Paaudze, kas maina pasauli. Vai atpazīsti sevi? 0
Neviena definīcija nevar precīzi un nepārprotami raksturot, kas ir millennials. Šajā grupā tradicionāli tiek ietverti cilvēki, kuri dzimuši no 1980. gada līdz aptuveni 2000. gadam, – laika periods ir pārāk ilgs, lai attiecinātu vienas un tās pašas raksturiezīmes uz tik lielu cilvēku grupu.
Millennials nav arī vienota kopa – tie ir cilvēki, kas ir viens no otra atšķirīgi un katrs ir unikāls savā veidā. Tomēr biznesa pasaule un pētnieki ir vienisprātis – millennials paaudzes paradumi un īpašības maina to, kā uzņēmumi veido savus pakalpojumus un produktus, lai tie atbilstu pašreiz pieprasītajam.
Latvijā šī tendence ir parādījusies nesen, bet arvien vairāk uzņēmumu saprot, ka, lai sasniegtu vienu no pelnošākajām sabiedrības daļām, nepieciešams izprast, kas ir šīs paaudzes īpašības, kuras ietekmē to, ko mileniāļi izvēlas iegādāties, lietot un patērēt.
Problēmu risinātāji
Dažādu globālu problēmu dēļ – dabas piesārņojuma pieaugums, dažādas sociālās problēmas – Millennials paaudzei ir pastiprināta pienākumu apziņa, ka viņi ir tie, kuriem pienākas padarīt pasauli labāku.
Millennials paaudze skatās citā virzienā un rada inovatīvas idejas dažādu problēmu risināšanai par spīti bieži dzirdētajam teicienam, ka “viss iespējamais pasaulē jau ir izgudrots”.
Piemērs – divu puišu ideja atrisināt arvien pieaugošo plastmasas atkritumu apjomu okeānos. Izmantojot iegūtās zināšanas inženierzinātnē, puišiem izdevās izgudrot speciālu jūras barjeru sistēmu, kas savāc pa ūdens virsmu peldošos atkritumus.
Var strādāt no jebkuras vietas
Darbs ārpus biroja ar nenoteiktu darba laiku iepriekšējo paaudžu pārstāvjiem varētu šķist pilnīgs haoss, bet mileniāļi šādā dinamiskā vidē rod labāko iedvesmu darbam. Pirms pāris gadiem nevarējām iedomāties, ka būs iespēja strādāt, piemēram, no Bali pludmales un brīvajos brīžos doties sērfot, bet pašlaik tā jau ir daudzu mileniāļu ikdiena.
Mileniāļi lieliski spēj pielāgoties izmaiņām un jauniem darba apstākļiem, jo ātri mācās un jau no mazotnes ir apguvuši izmantot tehnoloģijas problēmsituāciju risināšanai.
Pielāgojoties šai paaudzes īpašībai, arī Rīgā ir izveidotas vairākas kopā strādāšanas vietas, kuras aizstāj tradicionālos birojus un bieži ir atvērtas visu diennakti. Izveidojot šādu pakalpojumu, tiek atrisināta millennials izvirzītā problēma – nepieciešamība pēc vietas, kurā var strādāt 24/7, kurā ir elektrība, internets, klusa telpa Skype saziņai un iespēja uzvārīt tēju.
Nepērk, bet labāk īrē
Millennials paradums neiegādāties nekustamo īpašumu, bet to īrēt, ir radījis tādu pakalpojumu, kā īrpirkums, kurš piedāvā, maksājot īri, palēnām izpirkt īpašumu. Millennials mēdz būt arī kūtrāki uz personīgās automašīnas iegādi, jo bieži visur var tikt, izmantojot tādus pakalpojumus kā Taxify vai Yandex, vai Uber.
Kā liecina Starppaaudžu komisijas (Intergenerational Comission) 2018. gada paaudžu salīdzinājuma pētījums, ja millennials iegādājas savu māju vai dzīvokli, tad viņi to dara daudz vēlāk nekā iepriekšējā paaudze, vai arī izvēlas neiegādāties mājokli vispār, bet to īrēt ilgtermiņā.
Netērē laiku tehniskiem procesiem
Tehnoloģiju attīstības dēļ millennials paaudze nevēlas tērēt laiku tehniskiem procesiem, piemēram, ēdiena pasūtīšanai, taksometra izsaukšanai, rēķinu apmaksai. Pat finanšu pārvaldīšana ir kļuvusi digitalizēta un gandrīz automātiska, lai nebūtu jātērē laiks, dodoties uz banku.
Uzņēmumi meklē, kā palīdzēt šai paaudzei atvieglot kādu ikdienas procesu, piemēram, Netflix piedāvā iespēju skatīties filmas un TV seriālus tiešsaistē jebkurā laikā, bet Taxify atrisina vairākas problēmas vienlaikus – nevēlēšanos zvanīt, lai izsauktu taksi, kā arī precīzas atrašanās vietas noteikšanu, jo pakalpojums izmanto GPS.
Neskaitāmi risinājumi izveidoti, lai palīdzētu ātrāk un efektīvāk pārvaldīt personīgās finanses, piemēram, Citadeles mobilās bankas lietotne, kas atpazīst pirkstu nospiedumus un lietotāja seju, kā arī ļauj cilvēkam pašam bloķēt un atbloķēt savas maksājumu kartes un skaidras naudas izņemšanas funkciju, vai arī jauna pieeja ilgtermiņa uzkrājumiem, kur atšķirībā no iepriekšējās kārtības cilvēkam pašam nav jāseko līdzi, kādu pensiju plānu konkrētā dzīves posmā vajadzētu izvēlēties.
Piemēram, pensiju 2. līmeņa dzīves cikla pensiju plāna “Millennials” ieguldījumu stratēģija mainās līdzi plāna dalībnieku vecuma izmaiņām – no augstāka ienesīguma un riska ieguldījumu stratēģijas uz konservatīvāku un attiecīgi zemāka riska stratēģiju.
Meklē pievienoto vērtību
Millennials skatās uz nākotni plašāk un pieprasa tādu skatījumu arī no uzņēmumiem, kuru pakalpojumus un produktus viņi izmanto. Piemēram, mileniāļi pieprasa kafejnīcām, kuras viņi apmeklē, atteikties no plastmasas salmiņiem, lai mazinātu ietekmi uz vidi.
Viņi par sociālo atbildību domā vairāk nekā iepriekšējās paaudzes. Arvien populārāki kļūst produkti un pakalpojumi, kurus iegādājoties var ziedot kādam labam mērķim, piemēram, koncepts “buy one, give one” jeb “nopērc vienu un otru dāvini kādam, kam tas nepieciešams”.
Millennials ir atšķirīgs dzīves ritms, vērtības un vēlmes, kas liek viņiem pieprasīt citādākus produktus un pakalpojumus no pasaules. Tie uzņēmumi, kas sapratīs to laikus, būs ieguvēji!