Neordināras apdrukas Marimekko stilā 0
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā līdz 2013. gada 6. janvārim būs skatāma izstāde “Marimekko. Dizains. Somija.”. Iespējams, daudzi līdz šim neko nav dzirdējuši par zīmolu “Marimekko”, bet pieļauju, ka būs daudz tādu, kas, ieraugot “Marimekko” tekstila apdrukas zīmējumus, teiks, kaut kur viņi to jau manījuši, kaut kas ir pazīstams.
“Marimekko” zīmola dizaina rokraksts ir pilns kontrastu un saistīts ar pretmetiem – daba un pilsētvide, unikālā māksla pret masu produkciju, mākslinieciskais pret funkcionālo, ikdienišķais pret svinīgo, dabas iedvesmotais pret ģeometrisko, racionālais pret romantisko, mājīgais pret eksotisko vai citādo, askētiskais pret formu bagātību, somu mentalitātei raksturīgais pret starptautiskām tendencēm. Tāpat kā jebkuram zīmolam, arī “Marimekko” ir sava rašanās vēsture, bet visam pamatā ir reāli cilvēki, kas bijuši kā lokomatīves visam priekšgalā, kas ieguldījuši savu spēku, radošo garu, enerģiju un galu galā savu dzīvi, kas laika gaitā ir apņemts ar nostāstiem un leģendām, tāpat kā to radītie zīmoli. “Marimekko” zīmola stāsts ir pirmkārt stāsts par izcilu, radošu, uzņēmīgu sievieti Armi Ratiu, vienu no pirmajām sievietēm uzņēmuma vadītājām Somijā. Sākums meklējams tālajā 1939. gadā, kad tekstilmāksliniece A. Ratia Somijas konflikta dēļ ar Padomju Savienību bija spiesta likvidēt savu mazo aušanas uzņēmumu Karēlijā Vīpuri pilsētā. Turpmākos septiņus gadus A. Ratia strādāja Helsinkos par reklāmas tekstu rakstītāju, saglabājot interesi par audumu apdruku kā modernu alternatīvu aušanas tehnikām. A. Ratias vīrs Viljo Ratia, izbijis militārās koledžas pasniedzējs, 1949. gadā sāka biznesu un nodibināja firmu “Printex”, kas ražoja vaskudrānu audumus. Tā kā šis bizness nenesa cerētos augļus, A. Ratia ierosināja pievērsties tekstilapdrukai. 1951. gada maijā A. Ratia nolēma rīkot modes skati (vēlāk skates kļuva ļoti slavenas), kas sākotnēji tika nosaukts par Marimekko projektu. Drīz vien pēc tam viņa sapratusi, ka ir spējīga veidot un vadīt pati savu uzņēmumu. Un tā 1951. gadā A. Ratia dibināja “Marimekko” tekstila nozares uzņēmumu.
“Marimekko” koncepcija bija minimālisms, lakonisms un ieturēts stils, ko inspirēja japāņu mākslas elegance. Arī pēckara smagā ekonomiskā situācija un materiālu trūkums noteica šādu pieeju, bet šis virziens turpmāk izveidojās par somu dizainam raksturīgo tendenci.
Sākotnēji dibinātais zīmols bija pazīstams ar tekstila dizainu, ko raksturoja spilgtas un neordināras apdrukas. “Marimekko” tika pieņemti pastāvīgā darbā dizaineri, bet uzņēmums iegādājās audumu apdruku skices arī no brīvmāksliniekiem, piemēram, gleznotājas Maijas Isolas, ar kuru uzņēmums sadarbojās vairākus gadu desmitus. “Marimekko” paši izstrādāja savu veikalu dizainu, prezentēja zīmola preces skatēs un starptautiskos tirgos.
“Marimekko” zīmola starptautiskai popularitātei nozīmīgs bija 1960. gads, kad ASV pirmā lēdija un modes ikona Žaklīna Kenedija iegādājās deviņas “Marimekko” kleitas. Arī ietekmīgi un pazīstami žurnāli “Life” un “Vogue” veidoja vairākas iespaidīgas fotoreportāžas par “Marimekko” produkciju.
Laikam ejot, “Marimekko” piedzīvo dažādus laikus savā darbībā, bet pēdējos gadu desmitos “Marimekko” audumu zīmējumi no jauna atgriežas modē.
Izstādes ekspozīcija sniedz izsmeļošu priekšstatu par uzņēmuma vēsturi un Somijas mūsdienu dizainu kopumā. Starp eksponātiem ir gan pirmās 1951. gada modes skates kleitas, gan šobrīd aktuālie modeļi.