Uzņēmējs Bergs: izglītības sistēma strādā tukšgaitā 19
Aicinot skolās atjaunot obligāto eksāmenu fizikā, Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas vadītājs, uzņēmējs Normunds Bergs uzsver, ka tādējādi skolēni tiktu rosināti apgūt tehniskās zinības, kas paver durvis uz labi apmaksātu darbu. “Ja bērns nav mācījies fiziku, ķīmiju, dabaszinības, viņam ir nogriezts ceļš uz daudzām profesijām,” intervijā žurnālam “Mājas Viesis” secina Bergs. Pēc viņa domām, pašlaik stāvoklis inženiertehniskās izglītības jomā ir dramatisks.
“Mūsu augstskolās inženiertehnisko zinātņu jomā katru gadu ir pieejami ap 3500 budžeta vietu. Vienlaikus iepriekšējā mācību gadā vidusskolās fizikas eksāmenu pieņemamā līmenī (virs 60%) nokārtoja 319 bērni. Es nevaru iedomāties, kā iespējams studēt inženierzinātnes bez pamatzināšanām fizikā. Tas nozīmē, ka valsts ar šīm budžeta vietām dedzina naudu pa tukšo. Mums nevienā augstskolā vairs netiek prasīts eksāmens fizikā, jo skaidrs, ka ar šiem 319 bērniem nevar aizpildīt 3500 budžeta vietu. Bet ar pliku aizpildīšanu nepietiek, jo bez iepriekšējām zināšanām studenti vienkārši netiek galā ar augstskolas mācību programmu un lielākā daļa drīz vien tiek atskaitīti. Karalis ir kails, sistēma strādā tukšgaitā!”
Bergs norāda, ka agrāk līdzīgas problēmas bija ar matemātiku, kad vidusskolu absolventiem bija iespēja nekārtot eksāmenu šajā priekšmetā. “Cilvēks pēc dabas ir slinks; ja viņam ir iespēja kaut ko nedarīt, tad viņš arī nedarīs. Tā bija pārprasta brīvības izpratne, uzsverot tiesības izvēlēties. Sak, ļausim bērnam izvēlēties, vai viņš gribēs ēst rupjmaizi vai konfektes! Un tad brīnāmies, ka visi izvēlas konfektes un vēlāk jādomā, kā salabot cauros zobus. Kad kopīgiem spēkiem mums izdevās atjaunot obligāto eksāmenu matemātikā, sākumā visiem bija šoks, jo eksāmens atklāja nezināšanas okeānu. Tagad situācija ir normalizējusies.”
Bergs uzsver, ka inženiertehniskā izglītība ir labs ieguldījums nākotnē, jo labs inženieris vai programmētājs arī Latvijā var nopelnīt ļoti labu algu. “Inženierzinātņu jomā, ja būsi sasniedzis noteiktu zināšanu līmeni, ir diezgan droši, ka tev būs labi apmaksāts darbs un iespēja pabarot savu ģimeni. Savukārt mūzikā un daudzās sociālo zinātņu jomās ienākumi ir sadalīti ļoti nevienlīdzīgi: operas primadonnai būs nodrošināts ļoti labs atalgojums, bet koristiem klāsies daudz grūtāk.”
Interviju ar N. Bergu lasiet žurnālā “Mājas Viesis” vai lasiet e- žurnālu