– Jūs esat īpaši pievērsies Baltijas reģiona civilo lidmašīnu drošībai, jo tās apdraud Krievijas militāro gaisa kuģu slepenie lidojumi. Kā domājat to risināt? 0
– Mēs visi zinām, ka pēdējos mēnešos Eiropas gaisa telpā un īpaši virs neitrālajiem ūdeņiem ir palielinājusies Krievijas militāro lidmašīnu aktivitāte. Tās lido ne tikai virs Baltijas, bet arī Melnās, Norvēģijas jūras un Atlantijas okeāna. Praktiskā problēma ir tāda, ka tās lido, neieslēdzot brīdinājuma sistēmu, tās nekontaktējas ar civilajām lidmašīnām vai civilajiem dispečeriem. Tas nozīmē, ka krievu piloti redz civilās lidmašīnas, bet civilie gaisa kuģi viņus ne. Līdz ar militāro lidmašīnu skaita palielināšanos pieaudzis arī negadījumu risks.
Pirms dažām nedēļām ziņoja par incidentu, kas noticis tuvu Kopenhāgenai, kur Krievijas militārā un pasažieru lidmašīna izrādījās ļoti tuvu viena otrai tāpēc, ka šī Krievijas lidmašīna civilajam lainerim un citiem gluži vienkārši nebija redzama. Uzskatu, tā ir anomālija, ka mūsu gaisa telpā ir lidmašīnas bez kontroles. Tas būtu tas pats kā neredzamas automašīnas uz lielceļa.
Jārod izeja. Jūtu, ka ir jāmaina starptautiskās avio vienošanās. Varbūt esmu pārāk optimistisks, bet uzskatu, ka ir jābūt jaunam regulējumam, kas liedz militārajām lidmašīnām ienākt Eiropas gaisa telpā nemanītām, izvairīties no komunikācijas, bez brīdinājuma sistēmām.
Esmu nosūtījis vēstuli Eiropas Komisijai, lūdzot sniegt atbildi par to, kā komisijas eksperti iesaka šo problēmu risināt, jo viņiem patiešām jau ir ļoti labas zināšanas un ekspertīze. Protams, es turpināšu aktivitātes arī Eiropas Parlamentā, gatavosim rezolūciju vai deklarāciju. Vispirms ir svarīgi, lai cilvēki uzzina, ka šī problēma eksistē, un tad ir vieglāk rast risinājumus. Es neesmu ideālists un zinu, ka tas nebūs viegli, īpaši tādēļ, ka Krievija ir ļoti ietekmīga un būs grūti arī panākt, lai mainītos jau spēkā esošas starptautiskas saistības. Tas ir garš un grūts process.