Otrās šķiras strādnieki? Nebūt ne – ukrainietes maina tradicionālo darba vidi un aizstāj “aizgājušos” vīriešus 62
Turpinoties mobilizācijai, tūkstošiem ukraiņu sieviešu spiestas darīt tos darbus, kas agrāk tika uzskatīti par vīriešu darbiem. Tikmēr vīrieši ir spiesti aizstāvēt valsti no pilna mēroga Krievijas Federācijas iebrukuma. The New York Times raksta, ka Ukrainā sievietes nu kļūst par kravas automašīnu un autobusu šoferēm, metinātājām metalurģijas rūpnīcās, strādniecēm noliktavās vai raktuvēs. Tūkstošiem sieviešu arī brīvprātīgi stājas armijā.
Tādējādi šīs sievietes maina Ukrainas tradicionālo darba vidi un domāšanu par vīriešu darbaspēku, kas ilgu laiku iezīmējās ar no PSRS pārmantotiem aizspriedumiem. “Sievietes tika uzskatītas par otrās šķiras strādniekiem un mazāk uzticamām,” saka Glibs Višlinskis, Kijevas Ekonomikas stratēģijas centra izpilddirektors.
Pēc viņa teiktā, ukraiņu sievietes ilgu laiku nedrīkstēja veikt noteikta veida darbus ne tikai fizisko prasību dēļ, bet arī tāpēc, ka šādas lomas viņām tika uzskatītas par pārāk grūtām. Taču sieviešu nepietiks, lai aizstātu visus aizgājušos vīriešus, tā uzskata ekonomisti. Nesen veiktā aptauja liecina, ka trīs ceturtdaļas Ukrainas darba devēju izjūt darbaspēka trūkumu.
Saskaņā ar Pasaules Bankas datiem 47% ukraiņu sieviešu strādāja pirms kara. Kopš tā laika Ukrainu ir pametušas aptuveni 1,5 miljoni sieviešu, kas ir aptuveni 13% no kopējā skaita.
Sieviešu darbaspēka resursu papildināšanas fenomens ir īpaši pamanāms kalnrūpniecībā. Pēc Krievijas iebrukuma 2022. gadā Ukrainas valdība apturēja likumu, kas aizliedza sievietēm strādāt pazemē un “kaitīgos vai bīstamos” apstākļos.
Uzņēmumi ar apmācību programmu palīdzību cenšas piesaistīt darba tirgum vairāk sieviešu. Pokrovskas raktuves programmu sāka šā gada sākumā, kas jau ļāva 32 sievietēm strādāt pazemē. Zviedrijas bezpeļņas organizācija Reskilling Ukraine piedāvājusi paātrinātus apmācību kursus sievietēm, kuras vēlas kļūt par kravas automašīnu šoferēm. Šogad pieteicās vairāk nekā 1000 sieviešu, bet organizācijai ir līdzekļi, lai apmācītu tikai 350. “Daudzas sievietes vēlējās kļūt par šoferēm, taču ilgu laiku sabiedrība to neļāva. Tagad situācija mainās.”
The Washington Post rakstīja, ka Ukrainas uzņēmumi izmisīgi cenšas aizpildīt daudzas mobilizēto vīriešu atstātās vakances. Pateicoties tam, ukraiņu sievietes iegūst jaunas karjeras izaugsmes iespējas, vadot mašīnas rūpnīcās, traktorus vai strādājot par apsargiem.
Ekonomikas ministra vietniece Tetjana Berežna ziņojusi, ka, lai līdz 2030.gadam nodrošinātu ikgadējo IKP pieaugumu par 7%, Ukrainai nepieciešami 4,5 miljoni papildu darbinieku.