
Paaudze, kas smaržo pēc liellopa taukiem un tic, ka valdība kontrolē laikapstākļus 0
Jaunieši no Z paaudzes, kuri izauguši ar internetu, ironiski ir arī vissliktākie informācijas izvērtēšanā tiešsaistē, raksta Politico.
Pētījumi atklāj, ka daudzi nespēj atšķirt pat acīmredzamus viltojumus – piemēram, tikai 3 no 3446 skolēniem atpazina, ka “vēlēšanu krāpšanas video” patiesībā bija no Krievijas, nevis ASV.
Tā kā aptuveni 60% Z paaudzes pārstāvju iegūst ziņas no sociālajiem tīkliem, viņi biežāk kļūst par mērķi sazvērestību teorijām – sākot no šaubām par Helēnas Kelleres biogrāfiju līdz pat ticībai, ka ASV valdība “rada” viesuļvētras, lai sodītu republikāņu štatus.
Tāpat smīdina fakts, ka liellopa tauki kā ādas kopšanas līdzeklis ir jaunākais trends tīņu vidū. Ja blakus esoši pusaudži smaržo pēc fritēšanas taukiem, iespējams, viņi ir kļuvuši par upuriem video, kuros apgalvots, ka liellopa tauki ir labi sejai, neskatoties uz dermatologu brīdinājumiem.
Tikai 16% Gen Z uzticas medijiem, tāpēc daudzi izvēlas alternatīvus avotus, piemēram, TikTok “ekspertus”, nevis ziņu aģentūras.
Tā veidojas informācijas eho kameras, kur algoritmi baro lietotājus ar vienādu saturu, nostiprinot viņu uzskatus.
Bīstamība slēpjas ne tikai kļūdainos uzskatos par pasauli – tā var sašķelt sabiedrību vēl dziļāk, veicinot politisku radikalizāciju.
Un tas notiek abās pusēs: gan Trampa fani, gan kritiķi vienlīdz bieži iekrīt dezinformācijas slazdos, ja tas atbilst viņu pasaules redzējumam.
Eksperti uzsver, ka trūkst kritiskās domāšanas izglītības, un jaunieši bieži kļūdaini uzticas komentāru sadaļai, nevis neatkarīgiem faktiem.
Savukārt mākslīgā intelekta izplatība situāciju padara vēl sarežģītāku.
Nepieciešama plašāka digitālās pratības izglītošana visos vecumos – jo šis nav tikai jauniešu izaicinājums. Drīz arī vecākas paaudzes varētu “uzķerties” uz tādiem pašiem dezinformācijas mehānismiem.