ar savu ideju nule kā guvis uzvaru vispasaules iesācējuzņēmumu (startup) sacensībās “Global Startup Battle”. “Tactile Eyesight” līdzdibinātājs un idejas autors Mareks Matisons uzsver – pašu mājās gūtā atzinība dod spēku, bet ārvalstu ekspertu vērtējumi un atzinība starptautiskā līmenī dod iespēju daudz vienkāršāk meklēt pirmās projektam nepieciešamās investīcijas. Pirmās grāmatas prototipa izveidei būtu nepieciešami 25 tūkstoši eiro. Matisons uzsver – viņa un domubiedru mērķis ir palīdzēt cilvēkiem ar redzes problēmām, kā arī parādīt jauniešiem, ka palīdzēt citiem ir viegli.
“KSA Latvija” atzinību sociālo inovāciju konkursā guva arī biedrības “Zied zeme” izveidotā pūļa finansēšanas vietne “projektubanka.lv”, kas nodrošina pārskatāmu rīku finansējuma piesaistei jaunu ideju realizēšanai. Šā projekta īstenošanas laikā – astoņos mēnešos – finansēti jau 12 projekti, kopā savācot 33 894 eiro, bet ieguldītāju skaits sasniedzis gandrīz tūkstoti. A. Alksne teic, ka attīstības sadarbības valstīs ir ierobežotas iespējas tradicionālo finanšu instrumentu vietā izvēlēties alternatīvus finanšu instrumentus un šādas platformas pieredze būtu iespēja risināt šo problēmu.
Atzinību guva arī “Just5” mobilie telefoni ar pielāgotu dizainu un trauksmes pogu senioriem. Konkursa rīkotāji uzsver – šī telefona veidotāji, nodrošinot vienkāršotu un saprotamāku dizainu, spēruši lielu soli pretī tam, lai modernās tehnoloģijas būtu pieejamākas senioriem. Sabiedrības novecošanās un pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām ir aktuāla arī attīstības sadarbības valstīs, tāpēc interese par speciāli pielāgotām tehnoloģijām un to pieejamību senioriem pastāv arī šajās valstīs.
Konkursa rīkotāji atzīmēja arī Salaspils novada domes izveidoto trenažieru zāli cilvēkiem ar kustību traucējumiem un senioriem, kas sāks darboties no nākamā gada janvāra. Atzinību izpelnījies arī SIA “Lattelecom”, kas radījis papildu pakalpojumu senioriem, kurš palīdz izprast labāk, kā lietot dažādos uzņēmuma pakalpojumus.
Konferences laikā par savu pieredzi stāstīja arī starp desmit labākajiem inovatīvajiem sociālajiem pakalpojumiem Eiropā iekļuvušā “Samariešu atbalsts mājās” dienesta vadītājs Viesturs Kleinbergs. Šis pakalpojums paredzēts veco ļaužu aprūpei lauku teritorijās, un to patlaban izmanto vairāk nekā 20 pašvaldības. Samarieši visā Latvijā ir izveidojuši tā saucamās drošības pogas – ierīces, kas ļauj senioriem piezvanīt uz centrāli un pavēstīt par savām problēmām, līdz ar to dienesta darbinieki var palīdzēt nekavējoties. Samarieši mainījuši arī pieeju un atved pakalpojumu pie cilvēka, proti, sešas automašīnas, kas aprīkotas ar visu nepieciešamo – veļas mašīnu, gāzes plīti, dušu, tualeti un podologa pakalpojumu –, dodas izbraukumos pie vientuļajiem senioriem, kas labprāt izmanto šos pakalpojumus, jo citu iespēju viņiem nav.