
Vērsos pie Veselības ministrijas ar konkrētiem jautājumiem, atsaucoties uz Mārtiņa situāciju. Es lūdzu Veselības ministriju izskaidrot kādi ir šķēršļi, kāpēc nevar pieņemt lēmumu palīdzēt paildzināt Latvijas iedzīvotāju dzīves, nodrošinot viņiem divus elpošanas aparātus.
Tāpat vaicāju, vai Veselības ministrijas pārstāvji, nolemjot piedāvāt manuālo aparātu Mārtiņam Lauvam, ņēma vērā būtiskāko, ka Mārtiņš pats sev palīdzēt nevar un ka viņam blakus ir tikai mamma, kura X stundā nevarēs darīt vairākas reizes vienlaicīgi – elpināt dēlu, zvanīt pēc palīdzības, atvērt durvis…
Diemžēl uz jautājumiem ministrija atbildēja nekonkrēti, taču uzsvēra, ka tiks raisītas diskusijas ar nozari par pacientiem, kuriem nepieciešama mākslīgā plaušu ventilācija.
Veselības ministrijas atbilde: “Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” pacientiem, kuriem nepieciešama ilgstoša mākslīgā plaušu ventilācija ambulatori tiek nodrošināta – ilgstoša plaušu mākslīgā ventilācija mājās, ģimenes ārsta un citu speciālistu mājas vizītes, kā arī medicīniskā rehabilitācija mājās. Nepieciešamo pakalpojumu apjomu katram pacientam individuāli izvērtē pakalpojumu sniedzējs un nodrošina saskaņā ar spēkā esošajiem tarifiem (ietverot arī iekārtas) (Pakalpojumu tarifi | Nacionālais veselības dienests).
Atbilstoši Nacionālā veselības dienesta sniegtajai informācijai, mākslīgo plaušu ventilāciju, tai skaitā iekārtu piegādi, uzstādīšanu, pacienta un tuvinieku apmācību, kā arī pacienta uzraudzība un aprūpi, iekārtas tehnisko apkopi (ietverot problēmu novēršanu un nepieciešamības gadījumā iekārtas aizvietošanu) Latvija nodrošina viens pakalpojumu sniedzējs. Pakalpojumi aptuveni 40 pacientiem tiek sniegti saskaņā ar noslēgto līgumu par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu.
Veselības aprūpes pakalpojumi tiek nodrošināti ņemot vērā pieejamos resursus un finansējumu, kas tiek plānots, lai nodrošinātu pēc iespējas plašāku atbalstu visiem pacientiem.
Veselības ministrija ir uzsākusi identificētās problēmas analīzi un raisīs diskusijas ar nozari, par pacientiem, kuriem nepieciešama mākslīgā plaušu ventilācija, pieejamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, to pilnveidi, tai skaitā attiecībā uz dzīvesvietā pieejamajām medicīnas ierīcēm. Veselības aprūpes pakalpojumu attīstība tiek īstenota atbilstoši pieejamajam finansējumam.”
Kas attiecas uz pieminēto Valsts kontroles ziņojumu par teju 900 iedzīvotāju garu rindu pēc palīglīdzekļiem, Labklājības ministrijas Sociālo pakalpojumu un invaliditātes politikas departamenta vecākā eksperte Ineta Pikše informēja: “Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija) saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu (turpmāk – likums), nodrošina tehniskos palīglīdzekļus (turpmāk – TPL) personām ar ilgstošiem vai nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem (t.s. hroniskie pacienti), ja tās saņēmušas ārstniecības personas atzinumu par šāda pakalpojuma nepieciešamību, bet personām, kurām TPL nepieciešams ārstniecības procesā, ministrijas finansētais TPL saņemšanas process nav piemērots.
TPL pakalpojumu atbilstoši deleģējumam likumā personām ar funkcionālajiem traucējumiem sniedz:
-VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” (VSIA NRC “Vaivari”);
– personām ar dzirdes traucējumiem surdotehniku Latvijas Nedzirdīgo savienība (LNS);
– personām ar redzes traucējumiem tiflotehniku Latvijas Neredzīgo biedrība (LNB);
– Sociālās integrācijas valsts aģentūra (SIVA) nodrošina TPL pakalpojumu – transportlīdzekļu pielāgošanu.
