Vai reiz pienāks brīdis, kad sabiedriskajā transportā varēsim braukt bez maksas? 10
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Šogad Rīgas pilsētas pašvaldības uzņēmumam SIA “Rīgas satiksme” (“RS”) beidzas līgums ar tagad esošo e-talonu uzturētāju – kopuzņēmumu “Rīgas karte”, kas nodrošināja braukšanas biļešu tirdzniecību pilsētas sabiedriskajā transportā. Kas mainīsies “RS” biļešu tirdzniecībā, vai tās varētu kļūt lētākas?
Varbūt reiz pienāks arī tāds brīdis, kad līdzīgi kā kaimiņzemes galvaspilsētā Tallinā vai tepat Jūrmalā sabiedriskajā transportā varēsim braukt bez maksas? Atbildes uz šiem jautājumiem “Latvijas Avīze” centās izlobīt, apjautājot amatpersonas un nozares ekspertus.
Uzdod meklēt modernāku un lētāku biļešu sistēmu
Olafs Pulks (“JV”), Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs, atbildēja, ka gada beigās tagadējā biļešu tirdzniecības un uzskaites sistēma pilnībā pāries “RS” īpašumā.
“Pēc 1. janvāra “Rīgas satiksmes” pasažieriem pagaidām nekādu izmaiņu nebūs – joprojām tiks izmantoti e-taloni, biļešu cenas paliks iepriekšējā līmenī un arī atlaides darbosies līdzšinējā apmērā. Taču “RS” jau tagad ir samazinājusi sistēmas izmaksas no 22 miljoniem eiro līdz 10 miljoniem eiro. Tas ir vēl viens apliecinājums, cik nesamērīgas izmaksas ir bijušas līdz šim.
Paralēli strādājam pie jauna iepirkuma izsludināšanas jaunai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai. Tā būs lētāka, modernāka un mūsdienīgāka sistēma, bet tās ieviešanai būs nepieciešams laiks. To nevar īstenot šobrīd atlikušajos šā gada mēnešos, jo tādējādi pasažieri tiktu pakļauti riskam palikt vispār bez jebkādas biļešu sistēmas,” paskaidroja Olafs Pulks.
Norēķinu sistēmu vajadzēja mainīt sen
Pirmā amatpersona, kas savulaik cēla publisku trauksmi par “RS” norēķinu sistēmas nesamērīgajām izmaksām, ir bijušais satiksmes ministrs, tagadējais biznesa konsultants Anrijs Matīss. Viņš “RS” valdes priekšsēdētāja amatu ieņēma no 2018. gada decembra līdz 2019. gada martam, izgaismojot problēmas “RS”.
“Uzņēmuma saimnieciskajai darbībai ar vēlēšanām un Rīgas domes vadības maiņu sakara nav nekāda. Tagadējās sistēmas nesamērīgās izmaksas bija labi zināmas. Turklāt “RS” pieder meitas kompānija “Rīgas acs”, kas arī nodarbojas ar pasažieru uzskaitēm, reklāmu izvietošanu uz transporta, pieturu tablo utt. Kādēļ norēķinu sistēmu nevar taisīt uz šī uzņēmuma bāzes?
Braucienu uzskaite, vadības kontrole caur “Rīgas aci” taču jau notiek! Kāds tur vel iepirkums – meitas uzņēmums jau ir, uz tā pamata sistēma arī jāveido! Taču pašiem norēķiniem pasažieriem vajadzētu būt atvērtiem caur dažādiem kanāliem: “Mobilly” lietotni viedtālruņos, banku norēķinu kartēm – līdzīgi kā tagad ir “Pasažieru vilcienā”. Šis uzņēmums to jau praktizē, un sistēmu administrē pats, neviena ārēja partnera tur nav. “RS” finanšu apgrozījums ir reizes astoņas lielāks nekā “Pasažieru vilcienam”. Kādēļ “RS” vajag tā mocīties?” neizpratnē ir bijušais “RS” vadītājs.
