Kā ieviest kārtību Valsts ieņēmumu dienestā? “LA” aptauja 16
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektores Ināras Pētersones atkāpšanās aptaujāju kādreizējos finanšu ministrus, kā viņi raugās uz šajā iestādē un ap to notiekošajiem procesiem.
Andris Vilks: “Kārtība un izmaiņas ir jāievieš un jāturpina ne tikai VID, bet visā valsts pārvaldē. Es noteikti redzu pozitīvas izmaiņas VID darbībā, attieksmē, salīdzinot ar to, ko redzēju pirms vairākiem gadiem. Ir jāatrod efektīvākais veids, kā atbrīvoties un sodīt negodīgus darbiniekus, jāstiprina iekšējās kontroles dienests un jāsaņem spēcīgs atbalsts no citām par drošību un tiesiskumu atbildīgajām institūcijām. Ir jābūt vidēja termiņa plānam, kuru atbalstītu politiķi un uzņēmēji, un kurš tiktu prasmīgi skaidrots sabiedrībai. Iestādes vērtējums sabiedrības un uzņēmēju vidū ar katru gadu tikai uzlabojas, taču to nesen krietni pabojāja atklātie negodīgie darbinieki. Domāju, ka iesāktās izmaiņas iestādē radīja gan daļas darbinieku, gan noziedzīgās pasaules pretsparu, kas izraisīja nu jau milzīgu negāciju lavīnu. Tāpat bija sagaidāms, ka ZZS vēlēsies sev lojālu VID vadību, lai nostiprinātu savas pozīcijas valsts pārvaldē un uzņēmējdarbības kontrolē.”
Uldis Osis: “Pētersones atkāpšanos uzskatu par diezgan lielu neveiksmi. Viņas iesākto aktīvo iestādes pārkārtošanu, kurai bija arī finanšu ministres atbalsts, tagad, iespējams, nomainīs nenoteiktības un bezvēja periods. Šaubos, vai turpināsies kādi pozitīvi procesi. Kārtējais reformu mēģinājums, uz kuru tika liktas lielas cerības, atkal cietis neveiksmi. Uzvarējuši tie, kuriem labāk, lai viss paliek pa vecam. Sliktā situācija VID izveidojusies daudzu gadu gaitā pie vairākiem iepriekšējiem iestādes vadītājiem. Kārtības ieviešana prasīs ilgu laiku, un tam nepieciešama spēcīga VID vadības griba, kā arī stiprs Finanšu ministrijas un valdības atbalsts. Svarīgs ir arī atbalsts no pašas sabiedrības. Iedzīvotājiem jāinformē attiecīgās iestādes par nodokļu nemaksāšanu un par ēnu ekonomiku. Ja mans kaimiņš nemaksā nodokļus, viņš pārkāpj manas tiesības. Kāpēc jāpacieš, ja mans līdzpilsonis mani apzog?”
Aivars Kreituss: “Cīņa pret korumpētajiem VID darbiniekiem Pētersones vadībā izskatījās cerīga. Vienīgi slikti, ka šos darbiniekus rotē, nevis soda. Vajadzētu likt cietumā. Diemžēl Latvijā izveidojusies nesodāmības sajūta, lai gan būtu jābūt uztraukumam, kad ir izdarīts kaut kas slikts. Nodokļu iekasēšanā mums būtu jāmācās no igauņiem. Igaunijā ar 1,5 miljoniem iedzīvotāju gada laikā nodokļos iegūst 9,3 miljardus eiro, kamēr Latvijā tie ir tikai 7,3 miljardi. Turklāt pie kaimiņiem attiecīgajā iestādē strādā daudz mazāk cilvēku. Līdz pašreizējai situācijai nonācām tādēļ, ka daudzus gadus pie varas bijuši tie paši cilvēki – sākumā “Jaunais laiks”, pēc tam “Vienotība”. Pati VID ēkas celšana saistīta ar korupciju. Proti, iestāde, kam jārūpējas par godīgumu, mitinās ēkā, kas uzcelta uz zemes ar koruptīvā veidā mainītu zonējumu.”
Gundars Bērziņš: “Ne vienmēr taisnība ir tam, kurš visskaļāk bļauj. VID ir represīva struktūra. Ja par to neviens neko sliktu neraksta, tas liecina, ka iestāde ir bezzobaina. Savukārt, ja VID ir daudz ienaidnieku, kā šobrīd, tas norāda, ka viņi aktīvi strādā. Tikko VID darbinieks sāk vērsties pret kādu ievērojamu cilvēku, šo darbinieku cenšas diskreditēt. Ja tā ir apzināta kampaņa, tad šis VID darbinieks ir jāaizstāv, nevis jānodod plosīšanai. Bet, ja šie apvainojumi ir pamatoti, tad negodīgais ir jāsoda. Pirms kāda laika sāktā ažiotāža pret iestādi var liecināt par to, ka daļa VID darbinieku kādam uzkāpusi uz varžacīm. Visa VID rīcība nekad nebūs pilnīgi pareiza. Izceļot vienu kļūdainu darbību, būtu jāpasaka, ka tas ir tikai viens no daudziem pieņemtajiem lēmumiem. Represīvajai funkcijai var būt labi panākumi, ja krāpjas vien daži procenti iedzīvotāju. Bet, kad nodokļu nemaksāšana ir plaši izplatīta parādība, tad nemeklējiet vainu VID! Ja mēs visi godīgi maksātu, tad nebūtu pašreizējo problēmu. Bet šī brīža situāciju VID viens pats likvidēt nevar.”