Ministrija atzinīgi novērtē Valsts kontroles lietderības revīziju “Vai valsts finansētie tehniskie palīglīdzekļi tiek nodrošināti atbilstoši mērķgrupas vajadzībām un iespējami labākajā veidā?” un sagatavoto revīzijas ziņojuma projektu “Tehniskie palīglīdzekļi administrēšanas līkločos”, jo revīzijā secinātais un sniegtie ieteikumi būs noderīgi un praktiski pielietojami, lai pilnveidotu tehnisko palīglīdzekļu (turpmāk – TPL) pakalpojuma nodrošināšanu atbilstoši mērķa grupu vajadzībām.
Tomēr nevaram piekrist apgalvojumam, ka TPL pakalpojumam ir pieejami pietiekoši finanšu resursi, kā arī, ka VSIA NRC “Vaivari” Tehnisko palīglīdzekļu centra (turpmāk – VTPC) noliktavā atrodas pietiekams skaits TPL, lai izsniegtu tos visiem, kas gaida TPL pakalpojumu rindā.”
Kā norāda Labklājības ministrijas pārstāve, “katru gadu tehnisko palīglīdzekļu saņēmēju skaits Latvijā turpina pieaugt. Sabiedrības novecošanās palielina vecāka gadagājuma cilvēku īpatsvaru, kuriem bieži vien ir nepieciešami TPL mobilitātes un dzīves kvalitātes uzlabošanai. Pieaug sabiedrības informētība par pieejamiem TPL un to sniegtajām iespējām, kas rosina vairāk cilvēku vērsties pēc palīdzības. Vienlaikus jāatzīmē, ka pēdējā laikā identificētas problēmas kvalificēta personāla piesaistē, īpaši tas attiecināms uz ārstniecības personām, kas iesaistītas vairākās būtiskās pakalpojuma sniegšanas komponentēs, kā rezultātā apgrūtināta TPL izsniegšana grupās, kur izsniedzot nepieciešams pielāgot TPL. Preču un pakalpojumu cenu pieaugums palielina arī TPL un TPL pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas. Papildus VTPC nodrošina 208 TPL grupas un apakšgrupas, kas ietver dažādus TPL veidus un jāņem vērā, ka TPL pielāgojami personas individuālajām vajadzībām un ņemot vērā tās antropometriskos rādītājus.
Finansējuma apjoms TPL nodrošināšanai no 4 290 115 euro 2016.gadā ir pieaudzis līdz 13 873 384 euro 2024.gadā, tomēr strauji aug arī TPL pakalpojuma pieprasījums kā rezultātā ir pieaudzis TPL pakalpojumu saņēmušo personu skaits – 2016.gadā TPL saņēma 16 687 personas, bet 2024.gadā 33 731 persona. 2023. gadā VTPC par valsts budžeta līdzekļiem nodrošināja vairāk nekā 19 000 tehnisko palīglīdzekļu saņemšanu, kas ir par aptuveni 30% vairāk nekā pirms pieciem gadiem. Tomēr uz š.g. 1.janvāri TPL pakalpojumu bija pieprasījušas 8055 personas (no tām VTPC 6697 personas).
Lai risinātu jautājumu par TPL pakalpojumam pieejamā finansējuma palielināšanu un nepieļautu rindas pēc TPL pieaugumu, ministrija likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, virzīja prioritāro pasākumu TPL pakalpojuma nodrošināšanai (rindu mazināšanai). Minētā prioritārā pasākuma ietvaros atbalstīts papildu finansējums ministrijai 2023. gadā un turpmāk ik gadu 4 400 000 euro apmērā TPL, t.sk. surdotehnikas un tiflotehnikas, nodrošināšanai.