“Domāju, ka tas ir Rīgas modelis, sevišķi, ja tā braucēju administrēšanas sistēma ir tik dārga. Tomēr, lai tas darbotos un pilsēta tiešām atslogotu savas ielas no vieglā pasažieru transporta, vispirms beidzot jāizveido “park&ride” modelis – bezmaksas autostāvvietas sabiedriskā transporta galapunktos Pierīgā. Ja cilvēki pārkāps sabiedriskajā transportā – tad tas darbosies un būs jēga. Biļešu ieņēmumi arī tagad kopumā nemaz nav tik lieli, lai bezmaksas braukšana ļoti kritiski atsauktos uz “RS” ieņēmumiem. Ja nemaldos, tie veido tikai kādus 20% no uzņēmuma finansēm,” izteicās Anrijs Matīss.
Administrēšanas izdevumus varētu samazināt četrkārtīgi
Tagadējo “RS” biļešu norēķinu sistēmu “Latvijas Avīzē” vairāk nekā pirms gada smagi kritizēja SIA “Mobilly TX” valdes priekšsēdētājs Valdis Bergs, norādot, ka tā esot pat prettiesiska. Viņa vadītais uzņēmums piedāvā dažādus modernus norēķinu pakalpojumus, piemēram, attālināti un vienkārši norēķinoties par autostāvvietu izmantošanu galvaspilsētā.
“”Mobilly” būtu gatavs iesaistīties un pāris mēnešu laikā savest kārtībā “RS” biļešu norēķinu sistēmu. Tas nebija nekāds noslēpums pirms pusotra gada un nav arī tagad. Manuprāt, pareizākais variants – Rīgai vajadzīga atvērta sistēma, brīvais tirgus,” uzskata Valdis Bergs.
“Nepieciešams atteikties no jebkāda veida taloniem vai personalizētiem priekšmetiem, kas rada tikai papildu izmaksas. Mums jātiecas uz labākajiem paraugiem kā Londonā, Stokholmā, Oslo vai ikvienā citā saprātīgā Eiropas pilsētā, kur iekāp transporta līdzeklī, nopīkstini savu bezkontakta bankas karti – un viss, brauc! Esmu pārliecināts, ka ar moderniem norēķiniem esošās “RS” izmaksas varētu mazināt vismaz četrkārši!”
Atvieglojumu un subsīdiju saņēmēji braucienu uzskaitei arī varot izmantot bankas norēķinu kartes vai nepieciešamības gadījumā saņemt speciālas atvieglojumu kartes. Šādas iespējas esot arī jebkurā atvērtā sistēmā. Taču bezmaksas transporta modeļa iespēju Rīgā Valdis Bergs apšauba, jo tas atkal tikai palielinātu dotācijas apjomus «RS». Tā vietā esot jāveido efektīvs transports sasaistē ar Pierīgas apdzīvotajām vietām, vienoti risinājumi visam transporta tīklam.
Tomēr nav tik vienkārši
Redzējumu par esošo norēķinu sistēmu un paredzētājām tās izmaiņām uzņēmuma vadības vārdā komentēja “RS” pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane: “Lai definētu prasības jaunai norēķinu sistēmai, ir ļoti svarīgi saņemt arī Rīgas domes kā pasūtītāja prasības, tāpēc prasību definēšana biļešu sistēmai notiks ciešā sadarbībā ar Rīgas domi. Tāpat, veidojot jaunu norēķinu sistēmu, jāņem vērā arī valsts līmenī realizējamie projekti. Piemēram, Autotransporta direkcijas vienotā biļešu tirdzniecības un braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju identifikācijas sistēma, kas vēl ir izstrādes procesā.
Norēķinos ar “Citadeles” karti netiek nodrošināta Rīgas domes piešķirtā atlaide, bet, piemēram, veicot vairākus braucienus dienā, pasažierim piemēro 24 stundu biļeti. Tiklīdz braucienu summa sasniedz “RS” mēneša biļetes cenu, maksa par braucieniem ieturēta vairs netiek. Sabiedriskajā transportā patlaban nevar norēķināties ar citu banku kartēm, nedz arī ar mobilo lietotni “Mobilly”.”