Zagļu vārdi ir zināmi 38
“Baltic Group Acord”, kā rāda “Firmas.lv” sniegtā informācija, sniedz ceļojumu biroja pakalpojumus. Vēl viens darbības veids ir “citur neklasificēts transports”. Uzņēmums dibināts vien 2015. gadā, tā pamatkapitāls ir viens eiro. Īpašnieks Igors Samuilovs. Uzmanību piesaista, ka divu gadu laikā firma divas reizes mainījusi adresi. Portālā “liepajniekiem.lv” varam atrast, ka “Baltic Group Acord” rīko individuālos grupu braucienus, tostarp maršrutā Liepāja–Rīga. “Baltic Group Acord” pērn apgrozīja 144 822 eiro, uzņēmuma peļņa bija vairāk nekā 1622 eiro.
Maršrutā Liepāja–Rīga–Liepāja darbojas vēl viens Liepājā reģistrēts nelegālais pasažieru pārvadātājs. 2008. gadā dibinātās SIA “Forsa Group” darbības nozare ir norādīta pilsētas un piepilsētas pasažieru sauszemes pārvadājumi, citur neklasificēts pasažieru sauszemes transports. 2013. gadā notikusi reorganizācija, “Forsa Group” pievienota 2012. gadā dibinātajai SIA “MR Media”, kurai likvidācijas process pabeigts šā gada 9. janvārī. “MR Media” darbības veids ir izdevējdarbība. Tomēr ik dienu no viesnīcas “Mercure” apsargātā stāvlaukuma noteiktā laikā ceļu uz Liepāju sāk mikroautobusiņi ar pasažieriem. Arī 10. jūlija rītā, kad pārliecinājos par tā izbraukšanu reisā.
Sazinoties ar it kā likvidēto uzņēmumu pa tālruni, saņēmu atbildi, ka “Forsa Group” aizvien darbojas, pārvadā pasažierus mikroautobusos. Ja policija pieķers šo busiņu braucot reisā, draud transporta līdzekļa konfiskācija. Iznāk, ka nelegālā uzņēmējdarbību atbalsta arī četrzvaigžņu viesnīca “Mercure Hotel”. Viesnīcas ģenerālmenedžere Dita Mirbaha apstiprināja šādu reisu uz Liepāju esamību no “Mercure Hotel” apsargātā stāvlaukuma, tomēr neko vairāk nezināja vai nevēlējās stāstīt. Pat atklāt pārvadājumu firmas nosaukumu vai pateikt tālruņa numuru.
Transportlīdzekļa ar reģistrācijas numuru HR9585 licences kartīte ir izsniegta SIA “MTS PLUSS”, savukārt transportlīdzekļa ar reģistrācijas numuru GT1285 licences kartīte izsniegta SIA “S.Motors”. Abiem uzņēmumiem ir licence veikt neregulārus pasažieru pārvadājumus, apliecina ATD. Pēc “LA” signāla ATD sola tuvākajā laikā vērsties Valsts policijā un Valsts ieņēmumu dienestā. “Ja tiks konstatēts, ka pārvadātājs ir nodarbojies ar nelegāliem pasažieru pārvadājumiem, Autotransporta direkcija izvērtēs licences anulēšanas iespēju,” pieļauj Zane Plone.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ivo Ošenieks teic, ka patlaban pasažierus uz Liepāju atļauts vest vien AS “Nordeka” un AS “Liepājas autobusu parks”. “Citi pasažieru pārvadātāji ir uzskatāmi par nelegāliem. Iespējams, šie pārvadātāji piesedzas ar neregulārā pārvadājuma nosaukumu, tomēr tad ir jāievēro divi obligāti nosacījumi. Proti, jāslēdz pakalpojuma līgums ar katru pasažieri un jānorēķinās bezskaidras naudas norēķinu veidā,” tā I. Ošenieks.
Valsts pasūtītie autobusu reisi patlaban uz un no Liepājas notiek 21 reizi dienā.
“Atsevišķu reisu autobusi, kas pasažierus ved, piemēram, ap pusdienlaiku, nav pilnībā piepildīti, tomēr šie reisi tiek uzturēti, jo pieprasījums pēc pārvadājumiem konkrētajā laikā ir regulārs. Līdz ar to biļešu ieņēmumi maršrutā Rīga–Liepāja nesedz visas maršruta uzturēšanas izmaksas,” teic Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāve Zane Plone. Patlaban šajā maršrutā valsts dotāciju segums pār izdevumiem veido 33%. Šā gada pirmajā ceturksnī abiem pasažieru pārvadātājiem – AS “Nordeka” un AS “Liepājas autobusu parks” no valsts budžeta kompensēti aptuveni 244 600 eiro zaudējumi. Bet 2016. gadā kopējie zaudējumi šajā maršrutā bija 939 000 eiro.
ATD teic, ka vilciena maršrutā Rīga–Liepāja gada laikā tika izpildīti vairāk nekā 100 reisu. Šā gada pirmajos piecos mēnešos vilciena maršrutā Rīga–Liepāja pārvadāti gandrīz 4000 pasažieru, savukārt 2016. gadā kopumā pavisam pārvadāti vairāk nekā 23 300 pasažieru. Pērn no valsts budžeta VAS “Pasažieru vilcienam” par pasažieru pārvadāšanu šajā maršrutā kompensēti aptuveni 119 700 eiro zaudējumi.
Cik lielā mērā šos zaudējumus varētu kompensēt, ja apturētu nelegālo pārvadātāju darbību?
Pēc vispieticīgākajām aplēsēm, katrs nelegālais pārvadātājs ik dienu maršrutā Rīga–Liepāja–Rīga pārvadā vismaz simts pasažierus. Mēnesī 6000 pasažierus, gada laikā 72 000 pasažieru, kas veido 15% no pērn legāli pārvadāto pasažieru skaita. Biļete maksā 10 eiro. Tātad, 60 000 eiro nelegālais naudas apgrozījums mēnesī un 720 000 eiro gadā varētu būt pietiekams, lai policija vērstos pret nelegālās uzņēmējdarbības veicējiem tā, ka vairāk šo krāpšanu atkārtot negribētos.
Nelegālie pārvadātāji darbojas arī citos maršrutos. Tiesa gan, mazāk nekā pirms vairākiem gadiem. Latvijas Reģionālo pārvadātāju un autoostu asociācijas vadītājs Uldis Kolužs teic, ka, piemēram, maršrutā Bauska–Rīga–Bauska, braucieni notiek ar 8+1 ietilpības mikroautobusiņiem. To vadīšanai nevajag īpašas zināšanas, nav arīdzan jāizņem neregulārā pārvadātāja licence. “Maksa par braucienu uz Rīgu un atpakaļ ir tikpat augsta kā regulārajos reisos. Šoferi patlaban cenšas savākt pasažierus aptuveni 20 minūtes pirms kārtējā reisa un galvenokārt pa ceļam, nevis galapunktā. Nelegālie pārvadātāji cenšas iespējami ātrāk aizvest pasažierus galapunktā. Viņu transporta līdzekļi arī nav īpaši jauni, tāpēc pasažieru atbalsts Bauskas virzienā viņiem mazinās. Par dispečeru darbošanos gan nezināšu teikt,” tā U. Kolužs.