Novembris – Piena mēnesis 0
Turpmāk ik mēnesi sludinās atbalstu kādai Latvijā ražoto produktu grupai.
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), turpinot augusta beigās sākto kampaņu “Latvijas labums” šonedēļ novembri pasludināja par Piena mēnesi. Kampaņas sauklis – “Pērc vietējo gotiņu ražojumus!”. Šajā mēnesī ikviens Latvijas cilvēks ir aicināts vairāk patērēt un popularizēt vietējos piena produktus. Svarīgi, ka kampaņā piedalās visu piena produktu ražošanas ķēdes dalībnieki, tostarp piena ražotāji, piena pārstrādes uzņēmumi un tirgotāji.
LTRK lēmusi, ka Latvijas produktu izvēles kampaņā turpmāk ik mēnesis būs veltīts kādai produktu grupai. Novembrī kampaņu atbalsta a/s Smiltenes piens”, a/s “Talsu piensaimnieks”, a/s “Cesvaines piens”, a/s “Food Union”, a/s “Tukuma piens” un LPKS “Straupe”. Ir izveidots videoklips par Latvijas brūnās šķirnes gotiņu Amatu, kas strādā 365 dienas gadā. Kā viņa jūtas, ja pircējs veikalā izvēlas citā valstī ražoto produktu?
Jau tuvākajās dienās tirdzniecības vietās būs redzami plakāti ar aicinājumu pirkt un baudīt Latvijas piena produktus. Ikviens pārdevējs var plakātus un citus kampaņas materiālus bez maksas lejupielādēt mājas vietnē latvijaslabums.lv, informējot par to LTRK. Lielāks vietējo piena produktu patēriņš sniegs atbalstu piena nozarei, kas saistībā ar cenu kritumu pasaules biržās un Krievijas embargo patlaban pārdzīvo krīzi. Piena iepirkuma vidējā cena ir nokritusi līdz 23 centiem, lai gan pašizmaksa ir 26 – 27 centi. Tātad piena ražotāji darbojas ar zaudējumiem. Turklāt izdevīgai piena pulvera pārdošanai biržās piena iepirkuma cenai būtu jābūt vēl zemākai, 20 centiem, kas patlaban rosina krājumu veidošanos glabātavās.
Zaļenieku pagasta saimnieks Juris Cīrulis nebija zaudējis optimismu un uzsvēra, ka katra dižķibele nes arī labo vēsti, proti, tā kaut kad beidzas. J. Cīrulis apliecināja, ka ganāmpulku izkaušana nav sākusies. Viņš aicināja Latvijas cilvēkus mainīt sarkanvīna baudīšanas ieradumu vakaros pret stiprināšanos ar glāzi piena pirms gulētiešanas.
Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Noris Krūzītis teic, ka kopš kampaņas “Latvijas labums” sākšanas šā gada augusta beigās vietējo piena produktu patēriņš salīdzinājumā ar attiecīgo laika posmu pērn kāpa par 17 – 20%. Tomēr vietējo piena produktu īpatsvars aizvien ir tikai 70%, atsevišķās pozīcijās pat 50%, uzsver a/s “Food Union” valdes priekšsēdētājs Normunds Staņevičs. A/s “Smiltenes piens” vadītāja Gita Mūrniece atzīst – lai gan piena produktu patēriņš tiešām ir kāpis, tomēr visu agrāk uz Krieviju pārdoto produktu daudzumu tas nekompensē.
Atbalsts Latvijas piena produktu pirkšanai būtu arī atbalsts aptuveni 60 000 piena ražošanas un piena pārstrādes nozarē strādājošajiem uzņēmumiem.