Foto-LETA

Pacienta skatījums: pacientu izmeklējumi kā neiespējamā misija 1

Otra diezgan absurda un arī triviāla tehniska situācija veidojas, kad vienā rindā jāstāv cilvēkiem, kas grib pierakstīties uz izmeklējumiem, un tiem, kas jau iepriekš pierakstījušies un grib tikai samaksāt par izmeklējumiem. Uldis Vesers, biedrības “EuropaColon Latvija” pārstāvis, stāsta: “Divas reizes pierakstījos uz izmeklējumiem, bet abas reizes nebija iespējams samaksāt par izmeklējuma veikšanu, jo rindā diagnostikas nodaļā LOC poliklīnikā bija vairāk nekā 20 cilvēki, un katru no tiem apkalpoja ~5-10 minūtes. Tajā pašā laikā reģistratūrā 0. stāvā ir četras kases, pie kurām rindas nav. Bet samaksāt var tikai diagnostikas nodaļā, nekur citur. Arī ne internetā.” Saprotams, ka strādājošam indivīdam vai cilvēkam ar sliktu pašsajūtu šāda sistēma nav ne efektīva, ne draudzīga. Te skaidri redzams, ka nepieciešamas vien tehniskas pārmaiņas un rinda kā tāda samazinātos. Uldis stāsta: “Stāv cilvēki rindā, šķendējās, ka tik ilgi jāgaida uz izmeklējumu piereģistrēšanos (nav pat runa par to, kad un vai vispār tiks uz nepieciešamo izmeklējumu). Daudzi, kas pienāk, kā arī daži no tiem, kas stāv jau rindā, aiziet prom, sakot, ka atnāks citreiz vai veiks kaut kur citus šos izmeklējumus. Vai tā notiks? Ja jā, tad kad? Latvijā novēlotas vēža diagnozes jau tā ir vairākumā – 3. un 4. stadija, kad ārstēšanās ir ļoti smaga. Onkoloģijas izmeklējumi ir specifiski, bieži vien parastā diagnostikas kabinetā neatradīs to, ko onkologs saskatīs. Tā ar uzviju atkal notiek atgriešanās pie ielaistām vēža stadijām, vairojot skaļi peltos un kauninātos bezjēdzīgi veiktos izmeklējumus, jo LOC slimnīcā tāpat prasīs veikt izmeklējumu pie viņiem, ja būs kādas problēmas.”

Iepriekšējais gads bija plaši izsludināts par Onkoloģijas modrības gadu. Tā tas arī pagāja, ierēdņiem, politiķiem un lēmumu pieņēmējiem, modrību demonstrējot vien fragmentārās mediju aktivitātēs un runājot par to, ka situācija onkoloģijas jomā un vispār veselības nozarē ir sarežģīta. Patlaban, kamēr ierēdņi un politiķi turpina to pašu veco stāstāmo, vēl piebilstot, ka ar kvotām un izmeklējumiem viss nemaz tik slikti nav, un tā pat ir iespēja būtiski ietaupīt veselības nozarei tik ļoti trūkstošo naudu, tikmēr ārstniecības iestādēs var novērot citu ainu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas
Ir 2016. gada februāris, kas neatšķiras no citiem gada mēnešiem, kad pacientiem aktuāla izmeklēšana – analīzes, kas palīdzētu noteikt diagnozi, apstiprinātu slimības gaitu, dotu papildus informāciju ārstiem, lai varētu piemērot visatbilstošākos medikamentus. Viens no novērojumiem slimnīcās un poliklīnikās šobrīd raisa tiešu jautājumu: cik ilgi turpināsies cilvēku spīdzināšana rindās, ja vienlaikus notiek elektroniskā pierakstīšanās un pierakstīšanās pa telefonu. Principā sanāk kā biļešu tirdzniecība uz koncertiem – savlaicīgi jāpērk biļetes, lai ir cerības pasākumā piedalīties. Rezultātā tie, kas internetā ātrāk saklikšķina, arī pierakstu dabū ātrāk. Nav jau slikti, ja vien nebūtu tā, ka šīs ātruma sacensības, ko iestādes nekoordinē sekmīgi, neizslēgtu pensionārus un vecāka gadagājuma cilvēkus, kas nav tik nadzīgi izmantot digitālās pasaules priekšrocības. Rezultātā rezervējas 20-30% no visām kvotām cilvēkiem, kas atnāk uz vietas stāvēt rindā.
Otra diezgan absurda un arī triviāla tehniska situācija veidojas, kad vienā rindā jāstāv cilvēkiem, kas grib pierakstīties uz izmeklējumiem, un tiem, kas jau iepriekš pierakstījušies un grib tikai samaksāt par izmeklējumiem. Uldis Vesers, biedrības “EuropaColon Latvija” pārstāvis, stāsta: “Divas reizes pierakstījos uz izmeklējumiem, bet abas reizes nebija iespējams samaksāt par izmeklējuma veikšanu, jo rindā diagnostikas nodaļā LOC poliklīnikā bija vairāk nekā 20 cilvēki, un katru no tiem apkalpoja ~5-10 minūtes. Tajā pašā laikā reģistratūrā 0. stāvā ir četras kases, pie kurām rindas nav. Bet samaksāt var tikai diagnostikas nodaļā, nekur citur. Arī ne internetā.” Saprotams, ka strādājošam indivīdam vai cilvēkam ar sliktu pašsajūtu šāda sistēma nav ne efektīva, ne draudzīga. Te skaidri redzams, ka nepieciešamas vien tehniskas pārmaiņas un rinda kā tāda samazinātos. Uldis stāsta: “Stāv cilvēki rindā, šķendējās, ka tik ilgi jāgaida uz izmeklējumu piereģistrēšanos (nav pat runa par to, kad un vai vispār tiks uz nepieciešamo izmeklējumu). Daudzi, kas pienāk, kā arī daži no tiem, kas stāv jau rindā, aiziet prom, sakot, ka atnāks citreiz vai veiks kaut kur citus šos izmeklējumus. Vai tā notiks? Ja jā, tad kad? Latvijā novēlotas vēža diagnozes jau tā ir vairākumā – 3. un 4. stadija, kad ārstēšanās ir ļoti smaga. Onkoloģijas izmeklējumi ir specifiski, bieži vien parastā diagnostikas kabinetā neatradīs to, ko onkologs saskatīs. Tā ar uzviju atkal notiek atgriešanās pie ielaistām vēža stadijām, vairojot skaļi peltos un kauninātos bezjēdzīgi veiktos izmeklējumus, jo LOC slimnīcā tāpat prasīs veikt izmeklējumu pie viņiem, ja būs kādas problēmas.”
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.