Furnitūras uzvedība 2
Mūsu logiem furnitūra lielākoties izgatavota Vācijā, kalpo nevainojami padsmitiem gadu vai arī salūst uzreiz, ja aplam šeit iestrādāta vai brutāli izmēģināta, piemēram, no horizontālās vēdināšanas pozīcijas uzreiz cenšoties atvērt vertikāli. Šī furnitūra pieņem arī dažādus uzlabojumus, viegli var nomainīt kaut vai rokturus, lai bērni tos nespētu atvērt, vai pierīkot speciālus rokturīšus – logu sargus, kas zagļiem sarežģī dzīvi, atstājot iespēju tikai stiklus izsist.
Un tomēr katra mehāniska ierīce ar laiku ilgojas pēc apkopes! Speciālisti uzskata, ka pat divreiz gadā – pavasarī un rudenī, kad strauji mainās gaisa temperatūra, – logiem visas kustīgās detaļas vajadzētu nopūst ar kādu silikona sadzīves eļļu un tad izlocīt šos kaulus, kamēr tie paši nesāk čīkstēt. Vienlaikus arī izdzenāt putekļus un gružus, noslaucīt un ieeļļot blīvgumijas, lai ilgāk saglabātos to elastība. Gluži tāpat, kā savu automašīnu sagatavojam ziemai, lai durvis salā varētu viegli atvērt.
Šī ir arī īstā reize, kad uzmanīgāk var pavērtēt pakešu loga uzvedību ekspluatācijas procesā. Iespējams, vērtne vairs negrozās tik viegli, nenoslēdz tik cieši, varbūt sākusi pat ķerties un sprūst. Skaidrs, tā ir regulēšanas vaina, tikai – kur un kā? Apakšējai eņģei dekoratīvā uzlika ir noņemama, tur arī atrodas skrūvīte, kas vērtni horizontāli paceļ augstāk vai nolaiž zemāk. Otra skrūvīte meklējama augšpusē rāmī, tā furnitūrā iestrādāta horizontāli, ļaujot veikt manipulācijas arī pa diagonāli, ja, piemēram, cieši nepieguļ tikai viens stūris. Palēnām un pamazām, kā saka, ar prātu un pīpēšanu, šo loģiku iespējams saprast un ietaupīt vismaz 20 eiro, ko profesionāļi prasa par loga pilnu tehnisko apkopi. Vismaz pašam interesanti!
Ar laiku blīvgumijas tomēr kļūst cietas. Protams, veikalā tādas nenopirksi, katrai logu sērijai savs profils, bet universālās nekad nav pašas labākās. Atliek vien aprēķināt kopējos metrus un ar paraudziņu iegriezties tuvākajā logu firmā, kur tām vajadzētu būt plašā sortimentā. Iespējams, šis ir gadījums, kad vērts samaksāt arī par meistara darbu, lai gan teorētiski nekā sarežģīta nav – kārtīgi iztīri gropi, precīzi nogriez jauno, aploki ap stūriem un savienojuma vietā paspied apakšā kādu superlīmes pilienu, jo sakausēt gumijas prot tikai ražotāji rūpnīcās. Lai veicas!