Foto – Anda Krauze

Tev nebūs svešus dievus pielūgt? 11

Kaut kādas bīstamas situācijas ir bijušas gandrīz katrā braucienā. Reiz Malaizijā es vienkārši gāju pa ielu un pēkšņi pamanīju, ka viens bomzis sēž uz ietves un malaiziešu dialektā kaut ko bļauj. Sapratu, ka tas ir man adresēts, pagāju garām un ātrākā solī turpināju ceļu. Pēkšņi redzu, ka pretimnācēji šķīst uz visām pusēm. Pagriežos atpakaļ – tas pats bomzis ar pamatīgu dunci, roku atvēzējis, skrien man tieši virsū. Laidos, ko kājas nes, spraukdamies starp mašīnām pa četru joslu braucamo daļu, bet netālu no manis vēl viens skrien. Mēs nonācām ielas vidū uz saliņas, tad iemukām Ķīniešu kvartālā, kur aprunājoties nospriedām, ka tas, iespējams, bija amoka skrējiens. Amoks – tas ir tropiskais ārprāts, kad cilvēks paķer nazi un dur visiem pēc kārtas.

Vadošais sanskrita pētnieks Padomju Savienībā Vsevolods Semencovs bija vienreizēji izglītota personība, kristietis, ļoti ticīgs cilvēks. Viņš zināja ļoti daudzas valodas – perfekti visas Eiropas valodas un vairākas Āzijas valodas, bet viņa pamatspecialitāte bija sanskrits un sanskrita literatūra. Viņš sarakstīja četras grāmatas, ceturto, jau būdams uz nāves gultas, viņš man personiski lūdza nepublicēt. Viņš pētīja Indijas brahmanisko un vēdisko literatūru un bija sarakstījis ļoti labas grāmatas par to. Bet mums bija aizdomas, ka viņa aizraušanās ar hinduismu kaut kādā veidā viņu aizveda projām no pareizticības. Viņš mācīja sanskritu cilvēkiem, bet mācīja tā ļoti īpatnēji, savus skolniekus nodarbinot ar reliģisko etimoloģiju: saskaroties ar konkrētu vārdu sanskritā, viņš skaidroja, kas tas ir, kā tas jāsaprot, un daudzi viņu uztvēra kā tādu hinduisma guru. Viņš pats pie hinduisma neturējās, bet, no otras puses, viņš pārtulkoja “Bhagavatgītu”, kur vārdu “Bhagavan” viņš tulkoja kā “Blagoj Gospodj” (Labais Dievs), lietojot tos pašus vārdus, ko pareizticībā. Andrejs Zubovs, piemēram, uzskatīja, ka tā nedrīkst darīt, jo ar to viņš zināmā veidā iepludina sevi hinduismā, un, būdams jau uz nāves gultas, pats Semencovs uzskatīja, ka viņš Indijā ir dabūjis kādu dīvainu aknu slimību, kas tās pārvērta par tādu kā akmens bluķi. Viņš arī atzinās, ka hinduisma pētīšana no iekšpuses, iejūtoties tajā un runājot kā šīs reliģijas adeptam, ir novedusi viņu pie priekšlaicīgas nāves.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas
Pievēršoties savai pieredzei, pēc manu draugu domām, es arī esmu gara uzbrukumu piedzīvojis, ņemoties ar šamaņiem, gan toreiz Kualalumpurā, kad man uzbruka tas cilvēks ar nazi, gan pēc Šivas tempļa apmeklējuma. Dienu pirms tam es devos uz Vajanga ēnu teātri, kas patiesībā nav teātris, bet hinduistu liturģija, jo tur sižeti tiek spēlēti no Mahabhāratas un tiek uzskatīts, ka Mahabhāratas gari iemiesojas izrādes lellēs, kas arī ir šamanismam raksturīgi. Piedalīšanās šādā izrādē neprasa dievbijīgu uzvedību, pietiek ar klātbūtni, lai garu iedarbība būtu aktuāla. Un es tajā vakarā aizmirsu to, ko pats sev teicu par distancēšanos no visa notiekošā, un ar lielu sajūsmu ļāvos tai neparastajai, dīvainajai sajūtai, ko radīja šie tēli. Jutos pilnīgi iekšā notiekošajā. Turklāt es vēl aizlīdu aiz ekrāna, kur nedrīkst skatītājs atrasties, jo uzskata, ka tā ir vieta, kur dzīvo gari, un tās lelles bija krāsainas, zeltītas un skaistas, un tā es sajūsminājos un sajūsminājos, bet nākamajā dienā vēl aizbraucu uz Šivas templi un arī biju ļoti pacilāts. Tad atgriezos viesnīcā un likos gulēt, bet sajutu, ka numurā kāds ir, un mani pārņēma drausmīgas bailes. Bija pievakare tā ap pieciem. Es skatos – istabas stūrī pie ieejas stāv Šiva – izplūdis, bet apmēram tāds pats kā skulptūrā. Sajūtu var raksturot kā drausmīgas bailes – katrs matiņš bija stāvus sacēlies. Acīmredzot tā jūtas kaķis, kad visa pūka gaisā. Tāda šausmu sajūta! Tad šis tēls pazuda. Es tikai atceros, ka ar drebošu roku, kā glābiņu meklēdams, sniedzos pēc Jaunās Derības, ko biju paņēmis ceļojumā līdzi, atvēru un izlasīju: “Jo jūs esat par dārgu maksu atpirkti. Tad nu pagodiniet Dievu ar savu miesu!”
Kaut kādas bīstamas situācijas ir bijušas gandrīz katrā braucienā. Reiz Malaizijā es vienkārši gāju pa ielu un pēkšņi pamanīju, ka viens bomzis sēž uz ietves un malaiziešu dialektā kaut ko bļauj. Sapratu, ka tas ir man adresēts, pagāju garām un ātrākā solī turpināju ceļu. Pēkšņi redzu, ka pretimnācēji šķīst uz visām pusēm. Pagriežos atpakaļ – tas pats bomzis ar pamatīgu dunci, roku atvēzējis, skrien man tieši virsū. Laidos, ko kājas nes, spraukdamies starp mašīnām pa četru joslu braucamo daļu, bet netālu no manis vēl viens skrien. Mēs nonācām ielas vidū uz saliņas, tad iemukām Ķīniešu kvartālā, kur aprunājoties nospriedām, ka tas, iespējams, bija amoka skrējiens. Amoks – tas ir tropiskais ārprāts, kad cilvēks paķer nazi un dur visiem pēc kārtas.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.