“No atvērtas aptieciņas līdz kļūmēm, kuru dēļ jāpārsēdina pasažieri,” “airBaltic” tehniķis stāsta, kā ikdienā rūpējas par lidmašīnu drošību 7
Guntars Žukovskis „airBaltic” strādā jau vairāk kā četrus gadus. Sākumā studiju gados viņš piestrādāja uzņēmumā, veicot dažādus citus mazos darbus, iepazīstot aviācijas nozari, bet šobrīd ir lidmašīnu tehniķis un ikdienā atbild, lai lidaparāti, ar kuriem dodamies brīvdienu ceļojumos, būtu droši un vienmēr gatavi lidojumam.
„Šajā amatā nokļuvu, atklāti sakot, nejauši, man neviens ģimenē nestrādā aviācijā un bērnībā nebija tāda mērķa, labot tieši lidmašīnas, bet vienmēr ir patikuši tehniski darbi,” viņš stāsta.
Pabeidzot vidusskolu, viņš iesniedza dokumentus dažādās augstskolās un izlēma par labu tomēr aviācijai, nākamos četrus gadus amatu apgūstot RTU. „Atklāti sakot, universitātē iegūtās zināšanas bija tikai teorētiskas, vajadzīgās prasmes reālam darbam ieguvu tieši darbā „airBaltic”. Nedēļu ilgas apmācības šeit man deva lielāku ieskatu lidmašīnu kopējā uzbūvē,” viņš atklāj.
Guntars neslēpj, ka tieši uzsākot praktiski veikt darbu, mīlestības pret lidmašīnām tikai auga un no grāmatām beidzot bija reāli iespējams labot un strādāt ar tik vērienīgu tehniku, tas noteikti iedvesmoja.
„Katram, nokļūstot tik tuvu pie lidmašīnas, ir neaprakstāmas sajūtas, domājot par to, kā kaut kas tik liels vispār var pacelties un noturēties gaisā. Lidmašīnas visapkārt, izpratne, kā tās darbojas, iespēja izzināt līdz pēdējam sīkumam visu tehniski – tas bija galvu reibinoši,” tehniķis stāsta par pirmajiem iespaidiem.
Uz Guntara pleciem ikdienā gulstas visu lidmašīnu tehniskā stāvokļa kontrole, pārbaude un labošana. Lidmašīna tiek apskatīta vizuāli, vai spārnā nav ielidojis, piemēram, putns, pārbaudītas eļļas, piemēram, hidrauliskās un dzinēja, akumulatoru spiedieni, pārbaudīts salons.
„Tie ir gan plānotie apkopes darbi, kas tiek veikti, vadoties pēc grafika, gan neplānoti dažādi defekti, kas atklājas, gan lidojuma laikā, gan uz zemes. Par kļūmēm ziņo stjuartes, piloti, gan arī paši ikdienas apskatēs atrodam kādas vieglāk vai grūtāk novēršamas problēmas,” viņš stāsta par ikdienu. „Mūsu jaunās lidmašīnas „Airbus A220” gan ir ļoti gudras un datorā visas kļūdas ir redzamas, tas noteikti ļoti atvieglo tehniķu darbu,” Guntars skaidro.
Pirms kovida laika, kad lidojumu bija daudz vairāk, dienā bija apmēram 10-20 izsaukumi, sākot no pavisam mazām problēmām, piemēram, atvērtu aptieciņas kastīti, līdz nopietniem defektiem, kuru dēļ nācās pārsēdināt pasažierus citā lidmašīnā un rūpīgāk izpētīt radušos problēmu.
Viņš atklāj, ka, lai gan pats ir studējis tehniķa profesiju, šobrīd, lai kļūtu par viņa kolēģi, tas pat nav jādara un strādāt „airBaltic” iespējams arī bez profesionālas izglītības, tikai ilgāks laiks jāiegulda praktiskās apmācībās, lai iegūtu nepieciešamo licenci. „Nekādu šķēršļu šādam ceļam līdz „airBaltic” tehniķa profesijai neredzu, ja rokas strādā un galva ir īstajā vietā, tad kāpēc gan ne?”
Guntars savu nākotni redz šajā uzņēmumā un atklāj, ka viens no iemesliem ir arī patīkamais darba kolektīvs. „Tas, kas mani ļoti pārsteidza, it kā pašsaprotami, bet liels prieks strādāt kopā ar tik izglītotiem un profesionāliem cilvēkiem. Šeit viss notiek augstā līmenī un tas iedvesmo arī pašam nemitīgi attīstīt prasmes un turpināt augt, noteikti savu nākotni redzu šajā uzņēmumā vēl ilgi!”