Pacientam ir tiesības izmantot akūto stundu 0
Situācija. Mūsu lasītājai Gaismai (64) no Saldus beidzamajā laikā pastāvīgi bijis paaugstināts asinsspiediens. Jūtot, ka iepriekš farmaceitu ieteiktie un lietotie bezrecepšu medikamenti viņai vairs nepalīdz, pensionāre pagājušā gada pašā nogalē – 27. decembrī – nolēma tomēr vērsties pie savas ģimenes ārstes, kas bijis iespējams ārpus pacientu pieņemšanas laika.
“Īsumā izstāstīju par problēmu, lūdzu uzrakstīt norīkojumu analīzēm, lai pēc Jaungada atnāktu jau ar analīžu rādījumiem. Ārste ieteica piezvanīt pēc Jaungada,” stāsta Gaisma. “Mājās asinsspiediens pieturējās ap 180/90 – 100 un jutos ļoti slikti, tādēļ 2. janvārī piezvanīju ģimenes ārstes māsiņai ar lūgumu tikt pie dakteres. Viņa noteica datumu – 15. janvāris. Kad iebildu, ka augstā asinsspiediena dēļ nevaru tik ilgi gaidīt, māsiņa ieteica atnākt akūto slimnieku pieņemšanas laikā. Tas mani neapmierināja, tādēļ sazinājos ar pazīstamu lauku ģimenes ārsti un drīz vien saņēmu norīkojumus asinsanalīzei, elektrokardiogrammai un – galvenais – zāles asinsspiediena pazemināšanai.”
Pēc Gaismas stāstīta, Saldū pie ģimenes ārstiem ir garas rindas – no vienas līdz trim nedēļām, grūti saņemt nosūtījumus uz analīzēm vai pie speciālistiem. Ārsti bieži izmantojot jau gatavas receptes.
Ģimenes ārstam jābūt pieejamam, kad tas ir nepieciešams, – tas ir svarīgākais, uzskata Saldus iedzīvotāja.
Risinājums. Kā norāda Nacionālais veselības dienests, plānota medicīniskā palīdzība ģimenes ārsta praksē pacientam ar iepriekšēju pierakstu jāsaņem ne vēlāk kā piecu darba dienu laikā no pierakstīšanās dienas. Dzīvē rindas nereti ir garākas, liecina ne tikai Gaismas, bet arī citu lasītāju pieredze. Iespējams, rindas garumam pie ģimenes ārsta pēc Jaungada varēja būt objektīvi iemesli – ziemā cilvēki vairāk slimo ar vīrusu izraisītām saslimšanām un garajās svētku brīvdienās varēja rasties daudz neatrisinātu veselības problēmu.
Tomēr, ja garas rindas pie ģimenes ārsta ir regulāra parādība, jūs varētu par to informēt Nacionālo veselības dienestu (bezmaksas informatīvais tālrunis 80001234; darbdienās no plkst. 8.30 līdz 17.00). Vajadzēs nosaukt gan savu, gan ārsta vārdu, lai situāciju varētu risināt.
Ārsta praksē katru dienu vismaz vienai stundai jābūt pieņemšanas laikam pacientiem bez iepriekšēja pieraksta. Šajā laikā ārsta konsultāciju var saņemt akūtie pacienti – tie, kam tā nepieciešama nekavējoties (vēlams tomēr sazināties ar praksi un vienoties par ierašanās laiku). Tā kā jūsu sliktās pašsajūtas un augstā asinsspiediena dēļ gaidīt 13 dienas līdz vizītei pie ģimenes ārsta būtu par ilgu, derēja ieklausīties māsiņas padomā un izmantot akūto pacientu pieņemšanas laiku. Jo jūsu situācijā svarīgākais bija saņemt recepti asinsspiediena pazemināšanas zālēm. Tam jau ir domāta akūto pacientu stunda!