Novembris piecās stundās 0
Iespējams, pirmā amerikāņu minimālisma kustības kompozīcija – piecas stundas ilgais Denisa Džonsona minimālisma mūzikas klavierdarbs “November” pirmoreiz izskanēs Rīgā. 13. oktobrī nepieradinātās mūzikas festivāla “Skaņu mežs” atklāšanas koncertā mākslas muzeja “Rīgas birža” ātrijā to atskaņos amerikāņu laikmetīgās mūzikas interprets R. Endrjū Lī. Koncerts ir bez maksas.
Līdz pat nesenai pagātnei, iespējams, “November” – viena no vēsturiski nozīmīgākajām minimālistu kompozīcijām – bija praktiski nezināma. Denisa Džonsona (1938) skaņdarbs “November” tika sarakstīts 1959. gadā, kad tā komponistam bija tikai 21 gads. Sākotnēji darbs bija pat sešas stundas garš – skaņdarba autors norādījis, ka viņš šajā melanholiskajā darbā mēģinājis iedzīvināt ziemas lēno nākšanu. Pats Deniss Džonsons pēc 1962. gada pārstājis sacerēt mūziku un pievērsās matemātikai: vienīgais, kas no darba tolaik palicis, bija 112 minūtes garš koncertieraksts. Vairākus gadu desmitus vēlāk, jau pēc tūkstošgades mijas, komponists un muzikologs Kails Genns uz šī ieraksta pamata, kā arī sazinoties ar pašu Džonsonu, kurš jau bija sirmā vecumā, talkā ņemot autora atsūtīto sešu lappušu partitūru, sāka skaņdarba rekonstrukcijas procesu.
Tikmēr minimālisma mūzikas “krusttēvs” un darba “atklājējs” Lamonte Jangs norādījis, ka šis darbs iedvesmoja viņa hrestomātisko skaņdarbu “The Well-Tuned Piano”. “”November” izraisījis strīdus muzikologu vidū – tā varētu būt bijusi pati pirmā amerikāņu minimālisma kustības kompozīcija, apsteidzot Lamontu Jangu, kurš ticis uzskatīts par šī virziena tēvu un kurš atzina, ka iespaidojies no šīs kompozīcijas,” teic festivāla “Skaņu mežs” radošais direktors Rihards T. Endriksons.
“November” ir lēns un introspektīvs darbs, Rīgas koncerta apmeklētājiem tas būs dzirdams amerikāņu pianista R. Endrjū Lī izpildījumā. Endrjū Lī šobrīd ir vienīgais pianists, kas izpilda “November”. Lī ir augstu vērtēts minimālisma un laikmetīgās mūzikas interprets: laikraksts “New York Times” viņa talantu raksturo kā “nemainīgi iespaidīgu”, bet “The Guardian” viņa spēles prasmi raksturo kā “elegantu un inteliģentu”, savukārt “Pitchfork” to dēvē par “augstākā līmeņa tehniku”. Pianists sākotnēji fokusējies uz Bēthovena un Rahmaņinova mūziku, taču vēlāk nolēmis savu darbību veltīt mūsdienu mūzikai, konkrētāk, minimālismam un kolektīva “Wandelweiser” komponistu daiļradei.
Tā kā pasākuma apmeklējums ir bez maksas un skaņdarba ilgums ir aptuveni piecas stundas, apmeklētāji ir aicināti pasākumā ierasties jebkurā mirklī. Pianists R. Endrjū Lī tomēr norādījis – būtu ieteicams koncertā uzkavēties pietiekami ilgi, lai novērtētu kompozīcijas savdabīgi lēno attīstību, un to vispilnvērtīgāk pieredzēšot tie, kas to noklausīsies pilnā garumā.
Dienu pēc koncerta R. Endrjū Lī stāstīs par Denisa Džonsona skaņdarbu minimālisma kontekstā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.
Varbūt noder!!
Koncerts 13. X 18.00 mākslas muzejā “Rīgas birža”. Ieeja bez maksas.