– Kur redzams Norvēģijas uzņēmumu ieguldījums Latvijas ekonomikā? 0
– Tas pozitīvi ietekmē nodarbinātību, jo Norvēģijas kapitāla uzņēmumos Latvijā strādā krietni virs 5000 darbinieku. Norvēģijas uzņēmumi izvēlas Latvijā atvērt zvanu centrus, kā arī nodarbina cilvēkus administratīvajos centros, kas sniedz atbalsta funkcijas uzņēmumiem. Šīs kompānijas meklē cilvēkus ar skandināvu valodu zināšanām, kas ir liela vērtība, lai strādātu Norvēģijas uzņēmumos un varētu veidot tajos karjeru. Tāpat ar mūsu uzņēmumu kapitālieguldījumiem attīstās finanšu un apdrošināšanas pakalpojumu joma, mazumtirdzniecība, kokrūpniecība, metālrūpniecība, tipogrāfija un poligrāfija. Būtiska ir arī Norvēģijas uzņēmumu klātbūtne nekustamo īpašumu jomā, piemēram, “Linstow Group”, kā pārziņā ir lielākie Rīgas iepirkšanās centri. Šie ir tikai daži no piemēriem.
– Kādas patēriņa preces uz Latviju eksportē Norvēģija?
– Lielākoties tie ir zivju produkti. Rīgas Centrāltirgū redzu Norvēģijas lasi un saldētas zivis. Mēs, norvēģi, esam lepni par saviem zivju produktiem. Otrs lielākais eksporta produkts ir degviela. Vēl uz Latviju mēs eksportējam kokrūpniecības, metālrūpniecības produktus, elektroierīces un mazākos apjomos arī citas preces.
– Vai Norvēģijā palielinās arī tūristu skaits no Latvijas?
– Šogad Norvēģijai bija stends Ķīpsalā notiekošajā tūrisma izstādē “Balttour”. Pērn Norvēģijā Latvijas tūristu skaits pieauga. Spriežot pēc viesnīcnieku datiem, tūristi no Latvijas mūsu valstī pērn pavadīja apmēram 34 000 naktis. Mums ir ne tikai interesantas pilsētas, bet arī ļoti skaista daba – fjordi, kalni, ledāji. Mūsu valstī nav ierobežojumu piekļuvei dabai – jūs jebkurā mežā vai pļavā neatkarīgi no to īpašnieka varat uzsliet telti. Mums ir lieliskas vietas makšķerēšanai, piemēram, Lofotu salas – tur ikviens var noķert zivi, pat cilvēks, kurš ar makšķerēšanu ir uz jūs.
– Kā vēstniecība var palīdzēt Latvijas un Norvēģijas uzņēmējiem?
– Mēs varam palīdzēt ar padomiem par investīciju klimatu un sadarbības iespējām Latvijā, kā arī ar kontaktiem Latvijas atbildīgajās iestādēs un uzņēmumos. Tāpat lielu atbalstu sniedzam, izmantojot “Innovation Norway”, Norvēģijas tirdzniecības kameras Latvijā un “Team Norway” platformas. Mēs arī pastiprināti pievēršamies korporatīvās sociālas atbildības un atklātības tēmām, ko norvēģu uzņēmēji uzskata par būtisku labas uzņēmējdarbības vides sastāvdaļu. Ar dažādām iniciatīvām cenšamies dod savu artavu šo tēmu aktualizēšanā un uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.