Publicitātes foto

Noguruši no nepatikas un nevēlamības sajūtas! Lietuvas autopārvadātāji grib pārcelties uz Latviju 12

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Lietuvas autopārvadājumu uzņēmumi arvien biežāk meklē iespējas pārcelt savu biznesu ne tikai uz Poliju, bet nu jau arī uz Latviju, jo šoferu trūkuma dēļ izjūk loģistikas ķēdes un klienti lauž līgumus, paziņojusi Lietuvas nacionālā autopārvadātāju asociācija “Linava”.

Pagājušajā nedēļā preses konferencē asociācijas ģenerālsekretārs Zenons Buivīds paziņoja, ka nelabvēlīgās biznesa vides dēļ Lietuvā vērojama tendence, ka aizvien vairāk uzņēmumu meklē pārcelšanās iespēju – uz Poliju, Vāciju, Nīderlandi, Beļģiju, bet pēdējā laikā – arī uz Latviju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Saskaņā ar viņa teikto īpaši sarežģīta situācija ir mazajos un vidējos uzņēmumos, kuros strādā līdz pussimtam darbinieku un kuri veido līdz 90% no Lietuvas autopārvadājumu tirgus. “Lietuvas uzņēmumi jo­projām vēlētos palikt un strādāt Lietuvā, dodot savu pienesumu Lietuvas ekonomikai, taču neredz vairs iespējas turpināt darbu pašreizējos apstākļos.

Mazie pārvadājumu uzņēmumi jau ilgu laiku balansē uz izdzīvošanas robežas un sāk skatīties uz Latvijas pusi, kur ir labvēlīgāka uzņēmējdarbības vide un tiek pieņemti darbā šoferi no trešajām valstīm. Latvija ir vēl neatrastu iespēju zeme, kur ir labvēlīgāki apstākļi izdzīvošanai un attīstībai,” norādījis Buivīds, piebilstot, ka pārvadātāju zaudējumi sasniedz desmitiem miljonus eiro un katram, kuram ir finanšu resursi un iespējas, būtu jāskatās, kā izvērst savu darbību ārpus Lietuvas robežām.

Savukārt asociācijas viceprezidents Vīts Bučinsks informēja, ka vispievilcīgākā valsts pārvadātājiem joprojām ir Polija, kur pēdējā gada laikā lietuviešiem piederošu transporta uzņēmumu skaits pieaudzis no 90 līdz 500. Taču aizvien vairāk uzņēmumu raugās uz Latvijas tirgu, kur nav kvotu sistēmas autovadītāju pieņemšanai darbā un nav arī noteikta dienas naudas koeficientu sistēma.

“Tiek prognozēts, ka tuvākajā nākotnē Lietuvas transporta uzņēmumu koncentrācija Latvijā pieaugs labvēlīgākas biznesa vides dēļ. Lietuvā bez kvotām un atvieglojumiem attiecībā uz trešo valstu pilsoņu pieņemšanu darbā mēs šos darbiniekus nevaram sagaidīt pusotra vai divu mēnešu laikā, tikmēr Latvijā šis process notiek daudz vieglāk un nepaiet vairāk par 25 dienām, kad darbinieks jau var ierasties uzņēmumā,” viņš skaidrojis.

“Lietuvā Migrācijas departaments lēmumu par termiņuzturēšanās atļauju paātrinātā kārtībā pieņem divu mēnešu laikā un iekasē 240 eiro nodevu, savukārt Latvijā līdzīgs lēmums par 200 eiro tiek pieņemts desmit dienu laikā. ”

Reklāma
Reklāma

Papildu pievilcīguma faktors Polijas un Latvijas tirgiem esot tas, ka autopārvadātājiem šajās valstīs strādāt ir vieglāk, jo reinvestējamā peļņa netiek aplikta ar nodokli, norādījis ekonomists Marjus Dubņikovs. “Ja autopārvadātājs gatavojas strādāt starptautiskajos tirgos, tad Latvija kā mītnes zeme ir pievilcīgāka izvēle nekā Lietuva,” viņš norādījis. Dubņikovs aicinājis Lietuvu radīt labākus ap­stākļus autopārvadājumu nozarei, kuras darbību sarežģījusi arī ES Mobilitātes pakotne, kas paredz, ka automašīnām regulāri jāatgriežas izcelsmes valstī.

Lietuvas pārvadātāji uzskata, ka vispievilcīgākā mītnes zeme ir Polija – to nosaka valsts tuvums Rietumeiropai. Lai Lietuva varētu konkurēt ar Poliju, tai būtu jārada papildu pievilcīguma aspekti – pārvadātāji norāda galvenokārt uz to, cik ātri un vienkārši iespējams pieņemt darbā trešo valstu pilsoņus. Polijā tas esot vienkārši, un poļi nav baidījušies pieņemt darbā apmēram miljonu ukraiņu, norāda pārvadātāji. Savukārt Latvijas pievilcīgums slēpjoties nodokļu režīmā, kas veicina biznesa izaugsmi, un šajā ziņā Latvija varot konkurēt ar Poliju.

Uzņēmuma “Nordic Trucking Logistics” direktors Kazimirs Narkēvičs šajā sakarā izteicies, ka kaimiņvalstu pievilcību nosaka labas apdrošināšanas cenas, nodokļu vide, vienkāršas darbinieku pieņemšanas procedūras trešo valstu pilsoņiem.

“Domāju, ka lietuviešu pārvadātāji ir noguruši no nepatikas un nevēlamības sajūtas, ar kuru tie saskaras savā valstī, un pastāvīgiem apvainojumiem nodokļu nemaksāšanā. Tādējādi uzņēmuma pārcelšana uz citu valsti ir pievilcīgs risinājums, lai sajustos citādi un samazinātu izmaksas, palīdzot uzņēmumam augt.”

Par šiem paziņojumiem pāragri sapriecāties nevajadzētu – ir skaidrs, ka tie pirmkārt adresēti Lietuvas varai, cenšoties panākt to vai citu likumdošanas aktu un normu izmaiņu, tomēr nav izslēgts, ka kāds Lietuvas pārvadātājs tiešām pārceļas uz Latviju.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.