No riepām ražos kurināmo 0
Ozolnieku novada Salgales pagastā bīstamo atkritumu pārstrādes uzņēmums SIA “E Daugava” aizvadītajā nedēļā atklāja Latvijā pirmo pirolīzes ražotni, kur pārstrādās nolietotas automašīnu riepas.
Iecerēts, ka no lietotajām automašīnu riepām šķidro kurināmo, gāzveida kurināmo, tehnisko oglekli un metāla kordu (metāllūžņus) sāks ražot pēc vairākām nedēļām, kad būs pabeigti pirolīzes iekārtas regulēšanas darbi.
“Iegūtos blakusproduktus mēs piegādāsim uzņēmumam “Eko osta” tālākai izmantošanai ražošanas procesā,” pastāstīja SIA “‘E Daugava” direktors Aivars Ieviņš.
Ražošanas procesā riepas ievieto hermētiski noslēgtās retortēs (tvertnēs), bet tās – degkamerā, kur vispirms ar dīzeļdegvielas, bet vēlāk jau ar pirolīzes procesā izdalījušos gāzi tās uzkarsē līdz 500 grādu augstai temperatūrai.
“Šajā temperatūrā riepas sadalās iepriekš nosauktajos produktos un atdziestot tālāk pa caurulēm nonāk noslēgtās eļļas un gāzes tvertnēs. Savukārt radušās dūmgāzes atmosfērā nokļūst caur speciāliem filtriem, tādējādi nepiesārņojot vidi,” izrādot iekārtu, stāsta A. Ieviņš.
Viņš teic, ka uzņēmums nākotnē domāšot arī par pirolīzes procesā radušos siltuma izmantošanu. “Siltumu varētu izmantot augsnes attīrīšanas procesā vai arī siltumnīcas apkurei,” tā A. Ieviņš.
Iekārtu iecerēts darbināt visu diennakti. Kopējā pārstrādes jauda šajā laikā ir piecas tonnas riepu. Izmantotās riepas uzņēmumam bez maksas piegādā autoservisi, citi uzņēmumi un arī privātpersonas. Pirolīzes procesā var izmantot arī lietotus eļļas filtrus, absorbentus, tomēr “E Daugava” darbošoties vien ar riepām.
Uzņēmums projektā ieguldījis Ls 309 000, tostarp 35% no ieguldījuma veidoja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalsts. Projekta rezultātā ir radītas sešas jaunas darba vietas. A. Ieviņš paredz – naudas ieguldījums atmaksāšoties trīs četru gadu laikā.
Latvijā vēl vairākiem uzņēmumiem ir līdzīgas pirolīzes iekārtas, tomēr tās netiek darbinātas izplūdes gāzu monitoringa iekārtu trūkuma dēļ. Šāda iekārta maksā vairāk nekā Ls 10 000.
Lietuvā automašīnu riepas nepārstrādā, bet Igaunijā darbojas viena šāda iekārta.