No “Rīgas kartes” miljonus pelnījis ar GKR politiķiem saistīts uzņēmējs 0
Pirms desmit gadiem ieviestā Rīgas sabiedriskā transporta elektronisko norēķinu sistēma ir atkarīga no diviem lieliem piegādātājiem, kurus kontrolē ar “Rīgas kartes” darbinieku Aleksandru Brandavu (GKR) saistīts uzņēmējs. Par to liecina “e-talonu” apkalpojošajā SIA “Rīgas karte” šovasar veiktais audits, ar kuru izdevās iepazīties Latvijas Televīzijas raidījumam “de facto”.
Noslepenotais audits atklāj, ka “Rīgas satiksmei” kopā ar privāto investoru, Francijas kompāniju “Conduent” piederošā “Rīgas karte” savu biznesa stratēģiju ir balstījusi uz divām firmām.
Pastāv risks, ka atkarība no šīm firmām tikai pieaugs, tāpēc “Rīgas satiksmei” būtu jārīkojas, lai to labotu, pausts ziņojumā. Audits apstiprina arī aizdomas, ka “Rīgas karte” bijusi kārtējā barotne galvaspilsētā pie varas esošajiem un viņiem pietuvinātajiem.
No “Rīgas kartes” audita un citiem avotiem var secināt, ka “e-talona” sistēmas apkalpošana jau pirms desmit gadiem, iespējams, apzināti veidota kā necaurspīdīga struktūra, kurā grūti izsekot naudas tēriņiem.
No “Rīgas kartes” valdes Brandavs atkāpās tikai pavasarī – neilgi pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par ilgstošu Rīgas domes amatpersonu kukuļošanu saistībā ar mikroautobusu pārvadājumu konkursiem, kuros piedalījās viņa firmas. Pavasarī viņu no Elektronisko norēķinu projektu nodaļas vadītāja amata atlaida arī “Rīgas satiksme”.
“de facto” sazvanīts Brandavs to, ka vēl joprojām strādā par tirgzinības direktoru “Rīgas kartē”, komentēt negrib. Sarunu viņš pārtrauc brīdī, kad “de facto” vaicā par “Rīgas kartes” auditā pieminēto viņa saikni ar uzņēmēju Andreju Blažko.
Blažko pieder plaša uzņēmumu impērija, bet saistībā ar “Rīgas karti” svarīgākie ir divi. Ar Blažko pilnībā piederošo SIA “BMS Tehnoloģija” jau 2008.gada pavasarī – pusgadu pēc dibināšanas – “Rīgas karte” noslēdza 53 miljonus eiro vērtu līgumu par e-biļetes ieviešanu sabiedriskajā transportā.
Savukārt līgumu par e-talona automātu uzturēšanu 2010. gadā no BMS pārņēma cita ar Blažko saistīta firma: SIA “Burlat”. Šajā uzņēmumā viņš kontrolē 46,5 % daļu. “Burlat” darbiniekus tehnisko jautājumu jomā apmācīja “Rīgas kartes” franču investors “Conduent”. Auditori nespēja noskaidrot, kāds bija pamatojums līguma pārjaunojumam no BMS uz “Burlat”.
Audita ziņojumā norādīts uz augstu risku, ka “Rīgas kartes” atkarība no abiem lielajiem piegādātājiem pieaugs un lielo piegādātāju monopolista pozīcijas pastiprināsies. Auditori konstatēja, ka “Rīgas karte” biznesa stratēģiju veidoja, balstoties uz “Burlat” un BMS, tāpēc būtiskas zināšanas par tehnoloģijām uzkrātas šajās privātfirmās, bet ne pašā “Rīgas satiksmes” meitaskompānijā.
Kā Andrejam Blažko izdevās atrast šādu zelta āderi? “de facto” mēģināja to noskaidrot namā, kurā atrodas abu “Rīgas kartes” lielo piegādātāju biroji. Sastapt Blažko tomēr neizdevās, un arī uz biroja darbiniecei nodoto lūgumu sazināties ar “de facto” viņš neatsaucās.
No sarunas ar “Rīgas kartes” rīkotājdirektoru Ēriku Morizūru auditori secināja, ka uzņēmumam nav procedūru, kas liktu pirms būtisku līgumu noslēgšanas organizēt iepirkumu.
Laikā, kad tika dibināta “Rīgas karte”, Blažko kļuva par biznesa partneri Rīgas domniecei, partijas “Gods kalpot Rīgai” valdes loceklei Irinai Vinnikai, kura vēlāk kļuva arī par “Rīgas satiksmes” valdes locekli. Tieši kopā ar “BMS Tehnoloģija” viņa nodibināja divas firmas, kuru dalībniece līdzās Blažko bija arī trīs gadus, kad strādāja “Rīgas satiksme” valdē.
Vinnika skaidro, ka Blažko personiski pazīstot jau sen. Ar partijas biedru Aleksandru Brandavu, ko viņa sauc par brīnišķīgu domubiedru, Vinnika vairāk nekā 20 gadus sadarbojas kultūras jomā, piemēram, vadot koncertus un rakstot projektus viņa diriģētajam korim “Blagovest”.
