Okeāna jahta Ķīšezerā? Eksperts par “Gada auto” sākumu 0
Konkurss “Gada auto” ir sācies. Pirmais testa brauciens bija saulains (kā jau viss šīgada fantastiskajā maijā). Žūrijai sevišķi tīkams tādēļ, ka jābalso vēl nav. Pat kategoriskus (gan pozitīvus, gan negatīvus) secinājumus publiski paust ne tikai nevajag, bet to konkursa sākuma stadijā pat liedz žūrijas nerakstītie likumi. Verdikts būs rudenī. Pašlaik – dažas replikas turpmākām dalībnieku, vērtētāju un lasītāju pārdomām.
Vispirms rūgtākā daļa.
Pa granti nedrīkst?
Žūrijas biedrs Raimonds Volonts sašutis: “”Karlo Motors” kategoriski aizliedza testēt “Citroen C4 Cactus” pa grants ceļu. Sākumā domāju, ka tas ir joks, bet izrādījās, ka tas ir pilnībā nopietni. Interesanti – vai arī ražotājs domā, ka šis auto ir paredzēts vienīgi asfaltam? Tad varbūt to nemaz nedrīkst tirgot Baltijas valstīs?”
Drīkst jau drīkst. Problēma komunikācijā, kuru dažiem dalībniekiem nudien vajadzētu uzlabot. Pacelt līdz līmenim, kādu demonstrēja, piemēram, “Mercedes” automobiļus pavadošie “Domenikss” darbinieki. “Karlo Motors” varēja mierīgi paskaidrot, ka šis testa auto ir pārāk jauns, ir šobrīd vienīgais, tādēļ saudzējams. Varēs arī pa granti un ātrāk, bet tam vēl laiks rudens testos. Tā skaidrojot, konflikta un savstarpēja rūgtuma nebūtu.
Vai tad tas ir “kaķis”?
Auto būvē ir leģendas. Ir “Mustang”, kurš nu nekādi nedrīkstētu kļūt par vezumu vilcēju vai ēzeli. Ir “Jeep”, vārds, kurš kategoriski nesader ar kaut ko zemu, slaidi noapaļotu. Ir VW “Beatle”, vabole nevis zirneklis vai gliemezis. Un tā tālāk.
Bet te mums piedāvā leģendārā “kaķa “Jaguar” emblēmu uz vēl vienas, jau simtās variācijas par tematiem “krosovers” jeb “pilsētas apvidus auto”. “E-pace”…
Auto nudien nav slikts. Bet izcelsme no kaķu dzimtas uzliek pienākumus. Un resnums, praktiskums, pārlieka eksterjera un interjera “modernizācija” rada pretestību. Vērtētāju īgnumu. Nepieņēma šo konceptu sportiskā Cauņu ģimene (kopā ar žūrijas biedru Ivaru šoreiz bija arī viņa dēls Krišjānis), nepieņēma žūrijas tradicionālais “premium” eksperts Juris Petuhovs (ikdienas auto “Mercedes G” klase). Pieņēma tikai daži. Un tas liecina, ka taisīt (un pārdot) uz “Bentley”, “Rolls-Royce” bāzes nudien nav viegls uzdevums. Lai gan – “Porsche” taču izdevās. “Cayenne” ir populāri…
Tā. Paīgņojamies… Bet nu par skaisto.
Ja ne 110 tūkstoši…
Lielais “Mercedes” (CLS 350) demonstrēja pilnību. Gan gaitā, dinamikā, gan modernajā multimediju vidē. Sajūsmināja. Valdzināja. Lai gan – arī šeit bez skepsītes neiztikt. Un ne jau tikai cenu lapa vainīga. Būtiskākais iebildums ir cits – kur šīs potences Latvijā īstenojamas? Uz Ventspils šosejas – velkoties “bānītī” aiz kokvedējiem? Asfalta līkumu ielāpos kaut kur pie Dikļiem vai Rideļiem (150 km/h – viegli)? Sastrēgušajā Brīvības ielā pie Matīsa tirgus? Okeāna jahta Ķīšezerā… Ja jau vajadzīga “Mercedes” zvaigzne un aura, “latvietis praktiskais” noteikti skatīsies uz A klasi, kura mainījusies kardināli. No praktiskas bundžiņas, kurai grūti konkurēt “krosoveru” raibumā, kļuvusi par slaidu (440 cm) limuzīniņu. Digitāli vēl piesātinātāku nekā lielais brālis. Gaitā – ne tikai Latvijai absolūti pietiekamu. Un vairāk nekā divreiz lētāku. Vai arī iekāros līdzīgas cenas BMW X3, kurš skaisti brauc ne tikai pa asfaltu.
Vēlreiz “Hyundai”?
Pēdējos trijos konkursa gados divas reizes uzvarējis “Hyundai”. Šajā piknikā visvairāk lakonisku sajūsmas izpausmju saņēma “Hyundai”… “Kona” ir super! Teica Ivars Caune. “Kona” pretendēs uz titulu “sportiskākais” – tā Raimonds Volonts. Pamēģināju arī es. Saku – ļoti labi. Ne tikai gaitā. Arī ekonomiski. Jo kaut kā nevaru atrast citu firmu cenu lapās nevienu pilnpiedziņas auto ar energobruņojumu 120 ZS uz tonnu svara par 22 000 eiro. Citiem krosoveriem balsojumā konkurēt būs grūti. Ir lētākas pilnpiedziņas (“Dacia”, rudenī gaidāmais “Suzuki Swift”), bet šādu dinamiku pagaidām nepiedāvā neviens cits. Pagaidām. Redzēsim, ko nesīs rudens. Šī bija tikai priekšspēle.
Kur palicis “Leaf”?
Konkursam pieteikts. Turaidā parādījās. Un pazuda. Kaut kur rozeti meklējot…
Grūts ir uzdevums prezentēt, plašai žūrijai iedot pamēģināt automobili, kura darba diapazons limitēts. Tādēļ to vairāk rāda (un par potencēm stāsta) statiski. “Leaf” bija ne tikai mūsu konkursā. Par to publika visvairāk interesējās arī elektrotransporta salidojumā Ķīpsalā pie “Olimpijas”. Bet braucis ar šo nākotnes rīku tā pa īstam ir tikai retais.