Uldis Rutkaste: Nodokļu reformas anatomija 2
Autors: Uldis Rutkaste, Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes vadītājs
Piedāvātā stratēģija risina Latvijas nodokļu sistēmas nepilnības. Latvijas nodokļu sistēmā vērojamas vairākas nepilnības. Zemo nodokļu iekasējamību nosaka augstā ēnu ekonomika, ne zemas nodokļu likmes. Nodokļu slogs godīgam nodokļu maksātājam Latvijā ir salīdzinoši augsts, it īpaši darbaspēka nodokļu jomā. Turklāt, apliekot ienākumus ar dažādām nodokļu likmēm, Latvija ir radījusi nodokļu optimizētāju paradīzi. Kopā ar sadrumstaloto nodokļu bāzi, komplicēto un bieži mainīgo nodokļu regulējumu, augsto birokrātijas nastu un zemo valsts administrācijas nodokļu iekasēšanas kapacitāti, tas rada labu augsni nodokļu konsultāciju biznesam. Ir uzņēmumi, kas šādus nosacījumus izmanto savā labā, likumīgā ceļā būtiski samazinot maksājamo nodokļu apjomu. Tomēr tautsaimniecībai kopumā tas nenāk par labu.
Piedāvātā nodokļu reforma risina visas minētās nepilnības. Samazinot iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), tiek mazināta darbaspēka nodokļu nasta. Turklāt nodokļu optimizācijas iespējas tiek būtiski sašaurinātas, ieviešot vienotu likmi 20% apmērā visiem ienākumu veidiem. Nodokļa krāpšanas shēmu izskaušanā savu potenciālu pierādījusi reversā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanas kārtība, ko tiek plānots paplašināt.
Algota darba darītāji viennozīmīgi būs ieguvēji no iecerētajām izmaiņām, uz rokas saņemamā alga palielināsies visiem darbiniekiem. Lai gan tas mazinās valsts budžeta ieņēmumus, pieaugošie iedzīvotāju tēriņi, novirzot papildus saņemto naudu preču un pakalpojumu iegādei, sekmēs patēriņa nodokļu pieaugumu (piemēram, PVN un akcīzes nodokļus) un līdz ar to arī daļēji kompensēs IIN ieņēmumu kritumu.
Uzņēmumu ienākumu nodokļa (UIN) reformas rezultātā visvairāk iegūs mazās un vidējās komercsabiedrības, kam šā brīža UIN regulējums ir mazāk labvēlīgs. Atsevišķiem uzņēmumiem UIN maksājumi varētu pieaugt. Šā brīža UIN regulējums nosaka dažādas nodokļa atlaides, ko vairāki uzņēmumi prasmīgi izmanto, minimizējot UIN maksājumus gandrīz līdz nullei. Šādos apstākļos nav pārsteigums, ka ir biznesa pārstāvji, kuri visiem iespējamajiem līdzekļiem pretojas reformas ieviešanai.
Runājot par zaudētājiem, to lokā noteikti būs ēnu ekonomikas darboņi un nodokļu krāpnieki, kam vieglas peļņas gūšanas iespējas sašaurināsies. Arī atsevišķiem lielajiem uzņēmumiem, kas iepriekš nozīmīgus līdzekļus investējuši ražošanas iekārtās un kuri turpmākajos gados plāno gūto peļņu sadalīt dividendēs, nodokļa maksājums pieaugs. Tomēr, turpinot ieguldīt uzņēmuma attīstībā, to nu jau varēs darīt, nemaksājot UIN vispār. Mazināsies arī darbaspēka ienākumu slogs, kā rezultātā uzņēmumu kopējās izmaksas būs mazākas.
Nodokļu reformas priekšlikumu ieviešanā ir dažādas detaļas un nianses, kuras var būtiski mainīt arī pašu priekšlikumu būtību. Tādēļ svarīgs ir ne vien nodokļu reformas plāns, bet arī tā izpildījums. Patlaban valdībā norit aktīvs darbs pie nodokļu reformas detalizācijas, kurā iesaistīts plašs dažādu sabiedrības grupu pārstāvju loks. Nav pārsteigums, ka šajā procesā tiek aktīvi lobētas arī šo dažādo pārstāvju specifiskās intereses, kas demokrātiskā ceļā ir jāapvieno visiem pieņemamā risinājumā. Tomēr šajā procesā nedrīkst aizmirst, ka velns slēpjas detaļās, turklāt pavisam burtiskā nozīmē. Un nedrīkst pazaudēt mērķi – konkurētspējīgāku Latvijas tautsaimniecību un straujāku izaugsmi vidējā un ilgākā termiņā.