Uz tiešu jautājumu, vai viņa bija tā, kas iepazīstināja Brandavu ar Blažko, Vinnika nevar atbildēt: “Saprotiet, es nezinu, jo es nekad neesmu redzējusi ka viņi, teiksim… Nu mēs daudzās vietās “tusējamies”, kas ir saistīts ar kori un ar izbraukuma koncertiem, un viss… Mums ir tādi kopīgi draugi, kuri nāk bieži uz tiem pasākumiem, mums ir tāds savs sociums, bet viņš [Blažko] tur nekad neesot bijis, nē.”
Tomēr biznesa attiecības starp Brandavu un Blažko gan ir bijušas. Pirms trīs gadiem divas Brandavam pastarpināti piederošas firmas nopirka kāds Blažko uzņēmums. Šo faktu tagad pamanījuši arī auditori.
Kriminālprocesā ierautajam Brandavam noteikta dīkstāve, un uz darbu viņš nenāk. Tomēr privātā akcionāra labvēlību pavisam viņš nav zaudējis, atzīst “Rīgas satiksmes” pagaidu vadītājs Ernests Saulītis.
Un mēs jau ilgstoši veicam šīs sarunas ar “Conduent”. No sākuma mēs izteicām savus iebildumus valdei. Valde lēmumus nav pieņēmusi atbilstošos, un līdz ar to mēs risinām ar otru dalībnieku šos jautājumus.”
Bez amata Brandavam “Rīgas kartē” ir palikušas arī neformālas saites. Piemēram, “Rīgas kartes” galvenās grāmatvedes dēls Juris Misters bija un joprojām ir vairāku Brandava vai viņa tēva uzņēmumu valdes loceklis.
Ne par Brandava lomu, ne par auditā konstatēto atkarību no Blažko firmām komentārus no “Rīgas kartes” saņemt neizdodas. Rīkotājdirektors Morizūrs sniegt interviju klātienē atsaka, arī “Rīgas kartes” birojā “de facto” neielaiž.
Solījums atbildēt uz jautājumiem rakstiski arī netiek izpildīts – tā vietā “Rīgas karte” izlemj atbildes e-pastā piedraudēt “de facto” ar policiju: “Ņemot vērā Jūsu uzdotos jautājumus, SIA “Rīgas karte” secina, ka ir notikusi SIA “Rīgas karte” komerciālās un konfidenciālās informācijas izpaušana trešajām personām, kā rezultātā šā gada 10. oktobrī SIA “Rīgas karte” ir vērsusies ar lūgumu pie uzņēmuma dalībniekiem vērsties tiesību sargājošajās iestādēs SIA “Rīgas karte” un tās dalībnieku likumisko interešu aizsardzībai.”
Bez atkarības no Blažko firmām“Rīgas kartes” audits atklāj arī citas problēmas. Piemēram, ka šo privātā investora kontrolēto uzņēmumu vajā Rīgas domes kapitālsabiedrībās diezgan ierasta kaite – politiķu, viņu radu vai partiju finansētāju pabalstīšana. Daži piemēri: “Rīgas kartes” pirmsākumos par sekretāri tur neilgu laiku pastrādāja Vinnikas meita; lielā piegādātāja “Burlat” līdzīpašniece maksājusi biedra naudas “Gods kalpot Rīgai”; savukārt uzņēmuma biznesa attīstības direktors ir “Saskaņas” ziedotājs.
Pirms sešiem gadiem, kad deputātiem vadīt pašvaldības kapitālsabiedrības aizliedza likums, Tolstojs no “Rīgas kartes” aizgāja. Taču pēc dažām nedēļām par biznesa attīstības projektu vadītāju “Rīgas kartē” sāka strādāt viņa dzīvesbiedre Jeļena Jakovļeva. Šo amatu viņa spēja apvienot ar “Rīgas tūrisma attīstības biroja” (RTAB) administratīvās direktores pienākumiem un atstāja to tikai šogad martā.
Tolstojs, kas nesen ticis pie aizdomās turētā statusa RTAB lietā un “Saskaņas” frakcijas vadītāja amata, par Jakovļevas darba gaitām neko nezinot: “Kur viņa strādā, cik ilgi un vai strādā līdz šim brīdim vai ne, es nezinu. (..) Nu atkal jūs zināt labāk nekā es. Priekš kam jūs uzdodat man jautājumu, ja jūs zināt labāk?” Vaicāts, vai Jakovļevas nonākšanai “Rīgas kartē” ir kāds sakars ar viņa bijušo amatu tur, Tolstojs ir kategorisks: “Nekādā gadījumā!”
Gadu par biznesa attīstības projekta vadītāju Rīgas kartē nostrādāja arī Inna Novika – Jakovļevas biznesa partnere un brāļa sieva. Laikā, kad strādāja “Rīgas kartē”, Novika “Saskaņai” paspēja noziedot gandrīz 11 tūkstošus eiro, savukārt Jakovļeva partijai atvēlēja kopā 46 tūkstošus eiro.