Vienlaikus ministrija regulāri vērtē iespējas ministrijas budžetā veikt finansējuma pārdali starp pakalpojumiem, lai nodrošinātu pēc iespējas lielāku personu skaitu ar TPL. Tomēr, lai nodrošinātu ar TPL visus, kas to jau ir pieprasījuši ministrijas ieskatā 2026. gadā un turpmāk ik gadu ir nepieciešams papildu finansējums ne mazāk kā 6,9 milj. euro gadā. To nosaka gan TPL pakalpojumu saņēmēju skaita pieaugums, pašu TPL vai to izgatavošanai nepieciešamo komponenšu izmaksu pieaugums Eiropas Savienības vienotajā tirgū, gan arī klientu vēlme saņemt modernākus un tehniski sarežģītākus TPL.”
Kas attiecas uz TPL noliktavām, tad Labklājības ministrija skaidro: “Ir tādi TPL, kuri tiek izsniegti mēneša laikā, ja konkrēta izmēra palīglīdzeklis ir VTPC noliktavā, tas ir saņemams uzreiz – to var saņemt dienā, kad klients iesniedz pieteikumu palīglīdzekļa saņemšanai – piemēram, aktīvo riteņkrēslu. Savukārt citus pārvietošanās palīglīdzekļus var nākties gaidīt ilgāk, piemēram, līdz 6-8 mēnešiem elektropiedziņas tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai, jo šo TPL vadīšanas spēju novērtēšanai, persona tiek padziļināti izvērtēta. VTPC noliktavā ir pieejami dažāda izmēra bimanuālie riteņkrēsli – tie tiek piemeklēti un izsniegti atbilstoši konkrētā klienta parametriem, t.i., VTPC izsniegšanas brīdī jābūt pieejamiem visu izmēru riteņkrēsliem.
Vienlaikus normatīvais regulējums paredz, ka VTPC klients var atgriezt saņemto TPL mēneša laikā, ja tas nav atbilstošs viņa vajadzībām – tas nozīmē, ka, ja rindā nav cita klienta ar šādiem pašiem ķermeņa parametriem, atgrieztais riteņkrēsls atrodas VTPC noliktavā līdz brīdim, kad būs cits klients, kura auguma aprises atbilst šādiem parametriem.
VTPC klienti tiek reģistrēti dažādās TPL rindās – piemēram, bimanuālo riteņkrēslu rinda, rollatoru rinda, funkcionālo gultu rinda, cieto ortožu rinda, individuāli klientam izgatavotu ortopēdisko apavu rinda utt. Katras personas rindā gaidīšanas laiks ir atšķirīgs un atkarīgs no pieejamās palīgierīces VTPC noliktavā kā arī no tā vai klientam ir nozīmēta padziļināta funkcionēšanas novērtēšana. Dažkārt TPL piegādes kavējas Publisko iepirkumu procedūras rezultātā, kad iepirkums ir noslēdzies bez rezultāta un jāsludina jauns konkurss. Papildus jāuzsver, ka TPL var saņemt ne tikai VTPC, bet iegādāties ar līdzmaksājuma (kompensācijas metodi), tiek segtas iegādes izmaksas atbilstoši apstiprinātajai TPL cenai.
Analizējot M.Lauvas gadījumu, jāatzīmē, ka ministrijas finansētie TPL tiek nodrošināti personām ar ilgstošiem vai nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem administratīvā procesa ietvaros (jāsaņem ārstniecības personas atzinums, VTPC lēmums par TPL piešķiršanu u.c.). Šāda kārtība nav piemērota cilvēkiem, kam TPL nepieciešams nekavējoties.
Ministrija apzinās, ka ir nepieciešams novērst trūkumus, kuri pastāv starpresoru sadarbībā TPL piešķiršanā, šobrīd personām, kurām TPL nepieciešams pirmreizēji, nereti jau ārstniecības vai rehabilitācijas procesā, TPL saņemšanu jāgaida pārāk ilgi.
Ministrijas ieskatā, TPL, kas personām nepieciešami ārstniecības procesa laikā (piemēram, elpošanas TPL) izsniedzami personām tikai sadarbībā ar ārstniecības iestādēm, kur Veselības ministrija finansē akūtu klientu nodrošināšanu ar TPL, bet ministrija hronisku klientu nodrošināšanu ar TPL.”