Saspiestā dabasgāze Latvijā tagad ir pieejama ikvienam 2
“Latvijas Bizness”, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Saspiestā dabasgāze (CNG – compressed natural gas) Latvijā tagad ir pieejama ikvienam – arī tajās vietās, kur lietot gribētājam gāzesvada pieslēguma nav. Kā tas ir iespējams un strādā praksē, pagājušajā nedēļā Rīgā transporta uzņēmuma “Scania Latvija” teritorijā nodemonstrēja SIA “Gason”, kas nodarbojas ar CNG ražošanu un piegādi klientiem ar mobilajām gāzes uzpildes stacijām.
Lai uzpildītu, piemēram, ar CNG darbināmas kravas automašīnas, “Gason” mobilajai stacijai no “Scania Latvija” bija nepieciešams tikai parastais elektrības kabelis (220 V), kas darbināja uzpildes pumpi ar skaitītāju.
To tāpat kā pašu mobilo uzpildes staciju uzņēmums aizved un novieto pēc klienta pieprasījuma. Būtiski, ka šis pakalpojums lietotājiem maksās aptuveni tikpat, cik “Gaso” klientiem.
Uzņēmumam jau ir vienošanās ierīkot divas saspiestās dabasgāzes ražotnes ar tiešo pieslēgumu maģistrālajam gāzesvadam Priekuļos un Brocēnos (Priekuļu stacija tiks nodota ekspluatācijā šā gada novembra sākumā).
Tādā veidā “Gason” sev nepieciešamo gāzi var iepirkt pa tiešo biržā un saražot par pieņemamu cenu mazumtirdzniecībai, jo ne uzņēmumam, ne arī tā pircējiem nav jāmaksā par gāzesvada ierīkošanu un uzturēšanu.
Attiecībā uz autotransporta uzpildi “Gason” valdes loceklis Renārs Miķelsons informēja, ka viņa vadītajam uzņēmumam CNG mobilā piegāde rentētos, sākot ar četrām kravas automašīnām (Baltijā šobrīd ripo 62 kravas automašīnas ar CNG dzinējiem, Latvijā – 12).
Tāpat būtisks ieguvums tas būšot Latvijas rūpnieciskajiem ražotājiem un katlumājām, kurām līdz šim nebija pieslēguma dabasgāzei no stacionārā gāzesvada un vajadzēja izmantot sašķidrinātu propāna gāzi (LPG – liquefied petroleum gas) vai dīzeļdegvielu.
Pirmais sadarbības līgums ar pašvaldību “Gason” jau esot noslēgts – uzņēmums uzstāda savas iekārtas, lai apkurinātu Vecpiebalgu.
Saspiestās dabasgāzes ražošanu un piegādi klientiem ar mobilajām uzpildes stacijām Eiropā praktizē jau sen, īpaši Spānijā un Itālijā, kā arī citās valstīs, kur nav tieša pieslēguma gāzesvadam.
CNG galvenā priekšrocība ir tās ekoloģiskums, jo sadegot tā rada par 23% mazāk CO2 un 90% mazāk NO izmešu nekā dīzeļdegviela. Tāpat tās enerģijas saturs ar 13,3 kWh/kg ir gandrīz divreiz lielāks nekā LPG ar 6,8 kWh/l.
Praksē arī pārbaudīts, ka ar CNG dzinēju aprīkots transporta līdzeklis būs izdevīgāks ne tikai finansiāli (ietaupījums līdz 30%), bet arī apkārtējai videi.
Projekta pirmās kārtas realizēšanai “Gason” piesaistījis privāto un riska kapitāla fonda “Expansion Capital” finansējumu trīs miljonu eiro apmērā. Iekārtu piegādātājs ir Zviedrijas uzņēmums “Nordic Gas Solutions”, kas CNG mobilās stacijas komplektē Tartu.
Igaunijas valdība CNG plašākai izmantošanai atbalsta pasākumus praktizē jau vairākus gadus, tādēļ arī zviedri tur izveidojuši rūpnīcu ar savām tehnoloģijām. Pēc pasūtījuma veikšanas “Gason” gatavu CNG mobilo staciju no Tartu rūpnīcas varot saņemt četru mēnešu laikā.
Ekoloģisku enerģijas avotu izmantošanu plāno atbalstīt arī Latvijas valdība. “Gason” demonstrācijas pasākumā piedalījās arī satiksmes ministrs Tālis Linkaits, kurš klātesošos informēja par valdības plānu nākamajā gadā tieši CNG samazināt akcīzes nodokli.
Šobrīd “Gason” rīcībā esot piecas CNG mobilās stacijas. Nākamajā attīstības posmā apmēram gada laikā uzņēmums to skaitu plāno palielināt līdz 20.