“Piedalīšanās specializētajās izstādēs radījusi pārliecību, ka atsevišķi “Meditec” produkti varētu būt interesanti medicīnas iestādēm Rietumeiropas valstīs, kā arī Apvienotajos Arābu Emirātos un bijušajā PSRS teritorijā, piemēram, Kazahstānā un Ukrainā,” saka “Meditec” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Sils.
“Piedalīšanās specializētajās izstādēs radījusi pārliecību, ka atsevišķi “Meditec” produkti varētu būt interesanti medicīnas iestādēm Rietumeiropas valstīs, kā arī Apvienotajos Arābu Emirātos un bijušajā PSRS teritorijā, piemēram, Kazahstānā un Ukrainā,” saka “Meditec” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Sils.
Foto: Timurs Subhankulovs

“Uz spēles ir likta ne vairāk un ne mazāk kā cilvēku dzīvība.” Padarīs 112 vēl ātrāku 8

Ieva Ēvalde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Lasīt citas ziņas

SIA “Meditec” ķērusies pie mūsdienīgas, valsts mērogā vienotas palīdzības dienestu dispečersistēmas izstrādes. Jaunais izaicinājums pieredzējušajam medicīnas nozares informācijas tehnoloģiju radītājam ir tik atbildīgs, ka uz gadu tiek atlikti malā iepriekšējie plāni – starts eksporta tirgos.

Iespēju parūpēties par maks­imāli efektīvu informācijas apriti un lēmumu pieņemšanu ikvienā situācijā, kad cilvēks zvana pa vienoto palīdzības tālruni 112, SIA “Meditec” izcīnījusi, piedaloties atklātā konkursā. Izaicinājums radīt vienotu IT dispečersistēmu lielākajiem valsts palīdzības dienestiem – ātrajai palīdzībai, ugunsdzēsējiem, policijai, robežsardzei u. c. – SIA “Meditec” ticis, visdrīzāk, tādēļ, ka 22 gadus ilgā uzticība medicīnas nozarei IT procesu digitalizēšanā ir ievērojams trumpis cīņā ar konkurentiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Daudzo gadu laikā, strādājot medicīnas nozarē, esam guvuši pieredzi, kas sniedz iespēju mums mobili salāgot informācijas tehnoloģijas ar palīdzības sniegšanas un ārstniecības procesiem,” skaidro SIA “Meditec” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Sils.

“Līdz ar to varam tirgū piedāvāt jau gatavus IT risinājumus, kas ērti lietojami dažādās Latvijas ārstniecības iestādēs.

Tā ir mūsu priekšrocība attiecībā pret konkurentiem, kuriem lielākoties nepieciešams daudz vairāk laika, lai medicīnas nozarē ieviestu jaunu IT risinājumu, jo nepieciešama klienta vajadzību izpēte.

Ja runa ir par zināmiem procesiem, mēs esam nevis vienu, bet 50 soļus priekšā konkurentiem.”

Veicot jauno uzdevumu – 112 dispečersistēmas izstrādi –, rūpīgs priekšizpētes darbs būs jāveic arī SIA “Meditec”, jo šis projekts pirmo reizi uzņēmuma vēsturē iziet ārpus medicīnas nozares ietvara.

No slimokases līdz firmai

Atskatoties uz “Meditec” pirmsākumiem, var teikt, ka Mārtiņš Sils kopā ar domubiedru, uzņēmuma līdzīpašnieku Māri Zvirgzdiņu savas IT zināšanas izlēmuši virzīt medicīnā tīras sagadīšanās pēc. Viss sācies, kad Mārtiņu, vēl jaunu Latvijas Universitātes datorzinību studentu, darbā uzaicinājusi “Rīgas novada slimokase”. Nedaudz vēlāk uzņēmumā sācis strādāt arī viņa tagadējais biznesa partneris.

“Mums bija jārada programma, kas palīdzētu no Rīgas ārstniecības iestādēm savākt apmaksas datus,” atceras Mārtiņš Sils. Uzdevums ticis izpildīts, programma atdota lietošanā Rīgas poliklīnikām, tomēr jau drīz ārstniecības iestādēm radušās idejas par dažādu papildu procesu digitalizēšanu, kas varētu vēl vairāk atvieglot mediķu darba ikdienu.

“To darīt īsti nebija slimokases sūtība,” turpina Mārtiņš Sils. “Lūdzām iestādes vadībai atļauju uzņemties šo vajadzību risināšanu amatu apvienošanas kārtā. Un tāda mums tika dota. 1999. gadā, kad pasūtījumu kļuva vairāk, nodibinājām paši savu uzņēmumu.”

Reklāma
Reklāma

Pirmais jaunā uzņēmuma radītais produkts bijis medicīnas iestādēm paredzētais IT risinājums “Ārsta birojs”, kura atjaunotās, pilnveidotās un papildinātās versijas slimnīcās, klīnikās un ārstu privātpraksēs ir lietošanā joprojām.

“Ārsta birojs” ir IT sistēma, kas nodrošina iespēju medicīnas iestādei vadīt visu savu darbu: uzņemt pacientu, apstrādāt visu informāciju par viņu, kā arī kontrolēt ārstniecības procesu un diagnostiku. “Šobrīd šo nosaukumu labi atpazīst visā Latvijas veselības aprūpes sistēmā,” lepojas Mārtiņš Sils.

