Noplūduši dati par 800 000 “Volkswagen”, “Seat”, “Audi” un “Škoda” automašīnām – iespējams izsekot, kur tās brauc un kur aptājušās 0
Dati par 800 000 “Volkswagen” markas automašīnām ir noplūduši – sistēmā ir redzams, kā šīs automašīnas pārvietojas un kur tiek novietotas, atklājis Vācijas izdevums “Spiegel”.
Šo stāstu aktualizējusi kāda Nadja Veikperta, kura pērnā gada septembrī iegādājusies “Volkswagen” automašīnu, kā arī ielādējusi šī ražotāja aplikāciju, kas ļauj saņemt dažādas priekšrocības automašīnas ērtību izmantošanā.
Tā kā sieviete ikdienā ieņem atbildīgu amatu datu aizsardzības jomā, viņa pievērsusi pastiprinātu uzmanību arī šai aplikācijai un datu apstrādei tajā. Tā pēc aplikācijas ielādēšanas Nadja pamanīja, ka tiek ievākti dati par viņu un nosūtīti ražotājam. Tādējādi bija iespējams detalizēti sekot līdzi viņas ikdienas gaitām.
Sieviete atklājusi, ka zinātājs, izmantojot datus, itin viegli var zināt, kurās dienās viņa bijusi vietējā pašvaldībā, kurā parlamentā, kurā laikā devusies uz sporta klubu, bet kad – pie ārsta. Tas viss ir izsekojams. Arī viņas divu dienu brauciens uz konferenci.
Līdzīgā situācijā nonācis arī Bundestāga loceklis Markuss Grībels – pēc viņa automašīnas ievāktajiem datiem var uzzināt, ka viņš ciemojies veco ļaužu pansionātā pie sava tēva, ka brīvdienas pavadījis kādā kūrortā. Tam nevajadzētu būt citiem zināmam, taču ir. Līdzīgi arī par aptuveni 800 000 citām “Volkswagen” automašīnām un to īpašniekiem.
Ievāktie dati glabājās mākoņkrātuvē Amazon. Tajos bija dati par “Volkswagen”, “Seat”, “Audi” un “Škoda” automašīnām no Vācijas un citām Eiropas un pasaules valstīm.
Tas viegli ļauj izsekot automašīnu īpašnieku gaitām, jo lielu daļu transportlīdzekļu datu vienkārši var sasaistīt ar īpašniekiem vai izmantotājiem.
Šajā kļūdā vainojams “Volkswagen” meitas uzņēmums “Cariad”, kas ticis dibināts, lai izveidotu mūsdienīgu platformu visiem grupas ražotajiem elektroautomobiļiem. Tieši šis uzņēmums pērnā gada vasarā pieļāva kļūdu, ko paši darbinieki ilgi nepamanīja.
Abi minētie politiķi ir sacēluši trauksmi, uzskata šo situāciju par absolūti nepieņemamu, jo šiem datiem, ja tie tiek izmantoti, ir jābūt anonimizētiem un informācijai par cilvēku gaitām nav jābūt tik viegli pieejamai. Grībels arī norāda, ka šāds gadījums nenes godu Vācijas autobūves nozarei.
Saskaņā ar “Spiegel” veikto pētījumu, ievākti dati arī par citām amatpersonām, kā arī par Hamburgas policijas un izmeklētāju automašīnām. Viņi pat nenojauta, cik “caurspīdīgi” ir uz ceļiem.
Pēc notikuma izskanēšanas tik publiski, minētā kļūda tika novērsta. “Cariad” talkā nāca labākie eksperti, lai operatīvi risinātu situāciju.
Atliek vēl tikai jautājums, kāpēc “Cariad” sākotnēji vēlējās apkopot šos datus? Kā laikrakstam atklājuši pārstāvji, tā esot bijusi vēlme personalizēt informāciju par automašīnu uzlādes iespējām un paradumiem, padarot pārvietošanos un rūpes par auto ērtākas.
“Volkswagen” nebūt nav vienīgais autoražotājs, kuram datu noplūdes dēļ ir radušās būtiskas drošības problēmas. 2023. gada janvārī komanda, kuru vadīja tobrīd 23 gadus vecais hakeris Sems Karijs no Omahas, Nebraskas štatā, demonstrēja, kā tā var iekļūt visos BMW darbinieku un dīleru lietotāju kontos un apskatīt pārdošanas dokumentus. Viņi vienkārši piekļuva arī Mercedes-Benz saziņas platformai.