Nepareizās krāsas pildspalva aptur eksportu… Problēmu Ziemeļīrijā pēc breksita ir daudz 4
Ilze Kalve, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Problēmu Ziemeļīrijā pēc breksita ir daudz, un vienu no tām – preču plūsmu no Lielbritānijas uz Ziemeļīriju – ir uzskatāmi izgaismojis pazīstamās lielveikalu ķēdes “Marks&Spencer” (“M&S”) direktors Ārčijs Normans vēstulē breksita ministram Lordam Frostam.
Ārčijs Normans brīdinājis, ka no visiem produktiem, kas šķērso robežu, apmēram 40% tiem aizkavēti, kas nozīmē, ka tiek zaudēts to svaigums un produkta realizācijas laiks: “Mēs rēķinām, ka šādi iet bojā apmēram 1000 tonnu pārtikas gadā robežkontroļu dēļ.”
Tas nozīmē, ka tad, ja nekas netiks darīts, Ziemeļīrijā celsies cenas un pircējiem būs mazākas izvēles iespējas, jo šobrīd spēkā ir atvieglots režīms.
“M&S” direktors aprēķinājis, ka 40% no “M&S” kravu tiek aizkavētas 6–48 stundas. “Problēma nav muitas savienības noteikumi, problēma ir to nejēdzīgā izpilde.” Kā uzskatāmu piemēru britu mediji min gadījumu ar vistas “tikka masala” (marinēta vista karija mērcē) gatavā ēdiena iepakojumu nosūtīšanu no Velsas uz “M&S” veikalu Dublinā.
“Marks&Spencer” pārtikas kravas kustība
Pirmdiena, plkst. 13:00. Sūtījums tiek sagatavots, derīguma termiņš – 8 dienas, iepakojuma cena veikalā – 6,20 eiro.
Jānorāda precīza gaļas izcelsme latīņu valodā, vistas šķirnes kods, karija mērces krējuma pasterizācijas datums, kopā 32 lauciņi katram produktam, kā aizpildīšana aizņem vidēji trīs stundas.
Plkst. 16:00. Krava atstāj fabriku Velsā un kopā ar citiem produktiem dodas uz Skotiju, Mozervelas Eksporta centru.
Otrdiena, plkst. 6:00. Veterinārārsti sāk pārbaudīt dzīvnieku izcelsmes produktus, lai aizpildītu Eiropas veselības sertifikātu. Ja pārtikas produktiem ir divas izcelsmes valstis, piemēram, picai ar britu cūkgaļu izmantots itāliešu siers, tad jāaizpilda divas formas. Kopumā process aizņem līdz pat sešām stundām, un, ja kravā ir zivju produkti, tad kopā var būt pat 720 lapas.
Plkst. 14:00. Process pabeigts, cits darbinieks ievada informāciju no papīra lapām divās atsevišķās nodokļu inspekciju datorsistēmās – britu un īru. Par vistu karija mērcē nodoklis jāmaksā nav.
Pēc pusstundas 24 iepakojumi atstāj noliktavu kravas auto saldētavā kopā ar daudziem citiem produktiem, kas paredzēti Dublinas veikalam. Nākamā pietura jau ir osta, auto ar prāmi dodas uz Larnes ostu Ziemeļīrijā.
Plkst. 19:00. Larnes ostā Ziemeļīrijas ierēdņi pārbauda kravas un pavaddokumentus. Dažkārt tā ir formāla dokumentu pāršķirstīšana, bet dažkārt nākas izkraut visu kravu detalizētai pārbaudei.
Plkst. 21:00. Sākumā viss iet labi, pārbaudīts katrs produkts un pavadošie dokumenti, viss sakrīt. Taču pašā pēdējā lapā inspektors pamana, ka uz vistas Eiropas veselības sertifikāta veterinārārsts parakstījies ar melnu pildspalvu un pats dokuments arī izdrukāts melns.
Kopā ar nelaimīgajiem 24 vistas iepakojumiem nu ir iestrēgušas visas preces, un tuvumā nav cita “M&S” kravas auto, kas varētu pārņemt lielāko daļu kravas, kam dokumenti ir kārtībā.
Trešdiena, plkst. 9:00. Kravas auto uzbrauc uz prāmja, lai dotos atpakaļ uz Skotiju, un plkst. 14:00 krava ierodas Mozervelas eksporta centrā, kur darbinieki izšķiro kravu, izlemjot, kuriem produktiem ir gana ilgs derīguma termiņš, lai sūtītu uz Ziemeļīriju atpakaļ, bet kuri ir steidzami jārealizē turpat vai jāmet ārā.
Ceturtdiena, plkst. 8:00. Vista karija mērcē derīga tikai 4 dienas, tātad jāapzvana veikali Skotijā, kas varētu paņemt 24 iepakojumus. Dienas beigās beidzot atrodas viens “M&S” veikals.
Pirmdiena, plkst. 14:00. Tirdzniecība nedēļas nogalē nav vedusies visai raiti, puse iepakojumu nav pārdota. Palikušas tikai dažas stundas līdz realizācijas datuma beigām, tādēļ prece tiek nocenota.
Plkst. 21:00. Veikala slēgšana. Joprojām palikuši nepārdoti vairāki iepakojumi, veikalā ieradušies labdarības organizācijas pārstāvji, lai savāktu to ēdienu, kam tūlīt beigsies derīguma termiņš, lai to pēc tam sasaldētu. Vēlāk pārtika tiks izdalīta trūcīgajām ģimenēm, galu galā no visas jezgas vismaz kāds iegūs labumu.