Alternatīva lidmašīnai – nakts vilciens: vakarā iesēdies vilcienā, kas atbilst viesnīcu standartam, Stokholmā un otrā rītā žirgts pamosties Hamburgā 1
Gunta Neimane, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Vai tas ir tikai sapnis, ja vakarā iesēdies vilciena vagonā, kas atbilst viesnīcu standartam, Stokholmā un otrā rītā atpūties un žirgts pamosties Hamburgā.
Alternatīva lidmašīnai
“Nakts vilciens” kā videi draudzīga alternatīva ir viena daļa no Zviedrijas valdības plāna kļūt par pirmo fosilbrīvo valsti, gan arī viens no janvāra starppartiju vienošanās punktiem.
Kā min infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts, valdības ieceres ir turpināt investēt dzelzceļa infrastruktūras attīstībā un “nakts vilcienu” projektā ir paredzēts investēt 400 miljonus zviedru kronu, kas ir lielākās investīcijas dzelzceļa attīstībā “modernajos laikos”.
Joprojām nav skaidrs, kā un vai Vācija atbalstīs šo plānu. Dānijas varas iestādes atbalsta šo iniciatīvu, kā arī Austrija, Šveice un Nīderlande. Zviedrija ir daļa no neformālās koalīcijas ar valstīm, kuras vēlas izveidot starpkontinentālu nakts vilcienu tīklu.
Kā jau minēts, zaļā domāšana Zviedrijā ir ļoti populāra. To apliecina arī pieaugošā interese ceļošanai ar vilcienu Zviedrijas iekšienē, kā arī jauns izteiciens, kas apliecina, ka no videi draudzīga viedokļa lidot nav atbalstāma rīcība – “flygskam”.
Jābūt ērti kā viesnīcā
Zviedrijas Transporta pārvaldei ir uzdots izstrādāt iepirkuma nosacījumus jaunajai nakts vilcienu satiksmei uz kontinentu.
Iepriekš veiktā potenciālo pasažieru aptauja apliecina – pašreizējo vilcienu zemais kvalitātes standarts ir viens no iemesliem, kāpēc daudzi izvēlas lidot. Kā atzīst eksperti, potenciālie pasažieri izvērtē dažādu pārvietošanās alternatīvu plusus un mīnusus.
Kā paraugu Transporta pārvalde min šobrīd esošo nakts vilcienu Skotijā, kas dodas uz Londonu. 2014. gadā uzņēmums “Serco Transport” uzvarēja iepirkumu konkursā un tādējādi braucienam uz Londonu tika iegādāti 75 jauni vagoni (cita starpā ar divguļamo gultu un ar atbilstoši augstām dizaina prasībām), kā arī tika attīstīta digitālā biļešu sistēma, kā papildus – brauciena servisā ietilpst ēdienu un dzērienu piedāvājums no Skotijas.
Šobrīd, veicot līdzīgu maršrutu, pasažierim jāveic vismaz trīs pārsēšanās – Kopenhāgenā, Hamburgā un Ķelnē.
Vēl pārāk dārgi
Gunilla Fevre Burdi, kura strādā kā par ierēdni Briselē, “Latvijas Avīzei” pastāstīja: “Brauciens ar vilcienu aizņem pārāk daudz laika un ir ļoti dārgi, ja nav starptautiskās vilcienu biļetes (“Interrailkort”), turklāt savienojumi starp dažādiem vilcieniem ir nepārskatāmi. Ja nokavēju piecas minūtes Kopenhāgenā, jāgaida vairākas stundas uz nākamo vilcienu tālāk.”
Gan finanšu ministrs Pers Bolunds, gan infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts paredz “gaišu nākotni” nakts vilcieniem. Saskaņā ar Pera Bolunda teikto ilgtermiņā iecerēti vēl vairāki galamērķi visā Eiropā.
Nakts vilcienu plāna izstrādē un attīstībā iesaistītā Zviedrijas Transporta pārvalde jau iepriekš ir izskatījusi dažādas galapunktu alternatīvas Eiropā un secinājusi, ka izvēlētās pilsētas ir mezgli Eiropas satiksmē, gan dodoties, piemēram, uz Londonu, vai uz kādu no Dienvideiropas pilsētām.
Jāatzīst, ka situāciju toreiz ietekmēja pieaugošais zemo cenu aviokompāniju plašais piedāvājums un ārkārtīgi draudzīgās cenas. Pieaugot aviokompāniju izmaksām par vides kompensāciju, arī piedāvājums samazinājās, kā arī pieprasījumu ietekmēja “zaļais skatījums”.
Infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts cer un paļaujas uz ceļotāju interesi, solot nodrošināt konkurētspējīgas cenas vilcienu satiksmei.
Ministrs piebilst, ka Zviedrijā pieaug labvēlīga tendence par labu izvēlei braukt ar vilcienu, neskatoties uz to, ka tas prasa vairāk laika un brauciens ir dārgāks nekā lidojums.
Deputāti rāda piemēru
Kā jau minēts, nakts vilcienu ieviešana ir viena no starppartiju janvāra vienošanās punktiem. 2019. gadā Zviedrijas Vides partija uz vēlēšanām devās ar solījumu vēlētājiem ieviest jaunu Eiropas dzelzceļa savienības izveidi ar mērķi veicināt dabai draudzīgu un “zaļāku” ceļošanu uz Eiropu.
Vides partijas vadītāja Alise Baha Kuhnke pēc ievēlēšanas Eiropas Parlamentā rādīja piemēru un piepildīja partijas solījumus, pārceļoties ar visu ģimeni uz Briseli ar mērķi samazināt lidojumus starp Briseli un Zviedriju.
Partijas līdere vēlētājiem ir apliecinājusi savu labo gribu, izvirzot sev jaunu izaicinājumu – no lidojumiem brīvu 2020. gadu. Jaunais nakts vilciens varētu būt labs palīgs solījumu pildīšanā.