35
Pēc kā vadījāties, veidojot tieši šādu nodokļu piedāvājumu?
Reforma nenozīmē tikai nodokļu izmaiņas, bet arī piedāvājumus, kā cīnīties ar ēnu ekonomiku, kā uzlabot nodokļu administrēšanu.
Lai saprastu, ko darīt ar nodokļiem, ļoti vērtīgs bija mūsu nodokļu sistēmas novērtējums, ko veica Pasaules Banka. Tur nebija nekā jauna un pārsteidzoša, bet profesionālā analīzē tika secināts, ka pārāk liels ir darbaspēka nodokļu slogs, it īpaši mazo algu saņēmējiem, ka trūkst līdzsvara starp darbaspēka un kapitāla nodokļiem (kas noved pie ienākumu izņemšanas dividendēs un izmaksāšanas aplokšņu algās), ka mikrouzņēmuma nodokļa režīms tiek izmantots nodokļu optimizēšanai.
Pasaules Banka taču ierosināja mikrouzņēmumu nodokļa režīmu likvidēt pavisam?
Jā, taču jāņem vērā, ka tas nav vienīgais – mums ir saimnieciskās darbības veicēja, autoratlīdzības, patentu maksa. Mēs izvēlējāmies skatīties plašāk un nekoncentrēties tikai uz mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem.
Šos caurumus noteikti vajag aiztaisīt, bet, darbaspēka nodokļus mazinot, galvenais atrast pareizo proporciju, struktūru, lai slogu samazinātu mazāku algu saņēmējiem. Šo visu gribas izdarīt tā, lai administrēšana kļūtu vienkāršāka.
Tāpēc mēs nonācām pie secinājuma, ka jāizlīdzina darbaspēka un kapitāla nodoklis. Līdz 20%. Ar nelielu progresivitāti – atstājot 23% lielāko algu saņēmējiem (kaut gan uzņēmēju organizācijas un Latvijas Banka piedāvāja visiem samazināt).
Īss starpjautājums: arī ienākumiem no 3. pensiju līmeņa?
Jā, no kapitāla pieauguma tie paši 20%.
Progresivitāti vēl paredzam, dubultojot neapliekamo minimumu un atstājot diferencēto neapliekamo minimumu. Pēc konsultācijām ar politiskajiem kolēģiem mēs uzlabojām šo priekšlikumu par labu demogrāfijas atbalstam – par apgādībā esošu personu neapliekamo minimumu palielinājām no 175 līdz 250 eiro. Darbaspēka samazinājums nāk komplektā ar strauju minimālās algas palielinājumu no 380 līdz 430 eiro.
Ja vienkārši palielinātu minimālo algu, mēs dotu triecienu konkurētspējai reģionos, kur to bieži nevar samaksāt, bet komplektā ar likmju samazinājumu un neapliekamā minimuma palielinājumu var atļauties celt minimālo algu. Netraumējot konkurētspēju. Tas pierādījies Latgalē: kad vienkārši palielinājām minimālo algu, tur palielinājās to cilvēku skaits, kuri strādā nepilnu laiku. Respektīvi, palielinājās ēnu ekonomikas īpatsvars.
Kapitāla nodokļus nevis vienkārši palielinājām, bet mēģinājām atrast veidu, kā uzņēmējus padarīt konkurētspējīgākus, bet nodokļu administrēšanu vienkāršāku. Tāpēc pieņēmām lēmumu par 0% reinvestētās peļņas nodokli, kas dod iespēju atteikties no daudziem sarežģītiem uzņēmuma ienākuma nodokļa atvieglojumiem. Ieviests vienkāršs jēdzīgs princips: kamēr ieguldi attīstībā un nesadali peļņu, tikmēr nodokli nemaksā, bet, kad peļņu izņem, tad maksā lielāku nodokli.