Noteikumi ir jāievēro! Svarīgākais, kas jāzina ikvienam, kurš pārvietojas ar skrejriteni 3
Nav noslēpums, ka daudzi pilsētu iedzīvotāji un sevišķi gājēji ir neapmierināti, kā uz ielām uzvedas skrejriteņu lietotāji – pēc uzņēmuma “Bolt” mājaslapā atrodamās informācijas, skrejriteņu noma ir pieejama 12 Latvijas pilsētās.
Nereti pārgalvīgā braukšana pa ietvēm arī noved pie nelaimes gadījumiem, un šī visatļautība ir novedusi pie tā, ka, piemēram, Parīzē un Maltā skrejriteņu iznomāšana ir aizliegta. Arī sociālo iniciatīvu platformā manabalss.lv tiek vākti paraksti par šādu aizliegumu, un līdz iniciatīvas iesniegšanai Saeimā trūkst vien 200 parakstu. Lai kaut nedaudz sakārtotu šo jomu, no šā gada ir stājušās spēkā izmaiņas Ceļu satiksmes likumā, turklāt to ievērošanas kontrolēšanai attiecīgas pilnvaras piešķirtas arī pašvaldības policijai.
Ko paredz noteikumi
Ar skrejriteni drīkst pārvietoties personas, kas sasniegušas 14 gadu vecumu un kurām nokārtotas velosipēda vadīšanas tiesības. Iznomājot skrejriteni, ir jāievada personu apliecinoša informācija, un personām, kuras neatbildīs šiem nosacījumiem, nebūs pieejams ierīces atbloķēšanas kods.
Savukārt, pārvietojoties ar šo braucamrīku no 18 gadu vecuma, obligāta ir jebkura transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Līdz 17 gadu vecumam aizsargķiveres lietošana ir obligāta, bet virs šā vecuma – ieteicama. Sliktas redzamības apstākļos ieteicama arī gaismu atstarojošu elementu lietošana.
Visiem skrejriteņiem (gan nomas, gan personiskajiem) līdz šā gada 31. martam jābūt reģistrētiem Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kur tiek izsniegta speciāla uzlīme. Tiem jābūt tehniskā kārtībā, aprīkotiem ar bremzēm un gaismas lukturiem – baltam priekšā un sarkanam aizmugurē.
Skrejriteņa, ko izmanto pilsētas satiksmē, tehniskajā specifikācijā uzrādītais maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 km/h. Jaudīgāku skrejriteņu īpašniekiem būs jādomā par ātruma ierobežotāja uzstādīšanu.
Ar skrejriteņiem drīkst pārvietoties pa brauktuvi, bet tikai vietās, kur atļautais maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h, pa gājēju ietvēm, taču atceroties, ka gājējiem vienmēr ir priekšroka un ātrums nedrīkst pārsniegt gājēju pārvietošanās ātrumu, kā arī pa veloceļiem. Pa pretējā virziena brauktuvi ir aizliegts pārvietoties.
Ar skrejriteni aizliegts pārvietot jebkāda veida kravu un vest pasažieri (šis pārkāpums jauniešu izpildījumā novērojams ļoti bieži).
Obligāta ir Ceļu satiksmes noteikumu ievērošana – sākot ar satiksmi regulējošo gaismas signālu, droša intervāla ievērošanu un beidzot ar viedtālruņa lietošanu kustības laikā.
Šādos gadījumos par attiecīgajiem pārkāpumiem var piemērot 10–100 eiro naudassodu.
Tiem, kas pēc ballītes nolems neizmantot automašīnu, bet mājās doties ar skrejriteni, jāņem vērā, ka arī šajā gadījumā ar alkohola koncentrāciju asinīs līdz 1 promilei nāksies šķirties no 70 eiro, bet smagākos gadījumos sekas būs bargākas.
Braucējus kontrolēs arī iznomātāji
Lielākais skrejriteņu iznomātājs Bolt jau ir ieviesis drošības funkciju – pārgalvīgas braukšanas rādītāju, un tas tiek mērīts jebkuram braucējam, kurš veicis vismaz piecus braucienus. Ja šis rādītājs būs negatīvs, sākotnēji viņam attiecīgajā lietotnē tiks nosūtīts paziņojums ar ieteikumiem, kas būtu jāmaina drošas braukšanas uzlabošanai. Ja pēc šā paziņojuma saņemšanas turpmāko piecu braucienu laikā braucējs nemainīs savus ieradumus, viņa iznomātā skrejriteņa ātrums tiks ierobežots līdz 15 km/h. Ja arī turpmāk nekas nemainīsies, uz nedēļu tiks ierobežota viņa piekļuve skrejriteņa nomāšanai.
Lai novērstu visai haotisko skrejriteņu atstāšanu, kur pagadās, pēc vajadzīgā galamērķa sasniegšanas vairākās pašvaldībās, arī Rīgā jau sākta skrejriteņu stāvvietu iezīmēšana. Ir pieredzēts, ka neapmierināti gājēji un veloceliņu izmantotāji šādus traucējošus skrejriteņus pat samet grāvjos, bet tas saistīts ar to iespējamu sabojāšanu. Arī šo rādītāju iznomātāji būs ieinteresēti kontrolēt un izmantot pārgalvīgas braukšanas rādītāja noteikšanai. Patlaban patentēšanas procesā ir arī metode, kas spēs noteikt, vai netiek pārkāpti pasažieru un kravas pārvadāšanas noteikumi.
Loģiski, ka šī metode būs efektīva tikai tad, ja šādu funkciju ieviesīs visi iznomātāji.
Nav šaubu, ka arī skrejriteņu nomas uzņēmumi ir ieinteresēti, lai viņu klienti ievērotu jaunos noteikumus, jo masveida pārkāpumi var novest līdz šā biznesa izskaušanai atsevišķās pilsētās. Savukārt pašvaldībām ir dotas tiesības izdot pašām savus saistošos noteikumus, tāpēc potenciālajiem skrejriteņu lietotājiem būtu vērts papētīt konkrētās pilsētas mājaslapas, lai iepazītos ar šiem noteikumiem. Piemēram, Jelgavā ir rinda ielu un vietu, kur noteikti skrejriteņu maksimālā ātruma ierobežojumi, un līdzīgi var būt arī citviet.
Ielāgo!
Ņemot vērā, ka pašvaldības policijas uzliktie administratīvie sodi ir labs papildinājums vietvaru budžetam, var prognozēt, ka skrejriteņu lietotājiem jau šajā sezonā tiks pievērsta lielāka uzmanība.