Eksports var pagaidīt

Kvalitatīvi jaunu pieredzi uzņēmums guvis, sākot darbu pie operatīvā darba sistēmas izstrādes Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD). Tikusi radīta IT sistēma “Emy”. (Nosaukums atvasināts no angļu vārda “emergency”, kas apzīmē ārkārtas situāciju un parasti tiek lietots saistībā ar palīdzības dienestiem.)

“Kad mēs sākām sadarbību ar ātro palīdzību, pirmais uzdevums bija dienu no dienas, atrodoties blakus NMPD dispečeriem, ātrās palīdzības šoferiem un uzņemšanas nodaļu darbiniekiem, izpētīt neskaitāmos algoritmus, pēc kuriem šie cilvēki strādā. Tikai tā varēja iegūt sapratni par to, kā šos procesus varētu pārradīt viņiem piemērotā IT risinājumā,” pieredzē dalās Mārtiņš Sils.

“Turklāt jaunās IT sistēmas izstrādei pievērsāmies, paralēli domājot par to arī kā par potenciālo eksporta produktu.”

Pirms dažiem gadiem SIA “Meditec” sadarbībā ar Latvijas IT klāsteri tiešām sākusi meklēt eksporta iespējas. Uzņēmums piedalījies arī dažādās specializētajās izstādēs ārpus Latvijas. Šī pieredze radījusi pārliecību, ka atsevišķi “Meditec” produkti varētu būt interesanti medicīnas iestādēm Rietumeiropas valstīs, kā arī Apvienotajos Arābu Emirātos un bijušajā PSRS teritorijā, piemēram, Kazahstānā un Ukrainā.

Tomēr pašlaik ideja par startu eksporta tirgos uz laiku ir atlikta, jo visa uzmanība jāvelta jaunajam izaicinājumam – vienotās 112 operatīvās darbības sistēmas izstrādei.

Lai varētu to paveikt, uzņēmums ir plānojis arī palielināt darbinieku skaitu. “Ir skaidrs, ka 112 dispečersistēmas darbā ir svarīga katra sekunde,” saka Mārtiņš Sils.

“Apzināmies, cik būtiski ir, lai operatīvais dienests varētu strauji un nekļūdīgi pieņemt lēmumus par to, kam, kurp, kāpēc un ar kādu transportu ir jāizbrauc. Jaunajai sistēmai vajadzētu ne tikai netraucēt, bet palīdzēt dienestiem kļūt vēl operatīvākiem, jo uz spēles ir likta ne vairāk un ne mazāk kā cilvēku dzīvība.”

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

SĒKLA

1993. g. Mārtiņš Sils un Māris Zvirgzdiņš sāk strādāt par programmētājiem “Rīgas novada slimokases” IT nodaļā.

1999. g. Abi domubiedri nodibina SIA “Medicīnas Informācijas tehnoloģiju centrs”, kas vēlāk pārtop par “Meditec”.

2000. g. tiek radīts pirmais produkts – IT risinājums ambulatorajām medicīnas iestādēm “Ārsta birojs”.

DĪGĻI

2005. g. “Ārsta birojs” tiek papildināts ar jaunām funkcionalitātēm, līdz ar to uzņēmuma klientu vidū parādās pirmie stacionāri.

2011.–2013. g. jauna pieredze – operatīvā darba sistēmas izstrāde neatliekamās palīdzības dienestam.

2015. g. tiek radīts “E-veselības punkts”: brīvi pieejams portāls, ar kura starpniecību iedzīvotāji var pieteikties pie ārsta un kur iespējams uzglabāt slimības vēsturi, redzēt savus datus, veikt maksājumus par medicīnas pakalpojumiem u. c.

AUGĻI

Klientu vidū ir medicīnas iestādes visā Latvijā, tostarp – lielākās valsts slimnīcas.

Vērienīgs solis ārpus medicīnas: uzvara konkursā par valsts vienotā palīdzības dienesta 112 operatīvās vadības sistēmas izstrādi un ieviešanu.

Plāni par atsevišķu uzņēmuma izstrādāto IT produktu eksportu.

VĒRTĒJUMS: Teicama sadarbība

Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas Komunikācijas daļas vadītāja Janita Veinberga skaidro, ka atklāt sadarbības detaļas ar veselības aprūpes nozares informācijas tehnoloģijas izstrādātājiem “Meditec” slimnīcai liedz savstarpēji noslēgtā līguma konfidencialitāte, jo “Meditec” izstrādātās IT sistēmas slimnīcas darbības kontekstā vistiešākajā veidā saistās ar drošības jautājumu.

“Varu teikt vienīgi, ka slimnīcas un “Meditec” savstarpējā sadarbība ir vērtējama kā teicama, jo tās ietvaros ar informācijas tehnoloģiju atbalstu mūsu lielajā slimnīcā tiek uzturēti daudzi sarežģīti procesi. To apliecina arī pats fakts, ka slimnīca ar “Meditec” uztur stabilas līgumattiecības.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.