Notici sev – nepērc svešu 0
Tumši toņi, drūms noskaņojums, skarbas frāzes par to, kā “mūs okupē ar pašu ziņu,” un visam pāri dārzeņi, kuri kā armijas kolonijas ieņem Latvijas zemi. Tāds ir kampaņas “Nepērc svešu” video rullītis, kas interneta vietnē Youtube parādījās pirms divām nedēļām.
Viens no galvenajiem kampaņas iniciatoriem Latvijas Zivrūpniecības savienības prezidents Didzis Šmits norāda, ka video materiāls apzināti ticis veidots nedaudz drūmās un pat agresīvās noskaņās, lai “raisītu debati un strīdus, kas pirmajā solī ir jāpanāk,” lai pievērstu sabiedrības un valdības uzmanību. Kampaņas mērķis ir panākt, lai katrs no mums aizdomātos par to, kā mēs varam palīdzēt savai valstij un sev – katru reizi pērkot kādu produktu vai pakalpojumu, priekšroku dodot vietējam ražotājam. Tādējādi nauda paliks valsts ekonomikā un veicinās gan darba vietu pieaugumu, gan kopējo labklājības līmeni. Tam piekrīt arī Mārketinga padomes vadītāja Inguna Gulbe, kas norāda, ka vietējo pārtikas produktu pirkšana ir ne tikai ekonomisks ieguvums, bet arī no veselības viedokļa tas ir daudz labāk. Pārtika, kas augusi ģeogrāfiski tuvākā reģionā, cilvēkam ir veselīgāka nekā no svešām zemēm nākusi, jo organisms ir pielāgojies no tās paņemt visu, kas tam ir nepieciešams.
Daudzi ir vienisprātis, ka nepietiek tikai ar sabiedrības atbalstu vietējiem ražotājiem. Vēlmei pirkt un atbalstīt vietējo ražotāju ir jānāk no visiem līmeņiem, tāpēc arī “valstij ir jādod daļējs morāls un materiāls atbalsts, kā tas notiek citviet pasaulē,” saka I. Gulbe.
Uzņēmēja un preču zīmes “Durbes veltes” saimniece Evija Kopštāle, kurai ir arī pieredze iepirkumu jomā, stāsta, ka lielas problēmas sagādā Iepirkuma likums, kas apgrūtina vietējo ražotāju iespējas. Protams, vietējai precei ir jābūt kvalitatīvai, lai cilvēki to gribētu pirkt, tomēr arī likumdošana ir jāpielāgo, jo pašreizējā situācija ir ļoti nelabvēlīga.
Arī kampaņas veidotāji norāda, ka viņu mērķis ir ne tikai mainīt sabiedrības pirkšanas paradumus, bet arī likt aizdomāties par to, kā rīkojas mūsu valdība. Atšķirībā no privātpersonas, kam ir izvēle, kur izlietot savus līdzekļus, “politiķiem, kas tērē mūsu kopējo nodokļu naudu, tādas nav – šī nauda ir jāiegulda Latvijas ekonomikā, nevis jāpērk ārzemju produkti, tādējādi atbalstot ārvalstu ražotāju,” uzsver D. Šmits.
Kometāri pie publicētā video interneta vietnē Youtube pauž gandrīz vienbalsīgu atbalstu kampaņas idejām, taču ir tikpat daudz kritisku viedokļu par pasniegšanas veidu, kas esot “gaudulīgs klips,” “ar hipnotisku mūziku un skaļiem nacionāliem saukļiem” (dziesmu iedziedājusi Latvijas Nacionālās operas dziedātāja Ieva Parša). Taujāts par video materiāla veidotāju izvēli, D. Šmits stāsta, ka reklāmas aģentūra tika atrasta, apspriežoties ar visiem domugrupas dalībniekiem, un tika izvēlēta viena no, viņaprāt, labākajām reklāmas aģentūrām Latvijā. “Mooz!” pasniedza savu domu un ideju, kā viņi šo lietu saprot, un mūsu skatījumi sakrīt.” Kampaņu vienlīdzīgās daļās finansē paši domubiedru grupas dalībnieki, kas sākotnēji esot bijuši 7 un nu jau esot apvienoti 15 uzņēmumi.
Ideja jeb secinājums, ka kaut kas nav kārtībā, radusies jau pirms pieciem gadiem, taču aktīvāka darbība uzsākta pirms nepilna gada, kad Didzis Šmits centies savest kopā līdzīgi domājošus uzņēmējus.
Mērķis bija nevis cīnīties ar tirgotājiem, bet rast risinājumus, kā pievērst sabiedrības un valdības uzmanību, lai tirgotājiem būtu patērētāji, kam savus ražojumus pārdot.
Pašreiz aktīvistu vidū ir pārstāvēti dažādi uzņēmumi un nozares, piemēram, zemnieku saimniecība “Zemitāni,” Rēzeknes gaļas kombināts, maizes ceptuve SIA “Lāči”, SIA “Karavela,” zemnieku uzņēmums “Latvijas piens”, kooperatīva sabiedrība “Mūsmāju dārzeņi,” alus darītava “Bauskas alus,” agrofirma “Tērvete”, SIA “Piebalgas alus”, alus darītava “Brālis”, SIA “Valmiermuižas alus”, AS “Jelgavas dzirnavas”. Tuvākajā laikā paredzētas vairākas tikšanās ar citiem uzņēmējiem, kas varētu kļūt par jauniem domugrupas dalībniekiem.
Informāciju par turpmākajām kampaņas aktivitātēm tiks sniegta preses konferencē 7. novembrī. Paredzēts pašreizējo video versiju, kas ir gandrīz 3,5 minūtes gara, saīsināt līdz 30 sekunžu īsam video materiālam, ko raidīt arī televīzijā. Kampaņas “Nepērc svešu” materiāls tika publicēts internetā, lai piesaistītu uzmanību un pulcētu spēkus, atzīst D. Šmits. Arī Inguna Gulbe norāda, ka šī iniciatīva ir atbalstāma un veicināma, taču kampaņa nesastāv tikai no viena pasākuma, tāpēc par rezultātiem vēl ir grūti spriest.
{source}
<iframe width=”700″ height=”394″ src=”http://www.youtube.com/embed/-vFo4pq4HFs” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>
{/source}